Alla inlägg den 18 oktober 2012

Av Fia - 18 oktober 2012 12:41

Jag har ställt upp på mänskliga försök. Frågan har ställts av miljoner människor är jag säker på och jag gjorde likadant och eftersom jag är så snäll så bestämde jag mig för att svara på frågan åt alla andra så ni slipper både undra och försöka själva.

Igår när jag stod och hackade lök kom jag på idén att undersöka exakt hur mkt av fingertoppen man kan skära av i ett enda snitt om man använder en inte obetydlig styrka? Jag hade en vass kniv i handen och lökolja i sår ska ju vara antiseptiskt också har jag hört så jag provade. Jag lyckades skära mig från nagelbädden nästan en cm ner från toppen och hela vägen runt till andra sidan nagelbädden.

Jag kan faktiskt lyfta på hatten numera även om hatten sitter på fingret. Nu har ni säkert hundra frågor om smärta, blodflöde osv och lugn jag ska stilla er nyfikenhet. Är du inte intresserad av någon konstig anledning så avstå från att läsa mer.


Om man nästan skär bort fingertoppen så blöder det nåt inihvte... Det rinner längs med armen och över den hackade löken faktiskt så den fick slängas men jag hoppas iaf att den var antiseptisk!!! Jag fick rusa efter lite papper ochlinda runt fingret och sen några meter till. När tummen såg ut som en fotboll av papper kunde jag fortsätta. Inte at hacka lök kanske men iaf leta i förbandslådan efter lite saker. Jag försökte att först tejpa med kompresser och kirurgtejp men det blödde igenom alldeles för snabbt så jag spolade i kallt vatten tills det gav sig och sen tejpade jag med suturtejp för att hålla ihop toppen med resten av fingret. Hatten av var bara roligt en gång. Det blöder lite för mkt och gör onödigt ont att ha den av hela tiden. Läker nog lite sämre också misstänker jag  


Smärtan var faktiskt inte så farlig. Precis när jag skar mig svor jag lite men efter det så sved det och dunkade bara. Fullt hanterbart.


Nåja, med suturtejp och sen ett skavsårsplåster som jag format om blev det riktigt bra så jag kunde sätta på en handske och hacka om löken efter att ha rengjort köket lite. Nu har jag bytt förband lite så nu har jag suturstripar där och sen kirurgtejp och det fungerar finfint. Tejpen hjälper till att hålla saker på plats också  


Nu hoppas jag verkligen att jag stillat er nyfikenhet så ni slipper testa ni också. Visst var jag snäll?  


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards