Alla inlägg under januari 2010

Av Fia - 14 januari 2010 10:05

Hmm, jag har fått någonting som jag knappt trodde vuxna kunde få och själv har jag iaf inte haft det på 20 år. Kommer ihåg att jag hade det sist när jag gick i sjuan och var 14 år... Som sagt, tjugo år sen! Kan också tala om att det gör ont!!!! Jag vaknade av att jag hade tandvärk iaf kändes det så men det satt åt fanders för högt upp i käken, närmare örat för att vara exakt. Ytterligare en ledtråd fick jag när jag insåg att jag hörde rätt illa på örat. Lägg sen till att det inte direkt luktade nyponrosor från örat  Japp, jag har fått öroninflammation! När jag var yngre så hade jag så många att jag på ngt vis tappade känseln eller iaf inte verkade ha ont. Kommer inte ens ihåg att det gjorde ont faktiskt men det verkar som att tjugo års frånvaro av ÖI har rättat till vad som felade då för nu känns det som sagt var- en hel del! Nåja, idag ska jag införskaffa näsdroppar för det hann jag inte igår och fortsätta droppa in lite salva i örat. Den innehåller iaf lite pc förutom kortison så det lär iaf inte skada  


Nu har jag fått kolla på Familjen Annorlunda också:) Det är tur att tv4 play finns så man kan pausa för Eriks mage började krångla igen och det tog tid innan han kunde somna. Stackars liten! Ska köpa en annan ersättning så får vi se om han tål den bättre. Det finns en som är ung likadan men hypoallergen och med tanke på att han löper en 80% risk för allergi är det väl egentligen den vi ska ge eller mjölkfri helt. Fast jag tror inte alls att han är allergisk men om jag ändå ska prova så kan man ju börja med den liksom... Det vore skönt för honom om han slapp ha så ont i magen. Tur i oturen att vi har vår lediga dag för att få iväg småttingarna till dagis med honom skrikandes kändes inte lockande.


Även om det låter som han skriker massor så gör han inte det- jag lovar! Idag när han hade somnat i min famn så överraskade han mig. Han måste ha drömt ngt riktigt roligt för rätt vad det är börjar han skratta!!!! inte bara le utan verkligen skratta. Helt underbart! Längtar verkligen tills han gör det även i vaket tillstånd även om jag tycker hans leenden är rätt underbara också. De är dock sekundsnabba så ingenting som fastnat på bild än men det kommer!!!


Ibland är det inte lätt att heta Maken. Han är ganska traditionsbunden och ffa älskar han julgransplundring... Hans begeistring är delad av två barn men inte av mig. Jo, jag är väl lite tråkig men vi har inte haft den traditionen hemifrån helt enkelt mer än undantagsvis och att dansa runt granen känns bara fånigt. Igår em ringde jag till maken för att be honom köpa med sig godis till påsarna och kommer snabbt fram till att han glömt bort det- helt och hållet!!! Inte kommer ham undan heller för han var tvungen att vänta på ngn del som skulle levereras under kvällen. Jag hade sett fram emot att få städa idag och äntligen bli av med granen för det är bara att inse att granar trivs inte hos oss- de barrar bara massor. Det fick bli plundring idag istället och  då tar han med sig påsarna och sig själv. Det får väl duga för barnen har ju inget begrepp om att det är just den dagen som gäller iaf. Däremot ringer grannen och frågar samtidigt som vi säger hejdå till Olivia som lekt med Emma om Emma vill följa med till kyrkan på julgransplundring... Turbovärmer lite soppa till henne som hon kastar i sig medan jag pratar ltie med Olivias mamma. När de åkt börjar hjulen snurra i skallen... Vi kanske skulle åka allihopa!!! Ringer lite snabbt till grannen och sen får vi lite bråttom att få på barnen kläderna. Grannen går före med tre av mina, sitt barn och ett annat medan jag klär på mig själv och Erik. Tack för hjälpen!

Vi går till kyrkan, äter lite gröt, umgås med trevliga människor i massor och sen som avslutning kom ju tomten och lämnade godispåsar. Vi fick vår plundring ändå fast inte som vi had etänkt oss- men inte behöver det vara sämre för det  


Erik fick många beundrare i kyrkan också! Har ju inte varit däruppe så mkt under graviditeten men tydligen har ryktet spridit sig ändå för det flockades människor runt om oss. Han visade upp sig från sin bästa sida(den hungriga  ) så större delen av tiden ammade jag där medan grannen fick springa runt och kolla barnen, nåja de klarar sig själva rätt bra där faktiskt! När Erik sen släppte bröstet lite nuoch då var det mååååånga famnar att välja på. Störst förvåning väckte nog en annan granne som vi inte har såå mkt att göra med men hon var som uppslukad. Inte trodde jag att hon var sån bebisälskare:) När jag frågade om hon ville hålla kastade hon bokstavligen väskan och jackan mot närmaste stol och tog honom  . Lagom till dansen runt granen sen somnade Erik och som en annan mamma i lyrkan sade. "Det är bara fjärde barnet som kan sova i samma rum där 75 personer dansar och sjunger". Det stämmer nog- han kan fortsätta sova fast jag dammsuger under vaggan i höjd med huvudet! Han är härdad;)

Av Fia - 13 januari 2010 16:30

och jag måste säga att det är skönt! Barnen har varit på dagis två dagar redan. Ida drar iväg som en löning så fort vi kommer innanför dörrarna och sen får man dra henne därifrån fem timmar senare när det är dags att gå hem. Linnéa vill inte alls bli lämnad utan henne får en personal ta sig an men så fort jag är borta går det hur bra som helst och sen vill hon inte heller gå hem när jag kommer. Det är bra att de trivs!


Emma har visst blivit väldigt morgontrött nu över julledigheten. Mårten väcker henne mitt i natten och hon kan inte alls förstå att det är dags att gå upp vid den okristliga timmen  Hon trivs också jättebra i skolan nu och hade längtat tillbaka dit. Dessutom har hon fått berätta för alla att hon fått en lillebror! Det var nog det bästa tror jag. Däremot saknar hon fritids eftersom hon inet får gå dit längre. Det förstår jag men vi får ta hem massor med kompisar istället! Idag är tex Olivia här. Har inte sett så mkt av dem än men lite nu och då sticker ngn av dem upp skallen från källaren för att gå på toa. de måste ha missat det faktum att vi faktiskt har en i källaren också  







Av Fia - 13 januari 2010 08:26

Mårten skulle jobba som vanligt men målet var inställt på att barnen skulle ligga i sängen till halv åtta. I princip hela dagen planerades in just för att det skulle gå. Middagen stod på bordet i tid, barnen åkte upp från sängen i ottan bara för at bli trötta(enl Emma halv fem;)). Orsaken till detta var så klart att mitt favoritprogram började igen då. Famijen annorlunda! Inte blir det mindre roligt när man följt uppsalafamiljens blogg i snart två år eller vad det har hunnit bli. Jag måste säga att jag lyckades dessutom över förväntan! Alla barnen låg i sängen och sov kvart över sju för de var trötta- utom Ida som sovit middag för hon stupade redan på eftermiddagen. Hon låg dock kvar i sängen och sov räv;) Allitng var liksom laddat och klart för tv då smäller det till precis när klockan blivit åtta och programmet ska börja. Nej, tv'n gick inte sönder utan Erik började skrika! Han fick ont i magen. Han skrek och skrek och skrek. försökte amma och han skrek, bytte blöja och han skrek, gick runt med honom på axeln och han skrek. Nappen ratades så jag försökte amma igen. Då sög han tag men skrek samtidigt(försök det om ni kan  ) för att samma sekund han släppte kräkas upp det han fått i sig och lite till. Så där höll vi på i exakt en timme. Samma sekund som eftertexten började rulla slutade Erik skrika och somnade... Det var inte meningen att jag skulle få kolla på tv helt enkelt! Nåja, nu var det inte så synd om mig- mer om Erik men lite humor tycker iaf jag att det är.



Av Fia - 9 januari 2010 14:51

Man kan ju undra det iaf efter dagens veckohandling. Emma och jag tog bilen till Nelins för att köpa grönsaker och kom ut därifrån med tre fulla kassar. Det lär räcka en vecka eller så men tveksamt om frukten räcker till:P

Det blev mkt rotfrukter för fyra personer älskar rostade dito. Den femte(Linnéa) får vi koka ris eller potatis till eller nåt sån. Hon har inte lärt sig gilla det än och vi serverar det säkert två ggr i veckan. Har hon inte lärt sig än lär det nog inte fungera framöver heller:(

När vi shoppat upp oss på grönsaker åkte vi till skivaffären för Emma skulle köpa en skiva för sina pengar som hon sparat. Det blev Absolute Kidz. Sen for vi vidare till Willys där vi handlade resten som stod på notan. Dock hade de inga nappflaskor till Erik(namnet är bestämt nu förresten!) och inga nappar heller så vi får klara oss på den enda vi har hemma. Det är lite sjåigt att diska den stup i kvarten. Nåja, vi kommer väl till en välsorterad affär så småningom. Såå mkt ersättning får han inte trots allt, bara två ggr om dagen ung.

Idag ska jag roa mig med att skicka in anmälan om namn till skatteverket, anmälan om fp till försäkringskassan nu när han fått ett personnummer och sånt småpyssel. Fast först ska jag baka sex limpor. Gäller att passa på när Erik sover sin skönhetssömn;)



Av Fia - 8 januari 2010 12:27

Började i måndags med ersättning till Erik eftersom han inte gick upp i vikt. Idag var det dags för att se om han ökat ngt sen i måndags och liiite nervös var jag faktiskt. Vågen stannade på 3550g vilket innebär en ökning med 220g på dem dagar. Det är rätt okej faktiskt  Så mkt har ingen av mina ökat av sig själva ngnsin tror jag. Enda undantaget är Linnéa när hon sondades andra vändan på sjukhuset.

Pratade lite med Åsa, vår underbara bvcsköterska, som tyckte att det var helt rätt beslut eftersom Erik uppenbarligen mår så mkt bättre nu. Han orkar vara vaken mkt mer och deltar i familjelivet. Som hon sade så var det fantastiskt med amning när det fungerade men det har det ju aldrig gjort helt för mig. Sååå stor skillnad var det inte på ammade barn och flaskade barn vad gäller allergi och infektioner och jag ammar ju fortfarande så vi väljer bara den bästa av två världar. Känns skönt att inte hon är amningsfanatiker som så många andra utan är mer realist. Hon stödjer en nästan oavsett vad man beslutar så länge inte ungen far illa och det lär han inte göra av det här valet:)

Nu kan jag slappna av lite och så får vi se vad vågen säger nästa fredag.


Igår hade jag förresten premiär på en sak vad gäller bilen. Vi var på väg till Anso för att fika och snacka lite skit. Jag var lite sen eftersom jag skjutsat Pernilla, vår inneboende, till tåget men det var verkligen snorhalt på vägen så det gick inte fort. Jag ser hur vägen svänger längre fram och saktar ner ännu mer innan jag börjar svänga. Jag svänger, vägen svänger men inte fan svänger bilen!!!!! Jag gliiiiider ner i diket på andra sidan vägen. Det var inget värstingdike men eftersom det är sjukt halt så är det omöjligt att dra upp mig för en annan bil. Jag ringer Anso och rådfrågar och det visar sig att jag parkerat precis utanför bondens hus. Jag knatar dit och ringer på. De har redan börjat klä på sig därinne:) Nu hade de inte traktorn vid huset men väl en fyrhjulsdriven som lyckas dra loss mig från diket samtidigt som jag backar själv. Bilen var det iaf inget fel på, inte minsta skavank men fy vad läskigt det är när man kryper fram med bilen och trots det inte har minst kontroll på den. DÅ är det halt!

Anso ringde till den andra bonden som ansvarade för plogning och sandning för att få hjälp men han skulle ha 300kr för att dra loss mig när han själv inte har gjort sitt jobb!!!! Så här har jag lust att göra med såna människor så frdlig som jag är...  

Av Fia - 7 januari 2010 19:09

 Hon sitter med Erik i famnen i vår säng och läser God natt Afons Åberg för honom . Helt underbart! Han är nöjd också för en gångs skull  vilket underlättar. Han är väl mätt antar jag för först fick han 110ml ersättning som han sov på en halvtimme sen vaknade han och ville ha bröstet och ammade läääänge där också. Efter det kom det en riktig karlrap och en minst sagt nöjd min  .

Vi har börjat ge Erik ersättning för han gick inte upp i vikt trots att han blev mätt och belåten på min mjölk. Imorgon får vi se om det har haft ngn effekt för då ska vi tillbaka till bvc och mäta igen. Håll tummarna!

Av Fia - 6 januari 2010 17:32

eller igår egentligen men då hämtade jag visst inte in posten:P Det var ett grattiskort från Ing-Marie och Börje där hon gratulerade oss till en liten kílle. Begynnelsen till detta kort utspelade sig för snart nio år sen då vi väntade vårt första barn. Jag, och alla andra, var helt övertygade om att det var en liten kille i magen. Tydligen så övertygade att svärmor köpte mörkblå sparkbyxor(flitigt använda trots alla tjejer!) och just Ing-Marie köpte ett grattis till sonen-kort. den 29 januari kom så barnet ut och det var ingen kille utan en liten Emma. Korten blev liggande i lådan hos I-M och tvåan kom och trean kom och bara tjejer blev det. Själv fick hon tre barnbarn själv men bara tjejer. Nu äntligen fick hon användning för kortet hon köpte för alla år sen och tänk att hon sparade det!!! det var nog meningen att vi skulle få en liten kille i familjen och först nu känns familjen faktiskt komplett!

Vår inneboende och jag talade idag om Erik. Han är två veckor gammal idag och fast han är alldeles ny på jorden så är han så sjävklar. Det känns som han alltid funnits i familjen samtidigt som man vet att han precis kommit. Tom Pernilla som inte varit hos oss på länge säger att han är självklar och är han inte med oss så tittar hon efter honom. Precis så känner jag det med. Han är en del av familjen och har alltid varit det.

Av Fia - 6 januari 2010 17:20

Förfjärde gången har jag blivit huvudstupa förälskad i vår nyaste familjemedlem. Erik så klart! Han är en liten ängel som mest bara äter och sover men sista dagarna har han faktiskt haft vakenperioder varje dag då han är med och tittar. Han älskar att prata med en och viftar med armarna och gör massa grimaser. Oemotståndligt. Inte blev jag mindre kär igår natt när bara han och jag var vakna och han fyrar av sitt allra första leende. Man smälter! Idag har han varit mer sparksmakad med sina leenden dvs vi har inte fått några alls till syrrornas förtret:)

Storasystrna är förresten i stockholm idag och kollar på det traditionsenliga Disney on ice för fjärde året i rad. Gissa om de har sett fram emot det! Ska bli spännande att få höra deras kommentarer ikväll när de kommer hem. Måste säga att även om det är skönt att få vara hemma själv med Erik så  är det inte utan att jag känner att det hade varit roligt att få fälja med. Jag har ju tyckt det varit lika roligt som barnen faktiskt. Okej, prinsessorn och sånt är väl inte min grej men jag imponeras av deras skicklighet på skridskorna! DET är helt otroligt vad duktiga de är.

Nu får jag hålla till godo med Star wars ist'llet. Inte riktigt samma sak men eftersom jag lyckats med bedriften att missa alla filmer genom åren så får man passa på att iaf titta ltie grann på alla filmer så man får storyn klar för ´sig. Vår inneboende höll inte med mig riktigt att det nog är allmänbildning att kunna storyn till filmen;) Hon var inte imponerad alls men jag tycker att det nog får räknas som allmänbildning eftersom filmerna är en del av filmhistorien. Fast det är fasligt vad långa filmerna är! Jag får blogga lite medan jag kollar för såå avancerad är itne handlingen att man måste se varenda sekund:D

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards