Alla inlägg under april 2010

Av Fia - 27 april 2010 14:57

Idag har jag varit och dragit ut en tand. Det är en visdomstand som inte fått plats utan växt in i kinden till hälften, inte så trevligt. Idag skulle eländet ut och jag var, i sanningens namn, rätt nervös. Det gick hur bra som helst. Bedövningen kändes inte ens när han lade den och utdragningen gick på max fem minuter! Det var sen eländet började. Jag blödde och blödde och blödde och ja visst, blödde lite till. Trots blodstillande, tryckkompresser och sånt så fortsatte jag blöda. Efter ett tag lade det sig liiiite men fortfarande fyra timmar senare blöder jag så mkt att jag måste ha kompresser i. Lite drygt måste jag säga ffa som jag börjar må illa av blodet. Nåja, det slutar nog snart!

Däremot fick jag för första gången se en tand och det var ju lite coolt! Det var ju nästan fint faktiskt med fyra rötter där nere. Tandsköterskan frågade om jag ville ha den med mig hem men det ville jag inte. Såå fint var det inte  . Finns det folk som tar hem gamla, utdragna tänder???!?!

Av Fia - 27 april 2010 07:56

Igår var jag på ett informationsmöte uppe på Kungsgärdets sjukhus inför Linnéas skolstart. Där kunde man träffa och fråga alla inblandade instanser samt möte representanter från Parkskolan(för hsk barn) och från Manillaskolan i Stockholm(för döva och gravt hsk). Man fick också träffa audionomer, hörselpedagoger/specialpedagoger, resursteamsledare mm... Som vanligt när man sitter där så låter alla skolor så himla bra och jag blir osäker varenda gång om vi valt rätt för Linnéa att låta henne gå integrerat med sina kompisar. Det har gått utmärkt på förskolan men skolan är ngt helt annat! Nåja, beslutet är inte oåterkalleligt och skiter det sig så kan vi byta. Det är inte värre än så.

Träffade en gammal klasskamrat där från Rasbo/Gåvsta. Vi springer på varandra lite nu och då på såna här möten för hon har en flicka som är ensidigt döv och nu även en liten pojke som är helt döv. Pappan bär visst på en ärftlig gen. Tufft läge! Hon var på mötet för att samla information om skolan, precis som jag var för ett år sen. Hon har beslutet framför sig och jag avundas henne INTE!


Eftersom hörselskador ibland är ärftliga finns det alltid på såna här möten en tolk som tolkar teckenspråk eftersom mötesspråket alltid är svenska. Erik hör till den mer snacksaliga typen och om ngn pratar så svarar han... Igår var det många att svara   och Erik tilldrog sig lite uppmärksamhet och några skratt. Då ser jag helt plötsligt att tolken börjar tolka Erik för de döva! "Aoooueooo" typ! Det är såna gånger jag blir otroligt imponerad av tolkar och ännu mer så för de teckenspråkiga eftersom ljuden som meningsbärare försvinner och måste läggas till språket för att inte de döva ska förlora den kontext som vi andra får automatiskt.

Av Fia - 26 april 2010 12:54

i helgen, förresten när roar man sig inte med det???? Det innebär ju också en massa tvätt som ska vikas undan. I tvätthögen har det funnits alla kläder som Erik fick i doppresent och från två kassar som kommer från en kompis samt lite från en granne. Idag ska jag rensa ur Eriks klädlådor som svämmar över av för små kläder MEN ngt i planeringen gick fel... Vi har en stor korg i garderoben i strl 74/80kläder som är mer än välfylld men var är alla strl 68????? Det är den strl Erik har nu och lite kläder har han men inte tillräckligt för honom som man får byta på flera gånger varje dag. Betyder detta att jag får shoppa annat än tråkiga strumpor??? Me like 


I helgen har vi gjort absolut ingenting som är värt att skriva om. Maken har städat trädgården inför stundande fest(vadå, vi bor faktiskt i Uppsala!!!), igår var det dessutom fixardag på dagis med sedvanligt kaos där man slipar väggar, dammar och putsar fönster samtidigt i SAMMA rum , det måste ju vara otrligt effektivt  Nåja, det brukar bli bra i slutändan men maken har ledsnat för flera år sen och orkar inte lägga energi på att förändra. Jag för vidare hans förslag till styrelsen där jag sitter men gensvaret har inte varit så där överväldigande än...


Själv har jag röjt här hemma och tagit hand om barnen. Emma har varit hos mormor, Linnéa hade en kompis här från lördag morgon till igår eftermiddag då vi gick upp till kyrkan där Emmas orkester hade musikkafé. Jag och granntanten bakade till kafét och fick ihop 850:- till orkestern. Det är inte fy skam! Alla i orkester får iaf varsin glass i sommar  . Det var roligt att se alla som spelar och visste blev det fel lite här och var men de har bara spelat en eller två terminer så de var duktiga ändå!


Efteråt fick man gå runt och prova en massa instrument vilket jag tycker är toppen för hur ska man annars veta vad man vill spela??? Linnéa fick prova trombon, trumpet, klarinett och flöjt samt eufonia(stavning???). Hon vill nog börja spela flöjt men fick klockrent ljud i både klarinetten, eufonian och trombonen. Vi får se vad det blir. Läraren tyckte att pockettrumpet vore ngt för henne.

Av Fia - 23 april 2010 09:54

Det är det som står på dagens schema idag. Erik har börjat slita åt sig skeden/gaffeln från oss när vi äter och blir iaf om han själv är lite hungrig mäkta upprörd när han inte får smaka så jag får väl som vanligt bryta mina intentioner om att följa sexmånaders helamningsrekommendationen till förmån för mat. Han fick igår och i förrgår smaka på gröt vilket var gott i ung en msk sen vill han ha tutte. Igår snodde han åt sig lite potatis från min tallrik som åkte in i munnen med en våldsam fart. Att döma av grimasen var det nog inte den goda gröten som han trodde men han snodde åt sig lite till så sååå illa var det nog inte. Han är rolig, Lilleman. Han kan inte greppa just ngt annat än men maten kan han ta???? Nåja, vi kör en kompromiss. Han får mat när han frågar efter det. Just nu håller jag på att koka morötter som jag tänkte blanda med den pressade potatisen från igår så finns det iaf färdigt. Enkelt och bra!


Annars idag ska Linnéa på läkarbesök. Hon har haft lite ont i kisseriet i fyra dagar och i vanliga fall brukar det räcka med att vi ger henne mkt att dricka och gärna lite surt så brukar det ge sig. Inte den här gången dock så halv12 idag har vi tid hos vår eminenta läkare.


Emma kommer få följa med en kompis hem efter skolan idag. Oftast tar vi hem eftersom hon inte går på fritids och hon tycker det är tråkigt att inte ha ngn att leka med. Nu blev hon tillfrågad och det är extra roligt! Direkt därifrån åker hon på kalas hos en annan klasskamrat men tydligen ska inte den första dit?!?! Kutym brukar annars vara att man bjuder alla tjejer i klassen, iaf här i byn men tydligen inte denna gång... Jag är lite tudelad till det där för visst förstår jag att man inte kan bjuda hela klassen men om man vill ha med några killar också blir det för många. Jag är itutad sen barnsben att man bjuder en eller två eller alla och gillar inte när man bjuder typ halva eftersom resterande tjejer blir bortvalda och vem vill vara det? Dessutom är Emma upprörd över att tjejen som ska ha kalaset har suttit och skrutit om sitt kalas inför tjejer som inte är bjudna. Hon tyckte det var dåligt kompisskap och jag håller med!!!


Nåja, lika bra att jag har ngt att grubbla på för då håller jag mig vaken... Erik har varit vaken rätt mkt i natt. Han somnade först vid tio för att vakna kl 1. Då var han vaken till två och åt hela tiden. Hungrig! Kl 3 var det dags igen och nu åt han till halv5. Kvart över fem vaknade Ida och hostade. Hon hade svårt att andas så det var bara att pallra sig upp igen för att ge astmamedicin. Kvart i sex somnade jag om efter att ha inhalerat henne upprepade ggr innan det släppte. Halv7 ringde klockan och maken kommer in(har sovit på soffan hela natten) och kläcker ur sig "Åh vad arbetssamt du har det!" med rösten drypande av ironi eftersom jag låg i sängen och ammade trots att jag inte borde ligga ner eftersom Erik ger mig ont då. Jag var TRÖTT! Undra om det är hälsosamt att börja dagen med mordmisstankar  

Av Fia - 22 april 2010 17:36

Nu har jag provat sensodynetandkrämen i lite mer än en vecka och det går jättebra! Tänderna är mindre känsliga än innan vilket iaf jag tycker är skönt och mitt tandkött som brukar krångla har inte blossat upp heller   . Summa summarum så är jag mer än nöjd faktiskt och inte så lite positivt överraskad.

Ni som fått småtuber, vad tycker ni? Vill ni ha fler så säg till!  Har du provat denna tandkräm får du gärna berätta vad du tyckte trots att du inte fått av mig  

Av Fia - 22 april 2010 17:27

Det är många som velat ha recepten från dopet ffa på fruktpajerna och kycklingspetten. Här kommer de:


Fruktpaj a`la Kickan

Pajdeg:

5 dl vetemjöl

200 gr. Smält margarin/smör

½ dl.socker

1/3 tsk bakpulver


Denna pajdeg räcker till 2 formar. Gräddas 15 min i 175 gr


Fyllning till 1 paj:

4dl. creme fraiche

1 dl. florsocker

1 msk vanillinsocker


Garnering: Lägg frukt i ett fint mönster t.ex bananer ananas vindruvor eller färska bär såsom jordgubbar, hallon, blåbär.

Frysta bär gör att fyllningen missfärgas när bären fliar.


Tag en rulle aprikosmarmelad till 2 formar och koka upp den, sila ifrån skalen och skeda upp över bären. Låt kallna och njut



Och så kycklingspetten...


Kalles kycklingspett .


Träd upp kycklingbitar på spett, salta och peppra, stek dem färdiga i ugn på en långpanna.


Marinad:

2,5 dl soja

1 msk sesamolja

Skalet från 1 apelsin

Skalet från 2 lime

3 dl. honung

½ spansk peppar eller ½ msk chilipulver

1 hackad vitlöksklyfta

1 citrongräs

1 kanelstång

½ msk anis

½ msk fänkål


Jag gjorde marinaden dagen innan.

Koka upp och red av med majsenamjöl utrört i lite vatten, det ska bli så där segt så att det fastnar på kycklingspetten när du doppar dessa i denna marinad, Lägg upp på fat och strö över sesamfrö.




Mat
Av Fia - 18 april 2010 14:51

Äntligen var det dags för den stora dagen! Jag hade verkligen sett fram emot det, dels för att träffa massa släkt och vänner vilket alltid är trevligt men också själva ceremonin eftersom vi kände prästen och kantorn, den andra familjen var mkt trevlig och lätt att samarbeta med så vi båda fick ihop en akt som kändes klockren för oss båda. De hade dessutom släkt som spelade fiol och piano jättefint vilket ökade stämningen ännu mer. Vi hade dessutom samma musiksmak.


Det hela började med att Emma ringde i klockorna och kantorn spelade när vi tågade in. Mårten fick bära krucifixet  

  

Vi ställde upp oss framme i koret medan prästen bad en bön och pratade lite kort. Sen var det dags för den andre familjen att läsa ett stycke och för mig att läsa en bön...   

Ida och Linnéa hade lite svårt att stå stilla så de stod framme med oss, dansade runt lite eller gick till mormor och satte sig i bänken.

Efter ytterligare en psalm och fiolspel var det dags för själva dopet av Erik

  

 Linnéa fick hälla i vattnet i vår dopskål. När både Erik och Felix var döpta sjäng vi en psalm till och tågade ut efter prästen som höll i korset denna gång. Mårten var upptagen med en liten kille   och jag hade ljus mm att bära. Efteråt var det så dags för den obligatoriska uppställningen för fotografering. Avskyr att vara med på kort och blir aldrig bra heller...

    

Efter dopet åkte alla iväg till Tunabergskyrkan för att äta av all mat jag, mormor och farmor gjort(Tack!). Jag stannade kvar en liten stund för Erik ville också äta innan vi följde efter. När vi kom fram hade de flesta tjuvstartat med maten så jag kunde sätta mig vid dukat bord, NICE!

Efter mat och kaffe städade vi ordning i lokalen(återigen tack för all hjälp farmor Agneta, Pernilla, Karin och Maria!) innan vi kunde åka hem. När vi kom hem fick vi börja tokstäda ännu en gång för Karin och Yavuz skulle komma över en stund och hemma såg det ut som ngn slängt in en handgranat ung men man kan verkligen åstadkomma mirakel om man verkligen vill. Det hann bli helt okej innan de kom, iaf om man inte synade allt för noga  

Jag måste visa hur fin Ida var i håret också. Hon ser mest ut som ett troll i håret och i övrigt också förresten eftersom hon är mer vild än tam men en locktång en faster med ett stoooooort tålamod kunde uträtta mirakel. Det var knappt man kände igen henne! Så här såg hon ut framifrån...

  

och bakifrån...

Min lilla ängel    

Av Fia - 15 april 2010 11:04

   Igår fick jag ett paket med tandkräm i brevlådan. Två vanliga tuber samt massor av små tuber. Det ska bli spännande att prova den eftersom jag haft lite ilningar i tänderna sista tiden men aldrig provat tandkrämen. Första intrycket är iaf bra för barnen tycker om den. Den är inte lika stark i smaken som den vi brukar köpa. Nu ska jag prova den i två veckor och sen får vi se om ilningarna har minskat.

Orsaken till att jag fått hem paketet är för att jag är en sk Buzzador och då får man prova olika produkter. Detta är min första kampanj. Vill du också vara med och prova produkter klicka här och anmäl dig.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards