Alla inlägg under juni 2010

Av Fia - 2 juni 2010 16:23

Idag ringde hon, ragatan från barnomsorgsadministrationen. Ni får ursäkta franskan men ingen, jag menar INGEN, som pratat med henne har ngt positivt att säga. Tyvärr är hon ansvarig för vårt område.

Jag fick höra att orsaken till avslaget var att jag inte kan jobba i höst???!?!!  Nähej, var mitt svar. Jag har en bebis hemma och eftersom jag har möjlighet att ta föräldrapenning så kan jag inte jobba?!??!! Eftersom ngn måste ta hand om honom så kan de ta hand om mina andra barn...

Jag förklarade att pappan INTE kommer vara hemma utan Erik kommer vara hos mormor som inte har möjlighet eller ork att hämta och lämna skolbarnen i skolan eller ta hand om mina andra tre barn. Då ifrågasatte hon dels om mormor kommer orka lilleman och dels om mina arbetstider inte kommer vara såna att jag kan hämta och lämna i skolan ändå trots arbete??? Jo men visst går det att sköta ett havtidsarbete mellan 8.10-13.10 inkl restid där jag inte bestämmer när jag har lektioner! Attans att jag inte kom på det själv  Ffa då jag en dag i veckan har konferenser till halvfem... Suck så less jag blir!

Hon avslutade samtalet med att hinta att jag var en usel mamma som inte stannade hemma utan prioriterade jobbet framför barnen och jag var välkommen in med en ny ansökan men hon lämnade inte stora förhoppningar att den skulle bli godkänd. Åhh så arg jag blir över sånt här! Det är så korttänkt! Visst, Erik kommer lida men av att jag börjar jobba och får vara hos mormor några timmar varje vecka. Han kommer också bli skadad för livet av att jag väljer att börja jobba nu och på så vis kan dryga ut kassan lite och jobba mindre i flera år istället. Är det bättre att vi kör ekonomin i botten och jag tvingas ut i heltidsarbete om ett halvår istället. Då om ngn gång får Erik OCH Linnéa betala ett väldigt högt pris. Det är nästan att jag hoppas att maken lägger ner företaget, blir pappaledig och sen arbetslös efter det. Kärringfan är väl nöjd och politikerna som ser sin statistik kring pappalediga men verkligheten blir desto grymmare  

Av Fia - 1 juni 2010 19:21

Jag sökte idag utökad förskoleplats och fritidsplats till stora tjejerna eftersom jag tänkte börja jobba i höst och fick inom en timme mail att ansökan har blivit avslagen! Törs jag gissa på att systemet slagit ifrån eftersom jag ansöker nu och vill att tjejerna börjar i augusti??? Det är ju bara två månader dit och det finns en regel om att ansökan ska vara inne tre månader innan men hur tusan ska det gå till när jag inte vetat innan???   Det kan aldrig bli lätt utan man ska alltid behöva bråka!

Av Fia - 1 juni 2010 15:14

Erik tycker verkligen om mat! Han gapar åt allt jag givit utan sura miner och när han får mat blir han helt överlycklig och bara skrattar. Det han hunnit med att smaka är: potatis, sötpotatis, lök, broccoli, morot, palsternacka, majs(favoriten), tomat, gröt och förmodligen en hel radda saker som jag glömt av nu. En enda sak har han vägrat äta avv och det var en burk med potatis och broccoli och jag förstår honom. Den var inte god- alls! När jag kokade egen broccoli gick det mkt bättre.

Eftersom herrn älskar mat gick det fort från smakisar på en tsk till fulla portioner så nu får han alltså lunch i form av mat istället och för att det ska bli lite bättre näringsmässigt har jag börjat med kött, mkt tidigare än med ngn av tjejerna! Bara en grönsakspuré kändes inte som ngn höjdare till lunch- enbart! Nu blandar vi friskt av det som han provat hittills och fortsätter ge en ny sak i veckan eller så.

Idag har jag ställt till med storkok när jag ändå var hemma hela dagen och passade på att fylla frysen. Det är aldrig fel med lite olika rätter till Lilleman så idag har jag kokat:

  • Majspuré att blanda i annan mat eftersom han älskar majs. Frågan är om det är värt att koka själv???? Det är mkt jobb för futtiga två små burkar majs. Koka, mixa och mixa och mixa och mixa lite till innan man passerar genom en trådsil. Läste att man kunde mixa tills det blivit slätt men min mixer fixar det inte alls och min stavmixer gör det lite slätare men knappast så Erik skulle uppskatta det. Nåja, jag har en påse kvar och sen köper jag nog majspuré på burk istället framöver.
  • Pasta med kyckling och grönsaksgryta. Den här fick han till lunch idag och slukade 1.5dl rakt av så jag tolkar det som att det föll herrn i smaken. I den här har jag för första gången haft färsk tomat. Han fick en burk som innehöll lite tomat upptäckte jag och resonerade som så att har jag nu givit en gång så får jag väl fortsätta kolla om han reagerar. Dock inbillar jag mig att försk tomat är mindre stark än burkdito??
  • Sötpotatis/majs och kycklinggryta. Den blev söt och god tyckte då jag.
  • Hallon, mango och bananpuré. Hade köpt en ask med hallon/mango från frysdisken som jag tänkte göra ngt gott till Erik av. Idag kokade jag den, mixade, silade ifrån kärnorna, redde av med potatismjöl. Det var surt som attan så jag sötade med banan och det blev genast mkt godare  .

Av Fia - 1 juni 2010 09:05

På lördag fyller som bekant Ida år men jag och Emma är i Västerås på fotbollscup. Alla är välkomna över på kalas dagen efter, på nationaldagen, som vanligt! Mårten och Ida är iofs hemma på lördagen om man inte kan på söndagen men det är roligt att få träffa alla.

Av Fia - 1 juni 2010 09:00

Nu är det dags igen för nästa födelsedag och frågorna duggar tätt om vad damen önskar sig. Här kommer det:

  • kritor/pennor som går att torka bort med vatten. Ida får inte ha ngnting alls att rita med för dumma mamman eftersom hon fastnar i ritandet och ritar på ALLT. I julas fick hon ett paket av mig dock med pennor som skulle gå att torka av med vanligt vatten och efter att ha städat hennes rum i veckan och torkat av alla väggar/möbler/tak/golv kan jag konstatera att det faktiskt stämmer. Det gick bort fantaststiskt bra MEN BARA såna som det uttryckligen står går bort med vatten. Då kan jag slänga alla andra och så är det ingen katastrof att hon ritar överallt längre. Hon får rita och vi slipper bli gråhåriga.(Finns på ICA maxi och enligt Hulda även på Coop!)
  • Badleksaker, tvålar och annat lukta gott! Gärna ngn slags förvaring för leksakerna också... Det finns en pelikan tex med nät där man lägger alla saker och Biltema hade ngn variant såg jag sist.
  • Hårspännen och bandåer(mjuka diadem som går runt hela huvudet och inte gör ont bakom öronen).
  • Hinkar och spadar och typiska sommaruteleksaker. Hon är ute nästan jämnt och mkt har gått sönder i kylan i vinter.
  • Baddräkt eller bikini samt badskor/tofflor
  • KLäder i strl 110. Hon har inga sommarkläder i rätt strl och som den prinsessa hon är så får det ju så klart vara klänningar och sånt:)
  • Nya glitterskor!!!! Hennes börjar ha gjort sitt och hon bor i dem.
  • Mattermos för barn. De är ute ofta på dagis och jag har letat efter mattermosar för barn och nu har jag hittat det. Finns på Järnia i "Joooosa vill jag ha mamma"
  • Bidrag till en ny bilstol. Vi kommer köpa en ny bilstol till henne nu men vi tar tacksamt emot bidrag till en sån. De är inte gratis och hon har längtat att få bli "stor tjej"..
  • Ett sparkonto eller fond som man kan sätta in pengar på.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards