Alla inlägg den 16 oktober 2012

Av Fia - 16 oktober 2012 12:09

Vem fasen kom på det? Den personen och alla andra behöver sätta sig och fundera kring vad det ska innebära. Jag jobbar 80%. Jag kan vara ledig en dag eller göra som jag och ta tre korta dagar istället. Det är tanken. Enda problemet är bara att kortare dagar är relativt i bästa fall och eventuellt i sämsta fall. Den här veckan är det eventuellt. Idag är en kort dag. Imorgon med. Idag har vi en obligatorisk PIMutbildning till 17 ikväll. Imorgon har vi en lika obligatorisk utbildning i sokratiska samtal. Visst, det är viktigt men det är utanför min ordinarie arbetstid!!!!!!! Jag får ingen lön för att gå detta. Jag får komptid visst men hallå, hur stora möjligheter har man att ta ut komp som lärare?


Jag vet att nu sitter det många skitstövl människor som säger att vi lärare minsann är lediga massor. De kan knipa käft, förstått?! Det dessa idi människor inte förstått är att vi lärare jobbar 45 timmar i veckan på en heltid. Räknar man lite fint eftersom jag utgår från att alla iaf fått grundläggande matte i skolan så inser man att vi en vanlig vecka jobbar 5 timmar mer än en vanlig heltid. Visserligen är 10 av dessa fria att lägga hemma men tro mig igen, ingen lärare med självrespekt jobbar mindre än våra timmar. Tvärtom så räcker inte 45 timmar på långa vägar.


De här fem timmarna i veckan täcker upp för all vår lediga tid som vi alltid får kastat i ansiktet i form av trevliga ramsor som: Det finns tre anledningar att bli lärare- juni, juli och augusti. Sorry men själv jobbar jag nästan hela juni och augusti. Jag är ledig mer än genomsnittet på sommaren men inte lika länge som eleverna. De sk 10 veckor som eleverna har blir 7 för oss lärare. En vanlig arbetare får 5 veckor... Samma gäller för jullov. Det täcks upp av våra 45timmarsveckor. Vi har alltså årsarbetstid som ska redovisas precis som vilka andra kommunala tjänstemän som helst.

För att nu återgå till deltidsarbetet efter en liten utsvävning så har vi lärare minimalt med tid att kompa på eftersom vi alltid jobbar för mkt(jo undantag finns i alla yrken!). På sommaren har vi tre kompbara dagar tror jag och på höstlovet 1 dag. Wow, bara den här veckan har jag komp för en dag liksom. Jag tycker att vi deltidare borde få slippa en del obligatoriska uppgifter eller så får de läggas inom ordinarie arbetstid.

Det samma gäller våra arbetsplatsträffar en gång i månaden som också ligger utanför min arbetstid. Den däremot kan jag kvitta med att gå hem vid lunch en fredag i månaden istället om arbetet tillåter... Har inte hänt än. Jag kanske skulle börja jobba heltid istället och få betalt för mitt arbete?

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards