Alla inlägg under januari 2017

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en överlevare. Jag är allergisk mot kalorier fick jag höra. En annan sade att jag är fantastiskt duktig på att överleva i koncentrationsläger. Mitt liv är alltså inte som det där man ser på tv. Det är inte svårt att gå ner i vikt om man äter skräp och sen bara lägger om kosten och börjar träna. Faktiskt är det skitenkelt även om man måste ändra gamla vanor.
Att försöka gå ner i vikt om man redan äter bra är betydligt svårare. Det räcker inte att sluta äta godis/chips, pizza och hamburgare. Det gav man upp eller begränsade för flera år sen. Pizza äter jag typ två ggr per år. Hamburgare tycker jag inte ens om. Chips köper vi nån påse per år, oftast till midsommar eller så eller för att Erik och Linnéa vill ha. Jag tycker inte om det heller speciellt mkt och äter inte ungarna upp det så får det stå tills vi kastar påsen. Vin och övrig alkohol dricker jag nästan aldrig. Återigen nån gång per år. Godis är min svaghet. Det äter jag 1 gång i veckan, begränsade mängder. Väldigt begränsade. Numera inte ens en gång i veckan utan snarare ett par gånger i månaden.
 
Den 4 november bestämde jag mig för att ta tag i kroppen och inte släppa taget. Det är lätt att ge upp. Alldeles för lätt eftersom vågen står still. En vecka senare började jag med en modifastkur. 6 veckor med modifast alla måltider utom 1 gång om dagen då jag åt med barnen. Då var det reducerat antal kalorier så totalt fick jag inte överstiga 1000kcal per dag. Det är ungefär halften av vad som krävs. Oftast låg jag på 800-1000kcal.
Första veckan tappade jag massor med vätska. Nästa vecka gick jag ner lite till och tredje veckan ställde jag mig på vågen och då hade jag gått ner 5 kg. Efter det kämpade jag på vecka för vecka och lagom till jul slutade jag. Då hade det gått 7 veckor och över julen ville jag inte fortsätta. Magen sade stopp dessutom. Jag hade väldigt ont av modifastshakerna. Efter 7 veckor och lagom till jul lade jag av. Jag hade gått ner 8 kg så knappast ngn rasande takt och jämfört med de flesta andra som shakar så är det vanligt med betydligt mkt mer.
 
Julen och mellandagarna kom. Magsjukan kom hos familjen. Jag klarade mig. Jag åt vanlig mat eftersom vi annars hade fått slänga allt men efter nyår började jag om igen. Dock inte med modifastkuren utan med en kombination. 2-3 shaker om dagen + två övriga måltider men jag har börjat träna också. Tre gånger i veckan simmar jag och funderar på att gå på vattengympa nån gång också.
 
Idag har jag nått första delmålet. Jag har tappat 10kg och även om vågen står i det närmaste stilla så märker jag att kroppen möblerar om. Jag kan ha tröjor som varit för små. Mina behåar är för stora i omkrets och  kupa. Mina förr för små byxor är lagom(för stora i midjan dock) och övriga byxor är för stora. Idag har jag på mig en tröja som varit alldeles för liten bara för en månad sen. Numera försöker jag tänka på att jag bygger muskler och de är tyngre än fett, därav den uteblivna viktnedgången. Om inte annat så blir jag starkare, orkar mer. Kampen är kanske inte mot vågen utan mer för en bra frisk kropp? Kampen är kanske mot stressen som tagit överhanden och för balansen i livet? Simningen för mig är bästa sättet att stressa av. Det är jag och en klocka. Det är hela min värld i 35 minuter/3ggr i veckan. Jag och klockan och det antal sekunder som varje längd tar i anspråk och hur långt jag ska hinna på dessa minuter? Och jag skulle vilja lära mig crawla!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards