Alla inlägg den 12 oktober 2011

Av Fia - 12 oktober 2011 12:52

Igår efter jobbet gjorde jag det igen. Jag tog alla barnen och åkte iväg och handlade. Barnen protesterade inte den här gången heller över att bli lämnade på barninlämningen  Med mig i affären hade jag sen bara Emma och Erik som inte ställer till med just så mkt besvär. Emma hjälper till att roa Erik eller plocka varor. Det är förstås möjligt att en och annan vara slinker med ner i korgen som jag ínte hade tänkt men det kan jag nog bjuda på  Igår blev det lite godis till matchen senare på kvällen. Vi är rätt strikta annars med sötsaker hemma och barnen får sällan äta annat än på fredag/lördag beroende på vilken dag som är utsatt som myskväll. Jag själv krigar mot ett sockersug(och övervikt) som jag helst undviker att föra över på mina barn.  Barnens mat/levnadsvanor kan jag faktiskt påverka och det valet har jag gjort. Däremot så måste man också få vara med och bestämma lite när man är 10 år tycker jag. En liten uppmuntran i form av ett dataspel, bok, tidning eller nåt sånt eftersom Emma frivilligt ställer upp och tar hem sin lillasyster från skolan för att de ska slippa fritids de tre dagar som hon slutar tidigt. Har jag sagt att Emma är en toppentjej?! Det är hon, hon är bäst!!!


Väl hemma packade jag upp matvarorna medan de tre små kraschade i tvsoffan och Emma framför datorn. Erik ledsnade rätt snart och började gå runt och ställa till som han brukar göra när man inte kan gå med honom. Alla mina tvååringar har varit levande katastrofområden. Han är inget undantag. Han går fram rakt längs en korridor och alla saker runt omkring bara rasar för inte kan väl han ha gjort allt det där  Jag lagade nog stans godaste soppa igår också, en fisksoppa som ingen annars gillar. Den här var helt enkelt urgod och absolut, 100% helt bortagjord. Ta 2 kelda sopppor med fisk och skaldjur(1l), 3dl matlagningsgrädde, 2 buljongtärningar och koka upp. Ha i en påse rotsaksbitar från frysen och en påse med laxtärningar. Koka upp, koka några minuter och sen har du i dill. Pressa över lite citronsaft över anrättningen och du är i himlen. Alla mina barn åt igår, utom Erik som inte tål fisk. Linnéa som annars inte alls gillar fisk tog tom om!!!


Däremot funderar jag allvarligt på att köpa en ny bänkspis. Denna avancerade anrättning tog 1h15min igår att få till. 1h för att koka upp 13dl vätska och en kvart till för att det skulle koka upp igen. Det funkar liksom inte. Idag pratade jag med en elevs pappa som berättade att riktmärket för hur lång tid det ska ta att koka upp 1liter vatten är 7 minuter. Det känns iofs rätt länge det med men betydligt bättre än närmare en timme!


Appropå mat så längtar jag till helgen. Kanske inte till maten då men på lördag ska vi träffa Hanna med barnen. Vi kan surra loss lite och barnen kan leka. Efter det på kvällen ska mammagruppen ut och äta middag, utan män och barn. Jag längtar verkligen efter att få sitta ner och äta i lugn och ro, utan barn som springer upp och ner. Jag längtar efter att få prata till punkt utan att ngn avbryter mig 5ggr varje sekund.


Jag har också för andra gången inom kort fått anledning att fundera på vad de stackars audionomerna har för arbetstider? För en dryg månad sen kontaktade jag hörcentralen för att Línnéa behöver lite hjälpmedel till skolan. Vi tror att en sk audiofon kan hjälpa henne att undvika den värsta tröttheten. Dels slipper hon koncentrera sig så mkt för att höra läraren för den kommer rätt in i hennes öra via en förstärkare eller headset eller vad det nu blir. Läraren har en mikrofon/mygga. Dels hoppas vi att Linnéa ska kunna sitta i lilla rummet mer men samtidigt kunna höra lärare ute i klassrummet. Det är enklare för läraren att bara kunna ropa på Linnéa genom micken än att behöva gå och hämta henne hela tiden. För ett par veckor sen ringde audionomen mig när jag höll på att laga mat(sextiden?) och nu återigen så ringer hon runt sex för att berätta att en kallelse är på väg men också för att kolla läget med Linnéa och höra om vi behöver ngt annat. Jag nämnde för henne att Linnéa börjar bli lite mer positiv till hörapparat men att det kan vi diskutera på mötet. Det tyckte hon var alldeles ypperligt.









Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards