Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Storkok till Lilleman

Av Fia - 1 juni 2010 15:14

Erik tycker verkligen om mat! Han gapar åt allt jag givit utan sura miner och när han får mat blir han helt överlycklig och bara skrattar. Det han hunnit med att smaka är: potatis, sötpotatis, lök, broccoli, morot, palsternacka, majs(favoriten), tomat, gröt och förmodligen en hel radda saker som jag glömt av nu. En enda sak har han vägrat äta avv och det var en burk med potatis och broccoli och jag förstår honom. Den var inte god- alls! När jag kokade egen broccoli gick det mkt bättre.

Eftersom herrn älskar mat gick det fort från smakisar på en tsk till fulla portioner så nu får han alltså lunch i form av mat istället och för att det ska bli lite bättre näringsmässigt har jag börjat med kött, mkt tidigare än med ngn av tjejerna! Bara en grönsakspuré kändes inte som ngn höjdare till lunch- enbart! Nu blandar vi friskt av det som han provat hittills och fortsätter ge en ny sak i veckan eller så.

Idag har jag ställt till med storkok när jag ändå var hemma hela dagen och passade på att fylla frysen. Det är aldrig fel med lite olika rätter till Lilleman så idag har jag kokat:

  • Majspuré att blanda i annan mat eftersom han älskar majs. Frågan är om det är värt att koka själv???? Det är mkt jobb för futtiga två små burkar majs. Koka, mixa och mixa och mixa och mixa lite till innan man passerar genom en trådsil. Läste att man kunde mixa tills det blivit slätt men min mixer fixar det inte alls och min stavmixer gör det lite slätare men knappast så Erik skulle uppskatta det. Nåja, jag har en påse kvar och sen köper jag nog majspuré på burk istället framöver.
  • Pasta med kyckling och grönsaksgryta. Den här fick han till lunch idag och slukade 1.5dl rakt av så jag tolkar det som att det föll herrn i smaken. I den här har jag för första gången haft färsk tomat. Han fick en burk som innehöll lite tomat upptäckte jag och resonerade som så att har jag nu givit en gång så får jag väl fortsätta kolla om han reagerar. Dock inbillar jag mig att försk tomat är mindre stark än burkdito??
  • Sötpotatis/majs och kycklinggryta. Den blev söt och god tyckte då jag.
  • Hallon, mango och bananpuré. Hade köpt en ask med hallon/mango från frysdisken som jag tänkte göra ngt gott till Erik av. Idag kokade jag den, mixade, silade ifrån kärnorna, redde av med potatismjöl. Det var surt som attan så jag sötade med banan och det blev genast mkt godare  .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards