Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Här hemma har vi

Av Fia - 26 juni 2010 09:30

två traditioner som vi följer slaviskt. Den ena är sista april(vadå, vi bor faktiskt i Uppsala!) och så midsommarafton. Båda högtiderna firas i samma glada gäng och under snarlika fasoner men vi har alltid trevligt, väldigt trevligt tom.


För sju år sen började vi med att fira midsommar och sista april ihop, delar av mammagänget. Då bodde vi allihop inom samma område av stan och alla hade en varsin trea där det var hart när omöjligt att trycka in två familjer till. Lösningen blev att vi lånade våra föräldrars hus eller firade ihop med föräldrarna och familjerna. Om ni inte har provat så kan jag rekommendera det! Allt eftersom har alla skaffat hus och vissa flyttat  mer än lovligt långt ut på landet(Hanna allvarligt, ALUNDA???!!??!!) så numera samlas vi hos oss och hela gamla gänget har stående inbjudningar inkl föräldrar och syskon till mammagänget oavsett vem vi är hos men senaste åren har vi av ngn anledning alltid varit hos oss... Vi bor i mitten!


Just midsommaraftonen har en liten särställning dock, om inte annat för våra grannar. Det är då kareokemaskinen kommer fram, duken riggas upp och värstinghögtalarna placeras på honörsplats. Alla sjunger med själ och hjärta men med mindre ton och taktkänsla, det ska erkännas. Värst i ligan, han vinner med hästlängder, är maken som älskar kareoke och att sjunga men helt allvarligt, han är totalt tondöv    Grannarna har nog lärt sig nu. De som står ut med olåten stannar hemma och firar med vänner och bekanta och får möjlighet att häckla maken ytterligare ett år och de andra flyr fältet  Första året fick nog dock grannarna en smärre chockskada för de kom hem från sin firande hos vänner och möttes av maken som sjöng Symfonin eller var det Stad I Ljus för full hals. Grannen berättade att hon hade satt sig ner på gräsmattan och bara fascinerats av hur det ens var möjligt att sjunga så illa...


I år blev det knappt ngn kareokefestival. Allting riggades ganska sent på kvällen och barnen fick sjunga först och sen var det dags för en av familjerna att åka hem för barnen kroknade. Kareokandet självdog liksom eftersom maken inte hade så många att sjunga med och Hanna som är nästan lika partyglad nattade barn istället för att sjunga. Vi satt och pratade lite innan jag hoppade i säcken strax före två, ovanligt tidigt för att vara en av våra fester. Kanske var lika så gott det för 6 imorse vaknade Ida och det var bara att kliva upp. Nu väntar jag på att alla andra ska vakna till också. Hanna och Roger med barn sover fortfarande, Emma sover också fortfarande(hon och R fick sova tillsammans). Jag börjar bli hungrig och funderar på om jag skulle duka fram frukost utan att alla vaknat??? Har ändå varit vaken 4 timmar snart.


Glad fortsättning på midsommaren på er!


 
 
Ingen bild

Hulda

26 juni 2010 12:08

Var ska sleven vara om inte mitt i grytan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards