Alla inlägg den 26 oktober 2011

Av Fia - 26 oktober 2011 11:30

Igår hade vi vad som verkar så här långt det sista mötet angående Linnéas skolsituation. Det finns liksom inte så mkt mer skolan kan göra så vi fyllde i ansökan tillsammans igår och sen skulle rektor ta hem och fylla i formaliat igår kväll för att skicka in den. Ansökan skickas in som ett akutärende tydligen med förhoppning om placering snarast snarare än i höst. Det känns lite jobbigt måste jag erkänna. Just nu går det åt rätt håll för Linnéa. Hon orkar mer i skolan men priset är ganska högt. Hennes kompisrelationer får stryka på foten, hon får inte ha just några aktiviteter mer än simskolan som VI FÖRÄLDRAR bestämt. Hon blir begränsad i sin fria lek för att hon inte orkar, måste gå och lägga sig tidigt varje kväll. Dessutom inser jag också att vi kan inte begära mer av skolan. De ger henne ett eget rum där hon får gå undan, hon får specialbehandling flera ggr varje dag i samband med maten, mellanmålet, samlingarna. De anpassar i princip fritidsverksamheten runt Linnéa även om alla barn mår bra av det för ljudnivån är skyhög för alla, inte bara Linnéa. J, LInnéas resurs tillika fritidspersonal berättade att många av barnen håller för öronen flera ggr varje dag på fritids. Inte undra på att Linnéa blir trött! Jag är otroligt tacksam mot skolan som verkligen gjort sitt bästa men jag blir ändå lite ledsen att det inte räcker till, att LInnéa ska tvingas iväg till en resursskola som hur bra den än är inte är samma sak som att gå i skolan nära hemmet, ha kompisarna nära. MEN trots allt är det itne säkert att Linnéa får plats på Pilskolan. De kan anse hennes behov som för små för trots allt så HÖR hon bra på sitt enda öra. Hennes problem är orken pga att hon måste koncentrera sig så mkt för att höra, för att sålla det hon behöver höra från det andra sorlet. Hon är dessutom mkt ljudkänslig och därför så hjälper inte hörselhjälpmedel just nåt heller  


Tills vidare pratade vi också om skoltiden NU. Anders, vår mkt kloka hörsellärare tipsade om att vi ska schemalägga Linnéas frånvaro, dels för att hon inte ska behöva bli såååå himla trött och krascha men också för att se om det kanske kan minimera frånvaron totalt. Om hon får en fm eller em eller en dag lite nu och då när hon är trött men inte helt slut så hon får vila upp sig och sen komma tillbaka. Det tycker jag låter klokt men hur sjukt känns det inte att sitta som lärare att planera sjukfrånvaron  .


Nu sitter jag lite och funderar fram och tillbaka på hur mkt jag ska jobba... Ska jag jobba heltid verkligen??? Linnéa mår inte så bra av det. Ida däremot frodas för hennes dagar ser likadana ut dag efter dag efter dag. Men det kanske man kan lösa ändå??? Jag själv är tudelad. Jag tycker att det är skönt att komma hemifrån, få vara vuxen, få umgås med vuxna och mindre vuxna elever. Jag kommer ifrån allting hemma och får bättre ork/tålamod och bättre ekonomi. Å andra sidan så vill jag vara hemma mer, hinna bättre, finnas där för barnen i högre utsträckning.


Det leder oss osökt in på ett annat diskussionsämne igår. Avlastning. För många år sen togs ämnet upp från vår kuratorskontakt vi har men då kände jag inte att det behövdes. NU däremot börjar det kännas befogat. Frågan är bara hur man går tillväga? Hur ska denna avlastning ske? Vem ska avlasta, mormor, kusinen från landet eller ngn helt utomstående som kommunen(antar jag) ordnar? Får jag själv bestämma så skulle avlastningen vara på två sätt. Dels en som frigör massa tid till barnen i form av städ(jodå det är tydligen möjligt) och dels att kanske en gång i månaden eller några timmar ibland få göra nåt med ngt av de andra barnen en och en. Nu begränsas vi rejält av Linnéas ork och Idas oförmåga att göra spontana saker utan att hon blir alldeles hyper. Det tål att tänkas på och jag funderar på att slänga iväg ett mail till nämnda kurator. Hon borde veta kan man tycka...

Av Fia - 26 oktober 2011 10:03

Den här veckan är det internationella EBveckan. Hjälp till att sprida ordet om denna hemska sjukdom och gör så forskning börjar bedrivas för att alla dessa barn ska slippa lida. Alla kommer vi väl ihåg lilla Tille som Aftonbladet berättade om i sina artiklar för några år sen. En lite kille som sakta men säkert dog av näringsbrist orsakade av att såren i hans kropp gjorde att han inte kunde äta. Tille är inte ensam, Det finns fler barn i Sverige som har fått samma eller liknande diagnoser. En är Elly och en annan lilla Hugo som man kunde hör om på Karlavagnen häromkvällen.  Båda har den dödliga diagnosen, båda lever sina liv i smärtor. Båda har också föräldrar som kämpar dagligdags för sina barns skull.

Av Fia - 26 oktober 2011 09:45

Nu skulle jag vilja ha den! Jag satt och kollade mailen på jobbet när jag hör ett konstigt ljud utanför fönstret. Jag tittar ut och ser en ekorre som klättrar upp för stegen upp till taket  Ekorren bor i en fågelholk på gården vad det verkar och är rätt tam för även när vi går ut till bilen eller eleverna står ute och "luftar sig" så brukar den springa fram och tillbaka. Vi har en ek på gården som innehåller massor med godis om man är en ekorre liksom.


Vi har ett annat "husdjur" här också. En svartvit katt som trivs på vår gård. Lite extra mysigt är det under bilen när det regnar eller på huven på morgonen. Det gäller att se upp för jag skulle ogärna vilja köra på en så fin katt men än så länge drar den från bilen när vi kommer så jag törs nog gissa på att den förstått att bilar är farliga, ffa. i kombination med människor 


  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards