Alla inlägg under januari 2010

Av Fia - 30 januari 2010 05:27

Nu vet jag varför jag är så tjock!

Här är orsaken  

  

Hittade den på amninghjälpens hemsida. Nu vet ni vad jag roar mig med under sömnlösa nätter också... surfar! Läsa är kanske vanligare eftersom sikten är lite illa utan linser men soffan är upptagen av Emma. Jag har tvättat också och vikit tvätt så liiite nytta har jag gjort också klockan halvfyra på natten som hon var då  

Av Fia - 26 januari 2010 16:22

Det är inte konstigt att det inte är ordning på deras finanser. Jag fick för en månad sen full lön för december fast jag knappt jobbat ngt... Okej, tänkte jag och förväntade mig ett inbetalningskort inom kort... Den här månaden har jag återigen fått lön men den här gången bara för de dagar jag faktiskt (inte) jobbat dvs jullovet då jag var i tjänst. Dessutom hade jag fått ngt slags ersättning för föräldrapenningen man får som fast anställd... Dock har jag inte fått ngt inbetalningskort ännu och inte drog man några pengar från lönen som avbetalning eller så heller  

Av Fia - 26 januari 2010 15:58

Här kommer önskelistan inför födelsedagen för er släktingar som tänkte er på att komma hit.

  1. Nintendo DS
  2. Pengar till ett nintendo DS(varje liten slant är välkommen och högt önskad!)
  3. Tapet
  4. Ngt roligt spel till vårt PS2.
  5. Sminklåda(riktigt smink, inget barntjafs!)
  6. Garderob
  7. Internet i sin dator nere
  8. Littlest Pet shop
  9. TV
  10. Alvaböckerna eller andra böcker... Just nu läser hon Elinor av Kerstin i backen eller vad nu författaren hette. En barndomskildring om en liten flicka i 1900talets början eller vad det nu är för tidsålder. Historiskt iaf och den bästa bok Emma läst!!!
  11. Nicke och Nillaskivor
  12. Amy Diamondskivan
  13. Markoolioskivan
  14. Kulor
  15. Städvagn
  16. Sist men inte minst en bra födelsedag.

Sen finns det ju massor annat hon önskar sig också men detta hamnade iaf på hennes egen lista.


Av oss kommer Emma få en tv, mobiltelefon med kontantkort, pengar till spelet och hål i öronen. Jag får bryta mot mina egna principer den här födelsedagen då behövet av telefon uppkommit och hålen, tja jag gillar de verkligen inte men det är bara Emma kvar i klassen som inte har... Det finns viktigare saker än principer i världen ibland.

Emma kommer också få en byrå istället för ny garderob av mormor så hon får plats för sina kläder och slipper lägga dem i soffan... Garderob får vi fundera kring när vi renoverar rummet för den som finns nu är inte bra men den döljer alla rör desto bättre;) Dessutom får hon två nya korgar till sitt rum och liten slant till hennes sparande.

Av Fia - 26 januari 2010 09:57

Det här huset måste vara förbannat eller nåt. Så fort vi lagar ngt, eller köper nytt så går nästa grej sönder. Först när vi flyttade in så gick tvättmaskinen sönder, toksönder så vi fick ragga fram en bättre begagnad. Den har tjänat oss troget sen dess och har väl i sanningens namn snurrat varje dag, många ggr om dagen... Sen gick ugnen sönder, dammsugaren, spisen, torktumlaren osv. Nu sista två månaderna har vi skaffat ny ugn och ny torktumlare och tänkt att NU borde det vara lugnt ett tag iaf... Hann knappt tänka tanken innan tvättmaskinen lägger av IGEN!!! Den bättre begagnade alltså.. Den vägrar inse att programmet är slut utan den fortsätter och gå och gå och gå utan att tömma sig och utan att centrifugera. Skitmaskin!  

Fick tipset att tömma filtret för då brukar iaf mammas maskin bete sig så här. Sagt och gjort, tar ut filtret och allt vatten(trumman var liksom full!) som rinner ut men filtret är renare än mitt köksgolv och inte faen vill den fungera för det!!!! Desutom såg jag att maken haft sönder ena väggen i tvättstugan och dolt det bakom strykbrädan(säger en hel del om hur ofta jag stryker  ) Det kan förklara hans oväntade lust att måla om därinne... Nåja, han lagar säkert hålet och får jag ommålat på kuppen tänker inte jag klaga  


Ja, ja, inget ont som inte har ngt gott med sig! Med lite tur så har maskinen verkligen gått sönder och då måste vi skaffa en ny... Det innebär ju mindre jobb för mig eftersom den vi har nu är jätteliten och då blir det mååååånga maskiner varje vecka. MEd en 7kilos eller så så kan vi nästan halvera antalet maskiner!!! DET skulle jag gilla!


Nu är det bara att koka en kopp kaffe och vänta på att resten av vitvarorna pajar i huset så har vi bytt allting! Spisen har ju sagt upp sig till en fjärdedel redan nu och sen är det bara kyl ochf rys kvar... Ngn som törs ge sig på att slå vad om de kommer hålla tills vi iaf kastar ut dem för att renovera köket?`?? Det hörs att vi bor i en orenoverat, gammalt hus va  


Har lite glada nyheter också faktiskt. Linnéas kompis fick en lillebror igår. Jätteroligt att Erik förhoppningsvis får en jämnårig på dagis. Nu har vi tre barn i ung samma ålder och de två stora leker jättebra ihop. Dessutom har jag ngn att snacka skit med om dagarna, iaf ibland!

Av Fia - 25 januari 2010 10:18

Jag måste nog inse att Lilleman är en vanemänniska av rang. Hans dag blir en bra dag om han får börja den i lugn och ro dvs han vaknar, ammar, somnar om, vaknar igen för att amma och somnar om och så håller han på större delen av förmiddagen. Framåt lunch vaknar han på riktigt för att äta(big surprise!) och först här vill han vara vaken en stund. Gör man så här fungerar resten av dagen bra men om man måste iväg på fm eller ve och fasa redan på morgonen då rubbas hans dag och tja, det blir lite livligare hemma då;) Synd för honom bara att Emma ska gå till skolan och ibland måste jag gå med alla barnen, småttingarna ska till dagis tre dagar i veckan osv... Det är inte lätt att heta lilleman då eller  Fast idag får han som han vill och han ligger fortfarande och sover. Han vaknade vid fem, sju och halv tio för att äta men har somnat om varenda gång- mätt och belåten. Skönt tycker jag som får lite mer tid att göra saker på som att vika massor med tvätt, hänga en maskin, slänga in en ny, diska och så viktigast av allt- ligga och dra mig i sängen för Ida var vaken och nattsuddade två timmar mitt i natten i natt. Känner att det är liiiiite tungt att vakna på morgonen då när man nästan precis somnat efter hans första nattamning och sen somnade Ida vid fem men då ville Lilleman äta igen*gäsp!*. Nåja, jag är rätt bortskämd ändå för oftast sover alla barn natten igenom men Ida måste gå igneom ngn av dessa välkända "faser" just nu .


Men nu börjar det nog närma sig att jag måste göra i ordning mig själv och barnen för vi måste handla lite innan vi hämtar Emma och Emelie. Måste införskaffa nappar till Lilleman också för igår försvann båda våra totalt spårlöst!!! Det blev en inte så glad liten kille igår kväll som till slut accepterade en gratisnapp från barnens hus men det tog några timmars skrikande innan det hände. Fast å andra sidan skrek han mest hela dagen igår iaf trots att vi hade nappar större delen av dagen... Men det var ju inte så svårt att lista ut eftersom han rycktes upp i ottan igår för att Emma skulle iväg till träningen.

Berits kommentar igår var klockren: "Det är han som anger tonen här hemma";)

Av Fia - 24 januari 2010 20:27

Jag tror bestämt att jag är dålig på att sitta vid datorn numera. Det är nästan en vecka sen sist, i tisdags men tiden räcker inte till tror jag. Erik har inte varit den gladaste killen på jorden i veckan. Han har slutat sova och bröjat skrika. de tär nog en rätt bra sammanfattning på veckan som varit. Sover gör han iofs störe delen av nätterna och det är viktigast men dagtid är det väldigt mkt skrik. Det är nog en kombination av att han inte får vara ifred för syskonen och att han tycker att livet är lite jobbigt just nu. Det händer massor med hans uitveckling. Han har börjat prata och ler massor mot mig och även Hanna på mammträffen i torsdags. Han är stadig i kroppen, möter blicken lääääääänge. Kort och gott- han har blivit kontaktsökande! Äter gör han också, mest hela tiden- nästan all vaken tid.


I tisdags var vi iväg till sjungis och jag överdriver nog inte när jag säger att Sven, läraren, hade fullt upp. Det började bra med att alla satt i en ring och sjöng en sånt eller så. Ida sjöng kanske inte så mkt för hon kunde inga sånger men hon satt iaf ner och snurrade på dynan. Andra sången började myrorna komma i benen och vid tredje tog de över och hon började springa. Hons prang runt runt resten av barnen och runt den där bänken man tar emot nattvarden i som står längst fram. efter ett par varv fick hon med sig några andra pojkar och sen var cirkusen igång. Försökte få henne att sitta still men tja, hon är ju itne den bästa på att lyssna eller sitta still:D Nåja, Sven samlade då alla igen och gjorde några rörelsesånger innan de fick sätta sig ner, en vanlig sång och en rörelsesång och så höll det på i en halvtimme. Idas intresse var inte på topp men hon får komma tillabaka så länge hon får för sven tänkte jag för min förhoppning är att hon ska lära sig sångerna och på så vis sittá still... Är det en fåfäng förhoppning??? Annars får väl sven ta bladet ifrån munnen och säga att hon itne får vara med helt enkelt. Om inte annat är det nyttigt för Ida att träna samling me rän på dagis;)


vad har vi mer gjort i veckan. Jo, vi var till bvc. Erik hade denna gång ökat så Åsa var nöjd och han är nu 3850g tung. Längd har jag ingen aning om för det har vi inte mätt på tre veckor eller vad det är... 54cm kanske eftersom strl 50 är för litet och 56 lagom:) fast inte är han ngn stor kille direkt... I mammagruppen på nätet var han i övre halvan när han kom viktmässigt och nu ligger han nästsist. Sist ligger en liten tjej som var född för tidigt och vägde 700g mindre... Nu väger hon 150g mindre. Som Mårten sade idag, fettet på kroppen letar sig inte ut i tuttarna direkt. Nä, tyvärr får man nog konstatera att det stämmer. Har hört att proteinrik mat ökar fetthalten så jag funderar på att prova det.


I helgen har vi inte gjort så mkt. Igår städade vi större delen av dagen, eller vi och vi. Mårten mest eftersom jag bär på missnöjd bebis eller ammar. Jag gör det jag kan när han sover. Idag har Emma haft fotbollsträning, B&B samt Evelina har vairt på besök och Mårten har varit ute och rastat Ida i backen. Det hjälpte iaf lite grann för när hon kom hem sprang hon itne varvet mellan köket, hallen vardagsrummet utan bara gick men méd dammsugarmunstycket iklädd svart underställ och svarta yllestrumpor samt silverfärgade glitterskor;) Mårten kallar det "Manneutstyrsel"

Nu är Lilleman vaken igen så jag återgår till mitt ammande:)


Av Fia - 19 januari 2010 12:39

Förra terminen fick vi hem ett infobrev från kyrkan om att det fanns en kör för förskolebarn från fyra år. Det lät som klippt och skuret för Linnéa som älskar att sjunga. Inte blir det sämre av att körledaren är samma som för skolan sen. Igår fick vi hem ett sånt brev igen och nu är vi ju hemma hela tiden så jag passade på att anmäla Linnéa och Ida dit. Ska bli spännande att se hur det fungerar för dem. Linnéa är ju ingen fara men Ida i en organiserad samling???? Nåja, hon gillar ju att sjunga så jag lever på hoppet;)


Idag har vi också fått storfrämmande. Makens moster och morbror kom över på en fika för att hälsa lille Erik välkommen till världen. Alltid roligt att få träffa släktingar, även makens då, som man inte träffar så där jätteofta. Jag tror att de flesta släktingar som brukar komma faktiskt har hunnit vara här nu. Jag gillar besök så jag klagar inte. De tär alltid roligt att få sitta och snacka en stund.


Jag har gjort det igen! Missat familjen annorlunda. Gick och påminde mig själv hela dagen igår. Kvällen kom, barnen hamnade i säng, maken kom hem och sen kom jag på klockan nio att jag missat allting IGEN!!! Den här gången kan jag inte skylla på Erik heller för han satt så nöjt hos far sin utan jag hade såna där livsviktiga saker för mig- som städning!!! För det fanns ju inte kvar idag eller senare på kvällen... Jag glömde alltså  Nåja, det finns väl tv4 play igen.

Av Fia - 16 januari 2010 21:54

och den här helgen har vi bytt barn lite. Linnéa är hos Fanny och leker. Planen var att de skulle sova där från fredag till lördag men Linnéa ville inte åka hem så hon sover en natt till. Eftersom småttingarna leker så leker ju självklart även storingarna. Emma och Wilma har sovit här hos oss och man kan ju säga att Emma har bytt skepnad tillsammans med Wilma. Hon har blivit störig som aldrig förr, mest mot maken. Nåja, Emma och jag stöts och blöts ju varenda eviga dag men maken är mest bara hemma och träffar barnen på helgerna. Det blir väl så då att hon ska testa även hans gränser. Men lika störig som Emma har varit idag, lika mkt har hon lekt med Ida så inget ont som inte har ngt gott med sig;)


Ida har idag sovit en rekordmiddagssömn på eftermiddagen. Hon var så trött vid tolvtiden idag att hon bara grät och grät och grät. Hon fick krypa ner i sängen istället och somnade rätt fort och sov sen i flera timmar. Just nu håller maken på att natta henne men för en liten stund sen trodde nog hon att hon hade nattat maken för hon kom uppsmygande, släckte lampan och sade "God natt pappa!" Synd för henne att han vaknade då:D Nu har det varit tyst flera minuter därinne så med lite tur kanske de somnat båda två. Ja, maken får gärna vara vaken då men Ida har varit lite turboladdad sista två timmarna och för sånt är inte mitt tålamod det bästa.


Igår hade vi en smått hektisk dag. Vi körde igång strax efter sex för att få iväg Emma till skolan, sen Linnéa och Ida till dagis. Vidare därifrån direkt till jobbet för att hälsa på främst min ena elev som verkligen längtat efter Erik. Vilken bebistokig tjej hon är. Helt underbart att se! Den tjejens förvandling är för övrigt helt otrolig och till det bättre .


När vi fikat och gosat klart på jobbet så for Erik och jag vidare till bvc för denna veckas vägning. Han väger nu 3670g. Åsa, bvcsköterskan var inte jättenöjd eftersom han bara gått upp 120g på en vecka men jag vet att han hade laddat ur sig hur mkt som helst i blöjan och utanför bara en timme innan. Dessutom äter han massor just nu så jag gissar att han håller på och lägger in en beställning om mer mat. Det han får i flaskan har också ökat för nu äter han 150ml vid flaskmålet. Undra var det får plats i hans lilla mage???

Eftervägningen fick Erik lite mat innan vi for iväg hem, jag åt och sen hämtade Emma. Vidare iväg till barnens hus för att köpa present till Olivia som skulle ha kalas. Hämtade barnen på dagis och sen ut med Ida till mamma för att jag skulle kunna gå med Linnéa på simskolan(jag får fortfarande inte bada). Hämtade Ida hos mormor, hem för att skjutsa Linnéa till Fanny och hämta Wilma. Vi åkte vid nio på morgonen och kom hem nio på kvällen. Erik var bra trött kan jag säga efter denna dag.


Appropå Erik så ska vi prova en annan ersättning för att se om han får mindre ont i magen. Han får idag NAN men jag fick tips om NAN HA(hypoallergen) som kan vara mildare. Det återstår att se. Det som skiljer är att HAvarianten innehåller lite mer bakteriekultur. Nåja, värst att försöksa iaf för jag ser helst att han slipper ha ont i magen på kvällen.



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards