Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Fia - 9 oktober 2011 09:20

I köket alltså. Allting är utrivet nu. Tog ju bara 8 veckor . Nu är det sånt jobb som min pappa kan göra också och han är väldigt välkommen hit varenda dag om han vill. Det är liksom hans specialområde nu, riva/skrapa tapeter(är det ens limmat med tapetlim undrar jag??? Den sitter som berget), taket ska målas om några vändor, tapeter eller färg ska införskaffas till väggarna, golvet ska också väljas ut. Det är ju nu det roliga börjar! Maken tycker att vi ska ha målade väggar i köket, tapeter överallt annars. Jag vill ha målade väggar överallt UTOM köket   Det lutar också åt att vi struntar i att göra ordning golvet(granplankorna) utan köper ett parkettgolv istället. Det blir lättare att få ngn slags vattenspärr mellan väggen och golvet då resonerar vi. KAn ju vara bra att ha det i ett kök liksom... Idag ska vi nog åka iväg till Byggmax och köpa elementfärg, takfärg och titta på golv. Mamma och pappa köpte ett fint golv där för en billig penning. Vi får se vad vi hittar. Kravet är att det är stöttåligt, varmt och prisvärt och nej, ingen heltäckningsmatta  .


Det är inte utan att jag önskar att köket blev klart snart för inatt var det frost och det är lite småkyligt att laga frukost ute på vår oisolerade, inglasade veranda. I morse var det 2 grader varmt där ute, en hel grad varmare än ute  Börjar inse att raggsockarna får letas rätt på nu för även inne är det lite småkyligt vissa dagar, iaf på golvet. Huset är inte mer välisolerat nu än förra året.


Appropå hus så fick vi ett besked från skattemyndigheten häromdagen. Det som visades där talade om för mig att socialdemokraterna aldrig kommer få min röst i ett val igen, iaf inte så länge vi bor kvar här. Vi skulle få gå ifrån huset eftersom vi inte skulle ha råd med fastighetsskatten längre. Det är helt sjukt hur högt det här risiga lilla huset värderas. Okej, tomten är stor(och här ligger 2/3 av värdet)  men huset är liksom skruttigt. Det behöver isoleras om och panelen behöver bytas ut, taket behöver också läggas om, fönstren bytas ut, värmesystemet uppgraderas, öppna spisen behöver muras om(jippi liksom!) och vi behöver ytskiktsrenovera överallt nästan men det sista är ju kosmetika . Ja, ja, vi trivs iaf men ngn fastighetsskatt vill vi helst slippa då. Däremot blir jag mörkrädd över hur mkt folk är beredda att betala för ett hus bara för att det ligger i Gamla Uppsala.


Vad gör vi annars i helgen då? Igår var jag bara hemma på dagen. LInnéa lekte med en kompis, Ida och Erik hade picknick i trädgården. Jag tvättade och plockade för att sen åka ut med barnen till Rasbo för att äta middag. Jag hade tiggt till mig en middag för att slippa undan färdigmaten som står på menyn här. Jag är liksom rätt less på fördiga köttbullar, raggmunkar, våfflor, pasta med ngn sås och färdigstekt ky´ckling i alla dess former. Har ni tips på god mat som inte behöver mer än värmas(mikro och två plattor finns) tas alla tips tacksamt emot! Däremot måste man koka upp vattnet i vattenkokaren så stuvade makaroner och sånt går bort. Det tar liksom 1,5 timme innan mjölken är varm på plattorna...


Idag tänkte vi åka och gratta Karin som fyllde år i torsdags. Då tyckte chefen  att vi skulle jobba över och vi slutade kvart i fem. Det är lite sent att åka då med väldigt kvällströtta barn så vi fick vänta med det tills idag. Jag ska försöka hitta lite byxor till Erik också. Nästan alla jag hittar är alldeles för stora i midjan och hittar man några som har resår måste den vara ställbar och ändå inte jättestora för då blir det så mkt tyg runt magen. Det är inte lätt att ha spinkfisar till småbarn. Hoppas att jag hittar några fina velourbyxor på lindex om inte annat. Jeans under overallen är ingen hit iaf om de inte är väldigt mjuka förstås. Lite strumpor skulle heller inte skada för nästan alla är för små. Får rensa ut och ge Karin en kasse eller så istället. Som lille Emre växer kommer han snart vara ikapp. Han är en sån där liten buddhabebis som ökar 500g i veckan  


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards