Alla inlägg under juni 2010

Av Fia - 30 juni 2010 09:55

Inte alldeles sällan brukar livet vändas upp och ner när man rycker bort alla måsten från vardagen och alla aktiviteter lyser med sin frånvaro. Ni kommer inte höra mig klaga för jag tycker att sommar, lååååånga dagar under solen och sena kvällar med lek och stoj är helt fantastiskt. Borta är allt tjat för att få i säng barnen på kvällen, alla tider att passa, väckandet av morgontrötta sura barn på vardagarna  

Ibland ser resultatet ut så här

  

Fast klockan är över nio sover hon gott. Har för mig att hon sov till tio just den här dagen...

Andra har hela dagen på sig att hyssa och en sax kan göra någons dag. En frisyr på en sida...

  


Och en annan på andra sidan...

  

Hon hade nopg ledsnat på att maten fastnade i håret hela tiden och jag var inte trög att klippa unga damen i föreslagen frisyr men kortare

  

Jag tyckte det blev helt okej och ffa slipper hon få allt hår i ansiktet. Jo, jag erkänner... bilden är urdålig men det är Linnéa som är fotograf. Då får man konstverk man inte visste att man hade eller ens önskat sig

    Och ibland är det lättare än annars att få veta vem det var som "lånat" kameran utan att fråga...    

Kort sagt, sommarlov är rätt härligt. Barnen har möjlighet att utveckla sin kreativa sida(för det har mina små så stora problem med  ). Den enda ormen i paradiset är väl de där flygande, stickande sakerna i luften. Getingar och sånt låter en oftast vara ifred men myggen!!! Hatar dem. Däremot har jag tacksamt konstaterat att jag inte är favoriträtten längre. Ida har fått ta över den rollen...

  

  

37 myggbett hade hon bara i ansiktet och var svullen och fick stora bulor  Vi fick smörja med kortison och smärtstillande för att hon skulle kunna sova. Myggen må älska henne men hon verkar vara lite smått allergisk mot dem. Tack Ove för att du skaffat myggjagaren(nej inte skorna utan en sån där gasoldriven sak) hem till dig!!! Det har minskat rätt rejält med mygg hemma så vi kan faktiskt vara ute utan att bli uppätna. En sån kan rekommenderas!

Av Fia - 29 juni 2010 09:16

minst sagt... Ida kom hem från mormorssemester och måste ha varit rätt trött för hon somnade som klubbad kl 4 igår em och det gick inte att väcka henne!!! Jag satte henne upp, klappade henne på kinden, kittlade henne men hon vägrade vakna. Hon fick väl sova då. Hon sov hela kvällen och natten men vaknade lite väl tidigt, vid fyra. Hon hade ju sovit klart då. Linnéa å andra sidan har vänt lite på dygnet åt andra hållet så hon var uppe till 11 igår. Det var mest mitt fel dock för hennes övernattningskompis bestämde sig för att åka hem vid 9 igårkväll och Linnéa fick följa med och lämna henne. Erik å sin sida trivs inte alls med värmen och sov ingenting igår på ddagen utan gnällde mest. Vid fem var han helt slut och somnade naken så när som på blöjan samt ett lakan på sig med fönstret på vid gavel i vårt sovrum. Det fläktade skönt och han sov till 9 igår kväll!!! Sen var han hungrig och piggelin... till klockan 1 inatt.  Enkel matematik gör resten... Gissa hur pigg jag känner mig idag  Nåja, det blir nog bra ändå. Som det verkar nu ska vi iväg och bada med Karin och Yavuz. Frågan är bara var??? Vi får inte plats i bilen allihop och jag vägrar lägga ut 300:- i inträde till Fyrishov för oss för en dag! Förrut har de haft billiga sommarpass men det hittar jag ingenting om nu och alltid haft billigt utebad på sommarbadet men nu löser man biljett till äventyrsbadet OCKSÅ och då skenar det iväg rätt rejält om man säger så  Jag väljer hellre att lägga ut pengarna en trist regnig höst/vinterdag istället för nu när det finns andra billigare bad att välja på...


  

Han ser inte direkt ut att protestera men jag tvivlar att stora tjejerna skulle bli så begeistrade över samma möjlighet till bad  Faktum är att han trivdes som en kung i baljan. Han kunde tom sitta själv däri med hjälp av kanten.

Annars brukar han trivas med att sitta i liggvagnen då han får stöd från kanterna och gärna en kudde vid sidan också...


  


Av Fia - 28 juni 2010 08:33
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Fia - 26 juni 2010 10:01

blev vår veranda klar. Färgvalet blev vitt och brutet vitt i en grå nyans och skitfint i mitt tycke.

Här är en bild på hur det ser ut från vardagsrummet

väggen som vetter ut mot framsidan och vår eminenta lekstuga...

  

Ena hörnet av verandan där vi har satt upp ny lampa... 

  

Sen vi flyttade in har vi varje år haft hänglobelia i våra urnor på den röda husväggen och jag älskar verkligen den blå färgklicken mot den röda väggen. Det lyser upp hela rummet. Som ni ser har jag valt att bibehålla traditionen även om bilden är dålig...

   

Hörnet ut mot gatan... Visst skulle det vara snyggt att måla om piedestalen???  


TACK PAPPA FÖR ALLT MÅLNINGSARBETE DU LAGT NER!!!! Vi är otroligt tacksamma. Trappräcket är också mkt fint. Utan dig skulle det inte hända så mkt här hemma. Tack också farmor för ryggstöden på stolarna. Jag är grymt imponerad av dig vid symaskinen och tack Karin för blommorna  

  

Av Fia - 26 juni 2010 09:30

två traditioner som vi följer slaviskt. Den ena är sista april(vadå, vi bor faktiskt i Uppsala!) och så midsommarafton. Båda högtiderna firas i samma glada gäng och under snarlika fasoner men vi har alltid trevligt, väldigt trevligt tom.


För sju år sen började vi med att fira midsommar och sista april ihop, delar av mammagänget. Då bodde vi allihop inom samma område av stan och alla hade en varsin trea där det var hart när omöjligt att trycka in två familjer till. Lösningen blev att vi lånade våra föräldrars hus eller firade ihop med föräldrarna och familjerna. Om ni inte har provat så kan jag rekommendera det! Allt eftersom har alla skaffat hus och vissa flyttat  mer än lovligt långt ut på landet(Hanna allvarligt, ALUNDA???!!??!!) så numera samlas vi hos oss och hela gamla gänget har stående inbjudningar inkl föräldrar och syskon till mammagänget oavsett vem vi är hos men senaste åren har vi av ngn anledning alltid varit hos oss... Vi bor i mitten!


Just midsommaraftonen har en liten särställning dock, om inte annat för våra grannar. Det är då kareokemaskinen kommer fram, duken riggas upp och värstinghögtalarna placeras på honörsplats. Alla sjunger med själ och hjärta men med mindre ton och taktkänsla, det ska erkännas. Värst i ligan, han vinner med hästlängder, är maken som älskar kareoke och att sjunga men helt allvarligt, han är totalt tondöv    Grannarna har nog lärt sig nu. De som står ut med olåten stannar hemma och firar med vänner och bekanta och får möjlighet att häckla maken ytterligare ett år och de andra flyr fältet  Första året fick nog dock grannarna en smärre chockskada för de kom hem från sin firande hos vänner och möttes av maken som sjöng Symfonin eller var det Stad I Ljus för full hals. Grannen berättade att hon hade satt sig ner på gräsmattan och bara fascinerats av hur det ens var möjligt att sjunga så illa...


I år blev det knappt ngn kareokefestival. Allting riggades ganska sent på kvällen och barnen fick sjunga först och sen var det dags för en av familjerna att åka hem för barnen kroknade. Kareokandet självdog liksom eftersom maken inte hade så många att sjunga med och Hanna som är nästan lika partyglad nattade barn istället för att sjunga. Vi satt och pratade lite innan jag hoppade i säcken strax före två, ovanligt tidigt för att vara en av våra fester. Kanske var lika så gott det för 6 imorse vaknade Ida och det var bara att kliva upp. Nu väntar jag på att alla andra ska vakna till också. Hanna och Roger med barn sover fortfarande, Emma sover också fortfarande(hon och R fick sova tillsammans). Jag börjar bli hungrig och funderar på om jag skulle duka fram frukost utan att alla vaknat??? Har ändå varit vaken 4 timmar snart.


Glad fortsättning på midsommaren på er!


Av Fia - 22 juni 2010 22:30

Igår satt jag och mailade fan och hans moster för att hitta en klädsel efter att ha pratat med barnvagnsaffären och deras samtal till Brio. En  av de jag mailade var babylands ehandelepost och idag fick jag svar. De har klädsel i blå, navy/royalblå och camel. Camel finns att få tag på överallt så törs jag gissa att den inte är så populär??? Brun går helst fetbort eftersom den nuvarande bruna blivit så pass solblekt, förutom möglet då. Jag mailade tillbaka och sade att jag ville ha den enfärgade blå. Med lite tur kommer den att matcha det blå som finns i skötväskan och åkpåsen. Då är jag nöjd! Jag vet att jag är fjantig men om jag nu lagt ut dyra pengar på åkpåse och skötväska som ska matcha BÅDA delarna till vagnen och så händer detta och mina planera går om intet... Det är inte roligt i såna fall. Nu tror jag det blir bra. Priset var dessutom helt okej, 500:- mindre än gårdagens pris. Nu känns 1695 nästan billigt  


Ango, det är fullt möjligt att det funnits massor med klädslar ute till salu men inte nu längre... Inte om man undviker rosa, turkost eller ärtgrönt och jag avstår gärna dessa färger. Finns nog en risk att man tokledsnar.

Anna; ditt förslag hade jag redan sett men som sagt camel känns inte som rätt färg här där vagnarna är slitvargar och måste tåla mkt. En så pass ljus färg är nog inte att rekommendera då. Men tack för förslaget ändå  


Idag kom den som jag längtat efter. Den där stora, varma lysande runda cirkeln på himlen som sprider sina strålar och värmer upp jorden och mig. Underbart! Jag åkte iväg med barnen till en kompis och vi tillbringade dagen i deras hus och barnen har busat runt, badat och hoppat studsmatta. Vi passade också på att byta barn. W följde med Emma  hem och Linnéa stannade hos F och ville sova över men hon har precis kommit hem därifrån för hon längtade efter mig. Lillskruttan  

Av Fia - 21 juni 2010 23:13

Brio har för andra gången under min barnvagnshistoria lyckats få mig så där tokförbaskad och båda ggr har orsaken varit deras minst sagt undermåliga servicekänsla.

För åtta år sen hade jag en vagn där fjädringen gick sönder efter mindre än ett år. Jag tyckte att det var solklar reklammation, Brio tyckte att det var förslitning. Visst slits saker men här var fjädringen inte lite nött utan helt slut, på mindre än ett år!!! Jag blev så pass förbaskad att jag sålde vagnen och skaffade Emmaljunga istället. Jag var nöjd med min älskade pingvinvagn men den höll bara för Emma och Linnéa sen kraschade chassit ihop. Knäleden vek sig när jag var ute och gick och massa andra saker ställde till det så vi bestämde oss för att byta. Skaffade en sulky istället.

Ida kom och vi skaffade oss en liggvagn och sen min happy som jag har nu trots att jag svurit på att aldrig mer köpa brio... Blev övertalad och jag erkänner, vagnen är jättebra! Nu har tyvärr sufletten möglat på den och vagnen har blivit solblekt. Sagt och gjort, idag gick jag in i en barnvagnsaffär. En ny klädsel kostar 1785:- men det är årets modell och man har ändrat fästena från i år... Tjejen i kassan ringde till brio som raskt meddelade att de visst hade klädsel men inte rätt färg och nu kostar den inte 1785 längre utan 2200:- och några riksdaler till för nu är det specialbeställning/reservdel För tusan, ska man inte kunna köpa till reservdelar/extra klädsel för en vagn som köptes så sent som förra året utan att de saltar priset!!?!!!!! Nåja, just min vagn är inte så ny men årsmodell 2009 är samma likadan... Jag har full förståelse för att man får hosta upp lite mer för en vagn från 80talet eller liknande men en ett år gammal vagn??? Nu är jag skitförbaskad igen och undrar vad jag ska göra??? Köpa en ny begagnad sittvagn? Försöka jaga klädsel  i fel färg? Köpa en ny enklare sittvagn som inte är vändbar? Det sista är enda alternativet som inte är dyrare än ny klädsel men det är inte en lika bra vagn, inte på långa vägar.

Imorgon ska jag ringa till stans andra två barnvagnsaffärer och hoppas att jag har större tur än idag annars kommer morgondagens inlägg vara en enda stor svordom  


Av Fia - 21 juni 2010 09:26

och gick in i förrådet för att hämta in den och tvätta den. Tar fram den och ser att på sufletten finns det ett område som är svart... Inte bra, öppnar sufletten och konstaterar att det finns fler såna områden. Suflettskrället har möglat  Idag granskade jag den lite noggrannare och kan bara konstatera att hela sufletten har små svaga prickar och sen tre områden med mkt mögel... Det är bara att konstatera att man får bita i det sura äpplet och punga ut med pengarna för en ny klädsel. Den kostar säkert gratis... Ja, ja med lite tur får jag iaf välja en snygg färg. Den bruna hade skiftat i massa "fina" nyanser iaf och var allting annat än snygg.


Håll tummarna för att jag ska ha turen och springa på en idag när jag är ute!



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards