Alla inlägg under oktober 2008

Av Fia - 30 oktober 2008 12:45

Jag måste faktiskt säga att mina barn vet när de ska vara sjuka! En enda dag denna termin har jag behövt vabba mot typ varje dag förra året. Barnen har iofs varit lite friskare än då okcså men ffa så har e tajmat in sjukdomarna med ledigheter och sånt:D De är sjuka lördag-tisdag och sen friska igen itll onsdagen när jag börjar jobba. Perfekt ju för jobbet ochför mitt samvete!

Idag hade vi tänkt att vi skulle träffas i mammagruppen. En mysig dag ute med alla barnen, picknick och massor av prat och lek. Som ni förstår så blev det inte så. Ida är sjuk igen. Feber och snorigare än snorigast. Inte är hon speciellt pigg heller men vägrar sova antagligen pga näspäppan. Där förstår jag henne! Näsdropparna hjälper inte heller till så det är bara att genomlida antar jag. Själv har jag roat(nåja!) med att rensa i Idas garderob. Eftersom hn har börjat sova i eget rum och i en resesäng iaf en del av natten så tänkte jag flytta ner henne kläder ner i källaren till garderoben i hennes rum. Eftersom hon ränt iväg en del och Turkietkläderna inte blivit undanplockade heller så har det varit smärre kaos på klädfronten hos henne så det var välbehövligt! 2 kassar ska iväg tillbaka till Hanna(leverans kommer om du läser här, dock inte idag som jag hade hoppats på.), 2 kassar med kläder som ska slängas och en dryg kasse till Tradera tror jag. Inte undra på att det varit kaos! Funderar på att göra samma repa i Linnéas garderob. Där är det tvärfullt men ändå finns ingenting hon kan ha! Något måste således ha hänt.  Får jag bara ordning där också så är läget under kontroll faktiskt. Emmas garderob rensade jag när jag var sjuk förra veckan:)


Av Fia - 25 oktober 2008 11:26

Lika bra att börja med dessa listor. Lägger dem under en egen kategori så är det enkelt att hitta.


Emma önskar sig enligt egen utsago:

* Real loving baby-en interagerande docka. I katalogen står det förrutom ett kryss vid sidan "Plis!plis! snela! snela!" och den är sååååå söt enligt Emma!

* Littlest pet shop- allt!

* Hoppande bönor- fråga inte mig varför

* Böcker- både att läsa själv eller som vi läser tillsammans. Populära varianter har varit Älvserien(vi har Kaninälvan), piratprinsessanserien(vi har Kitty). Det mesta går hem men kapitelböcker ska det vara.

* En kudde till sängen. Hennes nuvarande är rätt knölig så jag förstår henne.

Mammas tillägg till önskelistan är av en aning mer prosaisk natur:

* pyjamas strl 140-146

* strumpor strl 35, helst neutrala färger

* raggsockar eller ullstrumpor

* mössor och vantar

* ny träningsoverall(strl 140) från Uppsalaflickorna- den gamla börjar bli för liten! Födelsedagspresent från Farmor om Emma fortsätter gymnastiken.

* Ryggsäck från GUF

* Träningsoverall från GUSK- Mormor något för dig?

Uppdatering den 8/12!

Jag har köpt ett par böcker till Emma(Vicky hundvalpsälvan och Tuva Topasälva samt Elsas bok och Kyrkomysteriet(Lassemajas detektivbyrå) Dumt att köpa samma.

Av Fia - 25 oktober 2008 11:12

Nu har dessa julkataloger börjat ramla in i brevlådan och barnen älskar att sitta och drömma över dessa med en penna i handen. Frågan är bara vem som tycker mest om dessa kataloger?! Jag måste ju erkänna att jag nog tycker det är precis lika kul att sitta och bläddra i dem och fundera ut julklappar till barnen. När man själv växt upp och blivit för stor för dem så finns ändå magin kvar där någonstans. Den brukar komma smygande så här års och får mig att drömma om julspel, barnteater, körsång och julsånger men också kommer gamla minnen smygande som de där godishusen vi fick när jag växte upp på julfesten som anordnades av föreningen där vi bodde i Gottsunda och hur Therese alltid sjöng "Advent är mörker oh kyla".


Några spridda minnen från födelsedagar kommer okcså smygande ffa två, en där mina vänner drog omkring mig i Gottsunda på en pulka och berättade för alla att jag fyllde år och sen en där mamma hade anordnat kalas för mig men jag var sjuk och satt mest under bordet i köket och orkade inte vara med. Det var kul att alla kompisar fanns där men jag var liksom nöjd med att bara finnas med utan att deltaga.


Det är nu man inser att det är mitt ansvar att bygga upp magin för mina barn kring julen men mina barn är inte lika fantasifulla som jag var för jag trodde stenhårt på tomten tills jag var 7. Linnéa såg igenom tomteutstyrseln redan förra året, knappa tre år gammal. Mina barn är mycket mer verklighetsbaserade än vad jag någonsin kommer vara. Jag försvinner gärna in i en fantasivärld än idag och att hitta på historier är ju liksom livets krydda. De tycker om när jag berättar för dem men sen är sagan slut. För mig finns den där som en alternativ värld hela tiden och den utvecklas och lever sitt eget liv.

Av Fia - 20 oktober 2008 08:59

Förra året hade vi en sjuka som kom om ooch om igen. 9ggr härjade den genom familjen(alla utom maken som verkar vara immun) och vi köpte på oss alcogel och allt annat som behövs. Hade ju hoppats att det skulle innebära att vi slapp den i år igen. Inte då tydligen. Linnéa blev ju sjuk i onsdags och sen kräktes hon i torsdags morse och sen igen fredags morse. Ida kräktes natten mellan onsdag-torsdag och inatt var det min tur;( Började lite smått igår med att jag mådde illa och kände mig så där hrligt uppsvälld men maken var helt övertygad om att jag var gravid(ont om kådisar i Turkiet!), inte sjuk. Nåja, illamåendet gick inte över men magen såg ut som om jag var gravid i sjunde månaden istället så jag var lite mer tveksam:) Gick och lade mig vid 7 och sen vaknade jag och fick VÄLDIGT bråttom till toan vid halv 10.Samtidigt som jag fick springa försvann febern också lustigt nog. Hade några minuter innan haft skyhög feber och tom tyckt att jag själv brändes men det försvann.

 Efter det har det varit lugnt. Ont i magen så klart(och ryggen?!?!) och bakluckan verkar ha expressutgång och  så känner jag mig väl inte så toppenbra kanske heller men klart bättre än igår så det är väl bara att hoppas att det har gått över nu. Håller tummarna för att resten av familjen ska klara sig också. Förra året kunde det gå runt runt innan det försvann. Det vill jag INTE nu!


Av Fia - 16 oktober 2008 16:46

Igår ringde dagis hem oss(läs mormor!) för att hämta LInnéa som blivit sjuk. Hon kroknade tydligen lagom till lunch och blev alldeles blek. Hon hade fått feber. Det märktes dock inte så mkt på eftermiddagen utan hon tog det lite lugnare men lekte hela dagen. Idag har farmor fått vara hemma och myst med henne och lillasyster. Det uppskattas av oss måste jag säga! 


Sista dagarna har Ida mer och mer valt att ta av sig blöjan och använda sig av pottan istället så igår efter samråd med dagis så provade vi utan där. Berättade att hon inte använder just några blöjor hemma utan mest springer nakenfis och sätter vi på trosor så kissar hon på sig... Nåja, personalen som är fantastisk bestämde sig för att prova en dag eller så och tro det eller ej men det fungerade. Ida sprang väl på toa/pottan var femte minut men hon kissade aldrig på sig:) När vi sen kom hem skötte hon sig klanderfritt fram till maten då det tydligen var viktigare att fokusera på den än huruvida man är kissnödig;) Hon har blöja när hon sover fortfarande och när vi går ut och uppenbarligen även när hon äter men å andra sidan så ska hon oftast sova efteråt så det är inte hela världen. Tänk att hon också börjar bli blöjfri?! Trodde jag inte för två veckor sen då hon inte alls var mogen.

Idag/imorse bajsade hon också på pottan till sin störa förskräckelse men lite stolt var hon också över den där stinkande högen som låg där i pottan. Visst är väl bajs i pottan bättre än i blöjan eller?!?? Toaletten hade jag föredragit men nåja, det minimerar iaf torkandet till en liten plätt bak än hela underlivet och benen och en bit upp på magen som det brukar bli:/


På lunchen idag tog jag tillfället i akt att få shoppa lite. Inte ofta våra barn verkligen behöver något men jag har inga trosor kvar efter storasystrarna så Ida fick fem nya par idag och dessutom hittade jag lite annat. Randig tröja, svarta, bruna och rosa plyschbyxor samt dessa underbara plyschjackor från Lindex. De rä superbra så här års! Nu är det bara hem och sortera i garderoben för det är en röra därinne bortom beskrivning och mer än hälften är för litet. Skippar hon blöjor nu kommer jag väl få köpa rätt mkt nytt eftersom benen blir så mkt längre och hur hittar man byxor till spinkfisen??? Tight fungerade ju som vanliga byxor på Linnéa så det blir väl samma lika denna gång!

Av Fia - 15 oktober 2008 13:42

Igår var det en av mina ledig dagar dvs jag jobbade inte. Dagen började klockan halv sju med att väcka Emma så hon skulle hinna till skolan och när hon väl var ivägskickad med gåtåget så var det bara att börja klä på de andra två. Jag var tvungen att åka in till jobbet eftersom jag väntade på mail från rektor och risken fanns att han skulle vilja ha medarbetarsamtal... Tisdagar är den dag som passar oss gemensamt. Vi slängde oss iväg, kollade mailen och han ville träffa mig nästa vecka istället. Vidare till affären för att handla lite. Det var tvärtomt fpå frukt och grönsaksavdelningen hemma och det är ju lite småviktigt att den åtminstone fungerar kännner jag. Hem igen med fyra kassar vegetabilier och sen var det det välkända racet. Hinna städa så mkt som möjligt på 20 minuter. Det fenomenet vägrar jag tro är välkänt???!!? Har jag fel? 

Lunchdags! In i köket och värma maten som var kvar från gårdagen när jag hör hur LInnéa skriker till Ida. Det visar sig att lilla damen har kissat på golvet och sen tagit ett videoband och satt och slog det med bredsidan ner. Det plaskade så kul då kan jag tänka:) Leta rätt på moppen som Mårten hade sist och sen gömt väl... Den stod bakom tvättlinan i tvättstugan och den har man väl sett hundra ggr men aldrig lagt på minnet för det tog några minuter innan jag kunde börja torka. När jag står där med mat som ska värmas, kiss på golvet, nerkladdat videoband kommer vår inneboende och säger: "Du är verkligen inte ledig när du är ledig!". Vad svarar man på det? 

Inte blev det mer ledig resten av dagen för  tio över ett var det utvecklingssamtal, kör efter det, hem med fyra barn för vi lånade ett några timmar och iväg till dagis för föräldrafika  efter ett snabbt pitstop vid skötbordet. Där satte jag mig ner och pratade medan barnen lekte med kompisar en dryg timme innan vi åkte till gymnastiken och scouterna. Jag tyckte min dag hade varit helt okej och vi hade fått mycket bra gjort men inneboenden undrade hur jag orkade:)

Av Fia - 12 oktober 2008 10:26

Jag har börjat inse att vår lilla plutt här hemma börjar bli stor. Sista veckorna har hon börjat prata så man förstår henne, inte bara vi utan även dagispersonal, släktingar och andra vi träffar. Ordförrådet är väl inte så strålande än så länge men ingen av mina ungar har ju å andra sidan pratat vare sig tidigt eller med ett varierat ordförråd från tidig ålder men hon pratar med treordsmeningar, har börjat använda sig av pronomen (jag istället för egennamn, du istället för bara mamma) och ffa så kan hon säga vad hon vill. Är hon törstig så säger hon "Döttig" och är hon hungrig säger hon "Nam!".

Inte bara pratet har ändrats. Ida som under sommaren inte alls visat intresse för pottan har faktiskt lyckats kissa på den vid ett flertal tillfällen. För bara några veckor sedan blev hon bara olycklig när hon blev kissnödig och sen kissade hon på sig så det var liksom enklast att låta henne ha blöjan. Hon var inte alls redo mentalt även om kroppen var det. Nu har allting börjat närma sig varandra och springer hon nakenfis hemma så går hon på pottan men inte toan som de andra två. Vi har inte provat utan blöja med kläder än dock. det tror jag inte hon är redo för än men det kommer. Jag är glad för detta jag! Hon är den av mina som är sist med att lägga av blöjan åldersmässigt men trots det är hon bara 2 år och fyra månader än så det är knappast ngn brådska.

Vår plutt har aldrig varit ngn viol utan bryskt tagit för sig av både oss vuxna och andra hon tycker om men hon har också börjat inse att man måste dela med sig. Nu kan det vara okej att ngn av storassystrarna får sitta i mitt knä utan att hon bits, nyps och rivs men slåss gör hon fortfarande. Storasystrarna retar henne och hon blir så arg att hon hämnas. Sen springer storasystrarna gråtande till oss och skvallrar att hon bitit dem eller nåt men de själva kan inte riktigt se sin skuld till det hela. Kan eller vill kan mna ju förstås diskuterar. Jag tror mer på vill! Håhåjaja säger jag. Dagarna är minst sagt intensiva men jösses vad rolig Ida har blivit sista tiden. Hon ger tillbaka med både själ och hjärta när honä r glad samtidigt som hon driver en till vansinne med att "låla" överallt. Även hotellväggen fick en fin dekoration! 

Av Fia - 11 oktober 2008 20:56

Nu har vi hunnit vara hemma några dagar redan. Det är inte klokt vad dagarna springer iväg. Fast om man kommer hem på onsdagkvällen, börjar jobba på torsdag morgon och jobbar i 11 timmar innan man skyndar sig hem för att tvätta, upp nästa morgon och jobbar hela fredagen också för att återigen försöka tampas med tvättberget samtidigt som man ska försöka vara trevlig mot en inneboende som flyttat in under vår frånvaro och tre barn därtill antar jag att tiden rusar. Iaf så nu på lördag har vi avverkat två barnkalas, hunnit med så pass mkt av tvättberget att vår inneboende vågat sig in i tvättstugan och tömt alla resväskor så tycker jag nog att vi kan känna oss rätt nöjda. Mårten har okcså hunnit städa kylskåpet, skafferierna för att göra plats åt husgästen samt suttit och ringt runt till kreti och pleti för att få svar på en idé som vi fått- nämligen stycka av tomten och bygga nytt hus på vår del... Känns våldsamt mycket mer lockande än att hålla på och renovera vårt befintliga hus från nock till grund och då menar jag verkligen allt! Taket behöver läggas om, isoleringen bättras på, plankerna på utsidan av huset bytas ut, alla fönster bytas ut, elen göras om, skorstenen muras om, värmesystemet bytas ut för vi är allting annat än nöjda med ett värmesystem som bara fungerar halva året. Sen behöver köket renoveras och sen är det bara vanliga tapeter och golv som behöver bytas ut eller slipas osv osv osv osv. Det börjar kännas övermäktigt ffa som vår budget består av noll och intet...

Idén kom iaf upp när vi såg att mna sålde tomter rätt nära oss för 1,9 miljoner för futtiga 700m2. Det är inte klokt egentligen. Det är bara marken alltså, inte ett helt hus på. Det fanns inget draget vatten eller avlopp eller nåt heller... Vi skulle kunna få ett nytt hus för det som vi sålde marken för och dessutom kunna betala av lite på lånet. Det känns rätt lockande!

Vi får se vad tomterna kommer gå för för det verkar som mäklaren inte insett att marknaden sviker och de är ännu så länge osålda.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards