Alla inlägg den 14 november 2011

Av Fia - 14 november 2011 14:02

Inte så att jag känner mig gammal men i mitt yrke så har jag för första gången i mitt verksamma liv känslan av att en av mina elever ser mig som sin extramamma. Han pratar och beter sig mot mig som om jag inte bara är lärare utan även en förälder. Vet ni, det kan jag bjuda på. Det är ganska trevligt, även när han tonårstrotsar eller blir sur på mig


 Det är visst måndag idag men jag vet för mitt liv inte var helgen tog vägen. Jag gick och lade på på fredagkväll och sen när jag vaknade var det visst måndag. Det känns så iaf. Mårten har fått hem de flesta skåp till köket i helgen så han har haft fullt upp med att montera. Det börjar arta sig och nu ser man faktiskt hur det kommer bli. Jättefint! Jag har istället försökt hålla mig undan så han får greja ifred. Det blir lite lättare när man inte behöver hantera en tvåårig stjälpreda, f'låt hjälpreda, som ideligen tycker att det är läskigt och låter illa och håller för öronen. Alla maskiner låter illa nu för tiden, oavsett hur högt eller lågt de låter. Lilla fegis  


Vad har jag gjort då när jag hållit mig undan? I lördags var jag iofs mest hemma med mamma och pappa. Vi började dagen med en match i Stenhagen mot Rasbo i innebandy. Tjejerna spelade bra måste jag säga och vann med 14-2. Jag tyckte rätt synd om Rasbo som kämpade väl men som mötte en supermålvakt i vårt mål och bollen hittade inte in bakom henne. Hon är lika bra i mål i innebandy som Emma är i fotboll. Efter matchen var det lite handling av fika och lunch innan vi strålade samman hemma. Mamma hade tagit Erik och ida i sin bil eftersom hon inte skulle handla. Innan vi kom hem hade mamma matat honom och stoppat isäng en övertrött kille som bara krypit ihop och somnat och sov sen i tre timmar. Det händer inte ofta! Mormor och Ida hade dessutom redan bestämt att Ida skulle ´få sova över där. När jag sen gav klartecken gick Ida och packade typ hela sin garderob men glömde trots det både nattlinne och trosor  Jag skickade med Ida hennes astmamediciner eftersom jag anade att de skulle behövas.


De senaste gångerna vi varit där har Idas astma blivit mkt sämre, antingen direkt eller på kvällen. Nu när hon skulle sova där fick vi beviset jag helst hade varit utan. Ida fick astmaanfall på kvällen som inte släppte direkt utan först ett par timmar senare. Då är det inte roligt. Å andra sidan vet vi nu att hon reagerar på katt och/eller hund. Nästa gång hon åker dig måste det planeras med antihistamintablett, grundmedicinering, städning och torkning av golv och nya sängkläder. Känns om jag ska vara ärlig helt förjävligt. Jag vill ha färre allergier i familjen inte fler!!!! Nu är hennes astma dessutom inte bara infektionsutlöst utan allergiutlöst . Måste kontakta en läkare för att diskutera lite mer tester och mediciner.   Det här är ett område jag inte kan så mkt om heller. Min astmaskola jag själv gick handlade ju om mina problem, inte Idas. En repetition vore nog på sin plats.


I söndags var det återigen ett tidigt möte. Mårten skulle till IKEA när de öppnade för att hämta det andra lasset med skåp. Jag rusade en snabbis till Panduro och köpte en födelsedagspresent till kalaset som började redan kl 11. Friluftskalas var det och det gillar jag. Inga fina kläder som behövs heller och massor med yta och frisk luft. Det hade gått precis så bra som jag trodde också. Får fundera på om vi också ska göra det i januari/februari. Vi har gjort det förr och finns det snö är det kalas. Då stod vi i snön, grillade korv, åkte pulka och lekte. Avslutade med spöket som bor i lekstugan när det hade börjat bli mörkt och läskigt  I år är det kanske en död pirat som bor där som vaktar sin kista full med guldpengar...


Efter kalaset och när Erik sovit middag åkte vi ut till mormor och slappade mest. Kikade runt lite på kanaler vi inte har hemma och åt god mat. Tack mamma för lasagnen! Hem efter maten för att stoppa i säng barnen. Både Ida och Linnéa hade somnat i bilen. Linnéa sov så hårt att det inte gick att väcka henne. Hon hade stupat mot ett blöjpaket som kudde och när vi öppnade hennes dörr ramlade hon ut. Jag fick stå och luta mig mot henne så hon inte ramlade ner medan Emma hämtade Mårten som fick bära in henne. Hon vaknade inte då heller utan lades i sängen och fortsatte sova trots att vi hade lampan tänd, bytte på Erik, läste saga, Erik klättrade runt på henne, vi dammsög rummet och dammtorkade en snabbis för Idas skull. Ungen fortsatte sova och sov tills i morse 


När alla ungar var i säng åkte jag iväg till Kvantum och handlade mat. Det var helt tvärdött på hela Gränby. Det var väl jag och kanske 20 andra i hela köpcentrumet. Jag tror jag ska fortsätta handla på söndagkväll efter nio. 



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards