Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

40årsfest och presenter

Av Fia - 19 maj 2010 11:55

På lördag har en god vän till mig en 40årsfest tillsammans med en annan av mina bekanta. Det ska bli himla roligt att få släppa loss i goda vänners lag och det vankas lekar och upptåg samt god mat.

På inbjudan står det förutom sedvanliga: Sätt på dig finstassen och kom och ha roligt-frasen så står det också att födelsedagsfirarna undanbeder sig presenter men om man vill får man sätta in pengar till välgörenhet. För mig betyder detta tr saker:

  1. De vill inte ha presenter. Det förstår jag för är man 40 har man i regel tillräckligt med pengar för att själv kunna välja vad man vill ha och krimskrams och sånt ligger heller inte för dessa två.
  2. De ser gärna att man sätter in pengar till välgörenhet istället om man känner att man VILL köpa ngt.
  3. De anser inte att man måste köpa ngt för deras skull.

Är jag helt ute och seglar? Orsaken är naturligtvis att av oss som tänker gå så finns det ju en och annan som helt bestämt tänker köpa ngt, vare sig de vill eller inte och de tänker inte sätta in pengar till välgörenhet alls. Jag började prata med en av dem och insåg att hon var ute efter ngt fysiskt att ge och jag förstår det "behovet" så jag föreslog att vi kunde gå ihop och köpa en flaska vin eller ngt mer symboliskt och sen skänka en del till valfritt ändamål. Det finns inte i hennes värld alls att skänka bort pengar utan planerar köpa ngt dyrt att ge firarna. Det är tydligen en hel del som resonerar så men jag kan inte låta bli att undra för vems skull gör man så???? Paret har avsagt sig allt men visat på alternativ istället. Jag kan inte låta bli att tycka att man inte respekterar firarnas önskemål på det sättet och om jag hade varit den man firade hade jag nästan blivit sur. Dessutom ställer presenterna till det för födelsedagsbarnen eftersom de sen måste dela upp gåvorna. De har inte valt ut enbart gemensamma bekanta utan några gemensamma och många egna...

 
 
Ingen bild

Hanna

19 maj 2010 12:32

Är helt inne på din linje, ev. en vinflaska eller så för att inte komma helt tomhänt,och sen sätta in pengar till någon välgörenhet.
Kram

 
Ingen bild

Britten

20 maj 2010 17:07

Håller med dig. Om jag ska fira att jag fyller år är det för att träffa folk. Presenter är av ointresse men gärna en gåva till bättre behövande. (jag alltså, haha)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards