Alla inlägg under juni 2010

Av Fia - 20 juni 2010 00:37

Jag tror att tv'n har varit på runt omkring mig sen jag kom till mamma strax efter det startat vid halv4. Åkte hem efter middagen men tv'n står fortfarande på och jag måste erkänna att jag kan konstatera två saker; det har blivit en och annan tår idag och Daniel som jag inte riktigt förstått mig på eller ens gillat vann över mig på sin sida med sitt tal! Han har humor och vilken kärlek de delar!!! Jag vill också att en man tittar på mig på det sättet.

Jag ser mig det framför mig. Mårten tittat mig djupt i ögonen och berättar för mig varför och hur mkt han älskar mig.  Det skulle nog få samma respons som om han böjde sig ner på knä och friade. Jag tror faktiskt att jag skulle dö! Gud så pinsamt och sen skulle jag förmodligen skratta hysteriskt. Jepp, jag är romantiker in i själen-verkligen(NOT!)! Fast jag tänker iaf klaga för han varken friar eller säger att han älskar mig så han är tråkigare än mig  . Han har haft tid på sig så till och med han borde ha hunnit. Vi har varit tillsammans sen 1991. Herregud, det är faktiskt ganska länge!!! 20 år nästa år?!?!

Igår när jag städade tvättstugan hittade jag en hög med gamla kort. Det mesta var från diverse biltävlingar men ibland såg man kort på oss. Han var riktigt söt när han var yngre. Och så ung han såg ut! Det var nästan så jag blev nostalgisk. Konstaterade dock att vissa saker har blivit bättre. Några av bilderna var från diverse kalas i hasn familjs släkt. På den tiden var det mest förenat med fasa faktiskt och ångest. Jag kände mig så otroligt utanför och udda(det var jag nog också!). I min familj umgås man avslappnat mellan familjemedlemmarna och det kan gå rätt livat till. Vi busar, käftar, diskuterar, grälar och pratar. I makens släkt var man en anings mer hmm.... civiliserade?! Det var etikettsregler att följa! Tja, det blev liksom inte så naturligt. Ungefär som att bjuda in Pippi på teparty med en skillnaden att jag försökte iaf passa in... med mindre bra resultat. Nåja, åren gick och jag blev sakta en del av mårtens familj(även om jag misstänker att vissa fortfarande inte tycker det då vi inte är gifta). Hans mamma är som min extramamma, hans lillasyster är min egen syster och hans minsta syster. Tja, hon var sex år när jag träffade henne. Maria, du är och förblir en liten unge med barbiebil;) 

Vad vill jag egentligen med detta dravel kan man sen undra??? Har ingen aning  men jag förstår dock Daniels anpassning till sin nya roll och beundrar det mod som måste krävas för att ge sig i kast med det!

Av Fia - 18 juni 2010 04:56

oh what a beautiful day   Här började dagen för en dryg timme sen och jag kan inte säga att jag är så där jättenöjd med just det. Klockan fyra är fortfarande mitt i natten!!! N sover över hos Linnéa och det är roligt att de trivs ihop men som jag sade för en liten stund sen till dem. Om man vill sova över hos varandra måste man visa att man faktiskt kan SOVA hos varandra!! Nu har jag fått säga till tre ggr och maken en gång så nu hoppas jag att de förstår att det är allvar och att de måste somna om. Har en känsla av att jag kommer vara lite grinig annars lite senare idag för Erik hade en av sina mer högljudda kvällar igår.

Han började gnälla vid fem för att sakta men säkert öka volymen till runt nio då han verkligen skrek och var tröstlös. Skrek gjorde han sen till 12 då han var nöjd en stund i babysittern innan han skrek en stund till innan han slutligen somnade vid halv två. Det blir jobbigt att gå och bära en tröstlös liten bebis timme efter timme när ingenting hjälper. Maken kom iofs hem vid elva (eller var det halv tolv???) och han försökte iaf få Erik glad men han skrek bara värre då så maken gick och lade sig på soffan istället och somnade trots oväsendet. Skönt för honom!

Det lustiga här är att maken sov sig igenom skrikiga timmar, tv'n som stod på full volym och att jag värmde middag till mig vid tolv när Erik var nöjd en liten stund och åt den framför tv'n. Däremot vaknade han av ölreklamen när en öl öppnade. Säger det något om honom eller  

Nu har tjejerna tystnat därinne i sitt rum. Hoppas de somnar och sover en låååååång stund nu.

Av Fia - 16 juni 2010 16:25

Det är så skönt nu på morgnarna när den enda tiden vi har att rätta oss efter är Emmas fotbollsskola, utöver det finns inget inplanerat. Handla ska man göra men det är liksom inte hela världen om det blir i morgon istället för idag. Det verkar som Linnéa anammat detta fullt ut för idag gick hon upp som vanligt halvsju men gick och lade sig bredvid mig i sängen. Gosade lite med Erik, pratade lite och sen ville hon spela spel på min mobil. Hon fick det medan jag tog Erik upp för blöjbyte och frukost och rätt vad det var så låg hon och sov!!! Har nog aldrig hänt förr att hon lägger sig och somnar om på morgonen. Sov gjorde hon dock, till kvart över tio imorse tror jag klockan hann bli.  Skönt att någon i familjen är utsövd.

Hon kom upp och hann göra sig iordning lagom till dagens bvcbesök. Det var dags för sexmånaderskollen av Erik. Tänk att min plutt är så stor redan! Känns ofattbart. Han kom väl i förrgår gjorde han inte det?!???!!

Resultatet blev iaf att han fick ännu en ok-stämpel i rumpan. Han är gladare än laxen och skrattar åt alla som pratar med honom. Han kan allting han ska kunna och så lite till. Som bäst tränar han intensivt på att sitta och babyskyddet är ingen höjdare enligt Erik. Han stretar och stretar för att sätta sig upp mer. Han får hålla tillgodo till i höst dock med den stolen tror jag dock. Det blir så fasligt dyrt då för Ida behöver ny stol, Linnéas skulle behöva bytas ut och så Eriks dessutom. För att inte tala om att vi behöver ny bil innan vi kan vända Ida annars får vi inte plats i bilen, jag och barnen alltså. Maken har inte fått plats på ett bra tag  

Dagens siffror för Eriks del är att han växt 1cm till 68.5, huvudmått 43 och vikt 6820g. Liten men naggande god som man säger och följer sin kurva perfekt! Jag passade dessutom på att ta upp Eriks mage som går på tvärnit så fort han får äta mat. En knapp portion om dagen av fast föda fungerar annars tar det stopp och vi kör ändå med päron-, aprikos-, katrinplommonpuré samt lactulos men det hjälper inte ändå. Lite trist då Erik älskar mat, jag  iofs gillar amning men inte hela tiden utan trivs bäst med amning i kombination med mat och han blir så ledsen när han inte får äta samtidigt som oss. Vi ska fortsätta försöka truga i honom vätska men han dricker bröstmjölk från bröstet och ersättning från flaska- that's it! Allting annat sköljer han munnen med och då har vi ändå provat i princip alla pipmuggar som finns samt nappflaska och vanligt glas... Nåja, vi tränar vidare. Tills vidare ska vi ge messmör till honom. 1tsk per dl mat/ersättning/gröt han äter. Hoppas han gillar det bättre än sin mor  

Av Fia - 16 juni 2010 16:25

Det är så skönt nu på morgnarna när den enda tiden vi har att rätta oss efter är Emmas fotbollsskola, utöver det finns inget inplanerat. Handla ska man göra men det är liksom inte hela världen om det blir i morgon istället för idag. Det verkar som Linnéa anammat detta fullt ut för idag gick hon upp som vanligt halvsju men gick och lade sig bredvid mig i sängen. Gosade lite med Erik, pratade lite och sen ville hon spela spel på min mobil. Hon fick det medan jag tog Erik upp för blöjbyte och frukost och rätt vad det var så låg hon och sov!!! Har nog aldrig hänt förr att hon lägger sig och somnar om på morgonen. Sov gjorde hon dock, till kvart över tio imorse tror jag klockan hann bli.  Skönt att någon i familjen är utsövd.

Hon kom upp och hann göra sig iordning lagom till dagens bvcbesök. Det var dags för sexmånaderskollen av Erik. Tänk att min plutt är så stor redan! Känns ofattbart. Han kom väl i förrgår gjorde han inte det?!???!!

Resultatet blev iaf att han fick ännu en ok-stämpel i rumpan. Han är gladare än laxen och skrattar åt alla som pratar med honom. Han kan allting han ska kunna och så lite till. Som bäst tränar han intensivt på att sitta och babyskyddet är ingen höjdare enligt Erik. Han stretar och stretar för att sätta sig upp mer. Han får hålla tillgodo till i höst dock med den stolen tror jag dock. Det blir så fasligt dyrt då för Ida behöver ny stol, Linnéas skulle behöva bytas ut och så Eriks dessutom. För att inte tala om att vi behöver ny bil innan vi kan vända Ida annars får vi inte plats i bilen, jag och barnen alltså. Maken har inte fått plats på ett bra tag  

Dagens siffror för Eriks del är att han växt 1cm till 68.5, huvudmått 43 och vikt 6820g. Liten men naggande god som man säger och följer sin kurva perfekt! Jag passade dessutom på att ta upp Eriks mage som går på tvärnit så fort han får äta mat. En knapp portion om dagen av fast föda fungerar annars tar det stopp och vi kör ändå med päron-, aprikos-, katrinplommonpuré samt lactulos men det hjälper inte ändå. Lite trist då Erik älskar mat, jag  iofs gillar amning men inte hela tiden utan trivs bäst med amning i kombination med mat och han blir så ledsen när han inte får äta samtidigt som oss. Vi ska fortsätta försöka truga i honom vätska men han dricker bröstmjölk från bröstet och ersättning från flaska- that's it! Allting annat sköljer han munnen med och då har vi ändå provat i princip alla pipmuggar som finns samt nappflaska och vanligt glas... Nåja, vi tränar vidare. Tills vidare ska vi ge messmör till honom. 1tsk per dl mat/ersättning/gröt han äter. Hoppas han gillar det bättre än sin mor  

Av Fia - 15 juni 2010 15:57

Den här veckan har Emma fotbollsskola och småtjejerna är ledig från allt. På eftermiddagarna är jag barnvakt till Emmas kompis och hennes lillebror vilket var en förutsättning för att de skulle kunna gå med Emma och det priset betalar jag så gärna! Båda ungarna är helt otroligt lättsamma och leker så bra ihop med mina. Igår sprang Emma, Ida, grannens två barn E+E och så kompisens två barn omkring i vår trädgård och hade vattenkrig. Inget tjafs och bråk och alla fick vara med. Me like !

Efter vattenkrig och sex timmars fotboll var det så dags för fotbollsavslutning för denna terminen för Emma också. Gissa om hon var trött igårkväll...


Idag har jag roat mig med det enda sömnadsarbetet jag kan tänkas gilla. Jag avskyr verkligen nål och tråd, stickor ska vi inte prata om. De gör aldrig som jag vill  Däremot behövde stolarna ute på verandan kläs om så jag har skruvat isär dem och idag har jag häftat fast tyget. Det gick riktigt bra. Det är lite småveck som syns på kanten men inget som stör och jag är nöjd med resultatet. Det kommer bli skitsnyggt när stolarna också är nymålade! Bilder kommer när maken tar hem kameran från jobbet och det är klart därute. Dessutom har svärmor lovat att göra ryggstöden för där krävs det att man syr en tub som träs på innan man häftar fast. Svärmor är bäst på att sy och då slipper jag!

Däremot funderar jag lite kring om jag skulle försöka mig på ngt slags sömnadsarbete ändå för IKEA rear ut mitt favorittyg nu och vi behöver nytt överkast. Men å andra sidan har vi gardinen därinne och så stolarna på verandan i samma tyg så jag tror att det kanske blir lite mkt av samma sak ändå.

Av Fia - 13 juni 2010 15:06

Och precis som vanligt är sista veckan innan avslutningen mer än lovligt hektisk. Hektisk men på ett trevligt sätt. Det har varit massa aktiviteter!

Vi har börjat måla om vår veranda och den är nästan klar. Väggarna blev vita och gråa och riktigt snygga faktiskt så nu är det bara lite falu rödfärg som saknas på husväggen därinne och blommor samt att stolarna ska kläs om sen är vi redo för midsommar! Lite lampor ska vi köpa också, fotogenlampor.

I lördags var Emma och jag iväg till Västerås på fotbollscup tillsammans med hennes lag. Det blev en dag med strålande solsken och massor av bra fotboll. Emmas lag spelade fyra matcher och vann en, förlorade en och spelade oavgjort två. Helt okej resultat ffa då det var på sjumannaplan som tjejerna aldrig spelat på. Vi kör med femmanna hemma så de fick snabbanpassa sig till mer yta och större mål:) Dock var cupen på Idas födelsedag så vi fick gå upp i ottan för att hinna fira henne innan vi skulle åka kvart över sju  Hon fick sina paket(tuschpennor, ficklampa, pyjamas och lite nya sandleksaker) och var nöjd.

I söndags var det så dags för födelsedagskalas för släkten. Det blev en lugn föreställning för farmor hade redan varit här på fredagen och firat henne och farfar kunde inte komma så det var fastrar och morbror samt mormor och morfar. En och annan kompis kunde slinka förbi också.

I tisdags var det dags för sexåringarnas avskedsfest på dagis. Alla vi föräldrar fick baka en varsinn tårta och bjuda resten av dagis på. Åtta tårtor som faktiskt gick åt!!! Det har nog inte hänt förr faktiskt. Måste ha varit goda tårtor  Sexåringarna fick också spela upp sin teater de gjort tillsammans med fröknarna på dagis och sen var det så klart presentutdelning till fröknarna.

I år hade jag tagit på mig ansvaret för presenterna och det blev handgjorda praliner till alla fröknar som jag hoppas att de uppskattar.

På förmiddagen passade jag på att hälsa på hemma hos en kompis och hennes hundvalp när barnen var på dagis. Att gå på långpromenad med en liten hundvalp tar tid! Dessutom försökte vi få hunden att sitta i korgen på vagnen men framgången var väl inte så där given som matte hade hoppats  

I onsdags var det dags för Emmas klass att ha avslutning vid högarna. Jag packade väskan och gjorde barnen klara för maken eftersom Erik varit lite småkinkig hela vecka och haft ont i magen. Packade ner korv och bröd, fika och ketchup och sånt... Maken kom hem efter tio minuter igen på mindre bra humör. Det var tydligen ingen grillning. Var hade jag fått det ifrån???? Ingen aning för inte stod det ngt om det på inbjudan iaf...

Torsdagen sen då gjorde vi just ingenting alls på mer än det vanliga. Mårten jobbade över till mitt i natten ngn gång som vanligt. Vi var hem och hälsade på hemma hos N och E och deras mamma. Barnen fick leka och vi pratade lite och smått och gott. Timmarna flög iväg iaf.

I fredags var det dags för skolavslutning så klart och vi pallrade oss iväg tidigt till kyrkan för att få sittplatser eftersom mamma inte kan stå så länge. Lyckades få en av de sista trots att vi åkte hemifrån 40 minuter innan skolan började!!! Skolavslutningen var fin som vanligt och många små barn visade upp sina förmågor. Emma sjöng i kören men valde att inte spela ngt.

Nu i helgen har jag inte gjort så mkt. Tvättat massor för tvättstugan svämmar över och igår var jag till Ikea. Det blev fyra lådor till Idas bokhylla, tyg till stolarna på verandan, vaxduk till bordet där ute också- ja det var nog allt!

Idag har jag bara varit hemma och grejat. Började städa Linnéas rum så nu är det hennes som är kvar(leksaker!). Idas rum står på tur och jag funderar på var jag ska ställa alla stolar i vardagsrummet???? Alla stolar från verandan står härinne just nu tillsammans med allsköns bråte och ja gär inte jättenöjd med tillställningen om man säger så  

Av Fia - 4 juni 2010 07:51

Mamman önskar sig följande till Ida:

* frysbox eller frysskåp att ha i garaget

eller

*Lås på existerade kyl/frys.

Det är helt enkelt synd om Linnéa och Emma som aldrig kommer få ha glass hemma pga att Ida äter upp den i smyg och nu vägrar jag köpa hem.

Av Fia - 4 juni 2010 07:34

Jag verkligen känner hur utvilad jag känner mig. Jag gick och lade mig redan vid tolv och bredvid mig hade jag två gosproppar som haft gymnastik hela natten, företrädesvis på min rygg/rumpa. När de lugnade ner sig framemot två vaknade Lilleman och ville inte sova. Han skrek en god stund innan han äntligen lugnade ner sig och tog bröstet men somnade om gjorde han inte. Han gjorde rent hus i brösten och ville sen snacka. När jag inte var så samarbetsvillig började han slita i håret, på mig. Jag är håröm till tusen! Jag försökte rapa honom med resultatet att han ville äta igen men somnade inte om nu heller. Han låg där och tjoade och hade sig till närmare fem då han äntligen somnade. Jag dåsade till bara frö att vakna fem minuter senare av att Ida vaknat. Är Ida vaken är jag vaken för har jag inte hökögat på henne så länsar hon kylen på allting som är ätbart och distribuerar ut i sina gömmor i sitt rum. Vad sägs om glass under kudden i sängen? Ngn som är sugen? En nätt liten fruktsamling i hennes leksaksspis hittade jag som nog hade kommit och talat om för mig att de existerade iaf vilken dag som helst. Igår hade hon gömt undan cola i gaderoben och fruktpuré i sängen. Ngn som vet om det finns lås till kyl och frys? Jag måste skaffa det!

Nu är Ida piggelin och på ett sprudlande glatt humör. Hon har ätit frukost, klätt på sig och är redan ute. Den ungen är nog den gladaste som finns. Nyss sprang hon in med massa saker som vi glömt ute under natten och skrattar åt hennes tokiga mamma. Hennes tokiga mamma är nog tokig, dagen till ära, av all den sprudlande energi jag har efter en skön natts sömn  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards