Alla inlägg den 21 november 2011

Av Fia - 21 november 2011 14:27

Första advent är på söndag och tills dess ska man väl ha hunnit byta julgardiner, julstäda, pynta, påbörjat planeringen för julafton med inköp, mat eller näe, struntar i det  I köket som numera har fungerande diskmaskin och kran saknas överskåpen och skåpet där micro-/varmluftsugn ska sitta som fortfarande ligger på IKEAs lager. Golvet täcks av kartonger och täckpapp och överallt ligger det borrmaskiner, sticksågar, hammare, skruvmejsel och andra verktyg. I köket saknas både gardin och gardinstång så näe ingen julpynt där än men sen jäklar, eller inte... Glömde, Erik bor hos oss fortfarande  Vi KAN inte ha varken duk, pynt eller nåt som gör smyckar ut för det hamnar bara obönhörligen på golvet och när jag plockat upp det 25 ggr på samma dag så slänger jag det i tvättkorgen, packar undan pyntet, svär en ed över sonen och min egen optimism. Det blir nog minimalt med pynt, som vanligt, hemma hos oss i år igen. Kanske tur det för jäklar vad mkt pynt jag ska ha när ungarna har vett att låta det ligga  . Jag kommer bli ruinerad första året. Har aldrig kunnat ha just nåt varken före eller efter ungarna. Före barnen var det katterna som rev ner granen, åkte kana på dukarna och låtsades att glaskulorna var möss som lämpligen borde jagas över hela vardagsrummet. Tomten lär dock hamna på plats i vardagsrummet. Han är maläten och skruttig och ful som stryk men han hör hemma där. Tomten är väl gammal, inte sant  Vårt julpynt brukar sträcka sig till att vi lägger på en ny julduk på julaftonsmorgon för då är den iaf rimligt ren en dag. 


 Gardiner ska också upp men först ska köket bli klart och det närmar sig. Tog lite bilder i morse som jag lägger ut senare. Bänkskivan är på plats nu, underskåpen likaså och diskbänken. Bara en sån sak, vi har vatten i köket igen. Underbart!


Jag drömmer om att en dag köpa en julkrubba med alla djur, jesusbarn, Josef och Maria. Ett riktigt fint pepparkakshus vore också roligt. Ska kolla om jag inte kan få mallen till Muminhuset som en bekant har...  Hon brukar göra det till julmarknaden här i Gamlis och så lottas det ut. Mycket  populärt och vinstgivande inte minst. Klasskassan har ökat en del bara pga det lotteriet.


Helgen då, i lördags var vi till Gamlishallen för att titta på Emma när hon spelade match. De förlorade. Första reaktionen när vi såg laget så tänkte vi att vi måste kommit fel. De var verkligen jättelånga. Emma var liksom kortare än många av dem med sina 155cm och hon är ju lång. Tänk dig då de småtjejerna som är runt 130  Vårt lag spelar ju i f-00 serien men de flesta tjejerna är 01or. Innan matchen hade jag och barnen gjort vårt bästa för att tömma konton och nästan lyckats. Emma är nu en stolt ägare av en mössa, Linnéa fick ett par skor, Ida likaså och Erik fick skor, mössa och vantar. Emma hittade inga skor som hon gillade och kunde ha. Vi ska leta vidare för dem hon gillade fanns inte i rätt strl. Hon är liksom lite storfotad med sina strl 39blad. Jag hittade ett par skor som jag ville ha också. Frågan är om jag kan övertala mig själv att köpa ett par skor för 1400:- när det ska fixas julklappar och sånt också. Tror inte det. Jag har ett par redan som iofs sett bättre dagar men är det meningen att jag ska ha skorna finns de kvar i januari eller nåt  


I går däremot gjorde vi inte mkt! Mårten och svärfar jobbade i köket. Jag skrotade runt och plockade hemma. På natten innan hade jag varit uppe till två och städat för på dagen blir det inte av. När det nu ändå var rent så passade jag på att diska undan lite, plocka undan allting som ligger överallt så ett tag där såg det riktigt bra ut. Det gick över fort  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards