Alla inlägg under juli 2013

Av Fia - 30 juli 2013 23:01

Jag måste vara en urtidsmänniska. Jag trivs med att sitta i min grotta, lyssna och titta på regnet som berikar marken och säkerställer en god skörd. Jag trivs bäst till hälften inkrupen i en buske plockandes bär och lyssna på fåglarna. Bären förvandlas sen till sylt, saft, gelé, marmelad och genast när första flaskan eller burken pryder sin plats i matkällaren inträder ett sorts lugn, en harmoni. En känsla av harmoni. En känsla av rikedom.

Ikväll är jag både rik och harmonisk. Just nu står fem liter svartvinbärssaft och en liter rabarbersaft färdiga. Imorgon blir det mer och jag tänkte koka lite sylt på en liten del av rabarberna. Blir det inte gott får jag väl baka en kaka av det istället:-)

Av Fia - 29 juli 2013 18:59

Men ibland blir jag så jäkla less på att alltid vara själv med ungarna. Att alltid få vara den ende vuxne. Att aldrig bara kunna lämna över ansvaret till någon som kliver in och tar över och låter mig få vara ifred. Jag vill inte tillbringa varenda sommar själv. Jag vill inte ha en man som jobbar jämnt. Jag vill ha en man som vill tillbringa tiden med oss. Som tycker att det är roligt och mysigt att åka iväg med bilen och kolla efter djur på kvällen. Som tycker att picknicken i det gröna med familjen är livets höjdpunkt. Som sagt, idag är jag trött och less. Det ber jag INTE om ursäkt för men för att inlägget är tråkigt och humörsänkande.

Av Fia - 29 juli 2013 14:18

Det verkar vara orden för dagen. Barnen har bråkat, gapat, skrikit och slagits sen de vaknade imorse. När jag försöker få dem att göra nåt oerhört avancerat som klä på sig, borsta håret eller ve och fasa städa sitt rum stampas det i golvet, smälla i dörrar och berörd person skriker Nu är mitt humör slut:@ Hittills idag har jag ignorerat, tjatat, bråkat, blivit arg, pratat pedagogiskt, lugnt och sansat, gått igen reglerna för hur vi är mot varandra, dragit upp konsekvenser men utan framgång. Nu bakar jag bröd och bloggar och struntar i dem. Snälla, säg att inte bara mina ungar har såna här dagar!?!! Vad gör man? Tips tack! Hade jag varit smart och kunnat se in i framtiden hade jag åkt iväg nånstans men nu har jag ju bundit ris för egen rygg och sagt att de måste plocka upp efter sig först. Smart Fia... Det lär ta precis hela dagen av fortsatta gap och skrik. Jippi, NOT:-(

Av Fia - 29 juli 2013 09:16

Och gissa om hon är supernöjd:-) Nu bombar hon oss vänner med bilder men den här måste jag dela med mig av<3

För din skull mamma som inte har en smartphone:-)

Av Fia - 29 juli 2013 08:50

Igår åkte Emma och jag iväg till Solna och Friends arena för finalmatchen i EM och om nu inte Sverige var med får man heja på det näst bästa

Jag erkänner, för mig är Norge och Finland nästan lika bra:-) Igår var det norskorna Vi hejade fram. Vi och ca 30000 till. Snacka om känsla att sitta på plats och följa matchen och få njuta av när 41300 personer unisont skriker Neeeeeeeeej när Norge missade straffen eller suset när Tyskland går till anfall. Mäktigt!

Allra bäst och absolut häftigast var det i halvtid när många från svenska landslaget kom och tackade den 12 spelaren för vårt stöd. Jag förstår vad som menas nu med det uttrycket. Det är lite mindre klart på TV men när hela arenan hurrar, klappar händer när laget får bollen. Den känslan måste slå det mesta.

Bara att gå till arenan var häftigt. Nästan 50000 människor tar plats och när vi var 850 meter från arenan började "kön". Ju närmare man kom sen ju fler människor kom det, från alla håll!

Av Fia - 26 juli 2013 09:27

Man kan tycka att när man är ledig hela dagarna borde man få massor gjort. Så är inte fallet, alls:-D Vi slöar igång morgonen, masar mig upp vid nio, fixar frukost, diskar undan, plockar lite medan barnen kanske orkar klä på sig. Efter en stund försvinner den ena ungen ut till poolen, den andra drar till kompisar, den tredje tar hit kompisar och så vips är det lunch. Vi åt väl nyss??? Fixar, äter och röjer undan igen, dammsuger. Då kommer några barn in med körsbär som de vill koka saft på. Plockar rent trädet och krusbären, kokar och silar. Whoops, Inga flaskor... Nåja, det blev iaf bara en liter så det går nog åt. Nöjd med mitt värv stråkar jag med barnen om att det var ett bra initiativ. Då visar det sig att de inte plockat från vårt träd utan från grannen på sidogatan nånstans. Sorry men du är välkommen in på lite saft och fika som ersättning;-)
Igår var vi iväg på en liten utflykt.

En första skymt

Vi åkte på älgsafari i år igen:-)

Och jo man får klappa:-)

Vissa har en lite egen matstil. Älgen Helge och Fritte har samma matstil:-)

Sen åkte vi in till kossorna med sina ungar. Bara Nelly ville visa sig. 2 månader gammal

Idag blir det nog bad men först måste jag hämta bilen som är på lagning. ACn behöver fixas. Idag blir det förhoppningsvis klart.

Av Fia - 19 juli 2013 18:27

Efter frukost for jag iväg med ungarna för en megastorhandling innan lunch

Innan vi köpte skor till Emma, massa jordgubbar och hem för att packa upp allting. När det var klart kokade jag sylt

Gjorde pizza

Och efter att ha ätit middag tänker jag njuta av fredagen och förena nytta med nöje:-D

Bad

Av Fia - 17 juli 2013 19:11

Imorse vaknade vi till gråa skyar och kyla. 13 grader varmt. Burr! Planen var att vi skulle åka till Torsborg och bada men när klockan var 11 var det fortfarande bara 18 grader så jag ställde in. Vi åt lunch, Erik sov middag och sen kom värmen:-) Vi packade in i bilen och for till Funbosjön istället och nu har vi precis ätit middag hos mamma och pappa och kollar på Norge som förhoppningsvis spöar Tyskland i fotbollsEM.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards