Alla inlägg den 15 november 2011

Av Fia - 15 november 2011 20:22

När Emma sex år gammal och efter att ha gymnastiserat i tre år blev uttagen till en elitgrupp blev jag stolt absolut för oddsen för det var liksom minimala. Av alla dessa 150 ungar som provat in blev min unge uttagen. Min unge som inte ens försökte pröva in heller utan vi gick till utprovningen bara för att hon skulle få en extra träning och ännu en chans att rusa av sig lite energi. Det är nästan lite orättvist när jag tänker på hur många flickor och mammor som faktiskt verkligen ville men inte fick chansen. Å andra sidan var inte jag den som valde ut henne heller.


Emma tränade sen gymnastik mer och mer intensivt. Två ggr i veckan blev tre ggr i veckan, 8 timmar i veckan växte och blev 12. I tre år tränade hon gymnastik och tyckte att det var roligt. Hon nötte och nötte hemma på flickisar, hjulning och bomhjulningar och handstående. Stark blev hon och kroppskontrollen var inte att leka med. Smidigheten däremot lämnade en hel del att önska   Hela tiden hade hon fotbollen parallellt med gymnastiken, och tennis, simskola, basket. Hon har nog provat det mesta. När tre ggr i veckan skulle kombineras med alla andra aktiviteter var det fullt upp och läxorna var jobbiga men görbara. När så gymnastiken skulle gå från tre träningar i veckan till fyra och 20 timmar i veckan då började vi prata på allvar om att ngt måste stryka på foten. Antingen tränar hon gymnastik och då måste hon sluta på allt eller fortsätta på alla utom gymnastiken.  Valet var klockrent för Emma. Fotbollen kommer först!!! Hon tvekade inte en sekund. Dessutom ökade fotbollen träningen från en gång till två ungefär i samma veva och lyckan var total.


Gymnastiken har hon saknat några ggr sen dess men nu för tiden tycker hon mest att det är roligt att se gamla bekanta i tidningen när de varit och tävlat. Hon verkar inte alls längta dit eller vara avundsjuk. Hon har siktet inställt på sitt mål. Fotbollsträningarna har hon aldrig frivilligt avstått ifrån. Det krävs muskelkrafter eller onda skador för att hon ska vara hemma.  Träning två ggr i veckan och match varje lördag och söndag är enligt henne alldeles för lite. Om hon fick bestämma skulle hon träna samma 20 timmar fotboll som gymnasterna tränar. Hon har en sån glöd och energi för bollen att det inte är klokt. Ju mer hon tränar desto roligare är det dessutom och ibland undrar jag om inte den här lågan kommer brinna ut??? I gymnastiken fanns aldrig den tanken. Kanske var det för att hon aldrig var bäst eller ens i toppskicktet där? För att jag inte kunde se att hon skulle nå några större höjder? Jag förväntade mig engagemang långt över de flesta 6-9åringars intresse och förmåga och fick det men nu när samma intresse ändrat inriktning och dessutom växt och förstärkts DÅ blir jag orolig. DÅ blir jag orolig att lågan ska brinna ut och slockna? Jag kan inte låta bli att undra varför? Är det för att jag faktiskt tror att ungen kan bli nåt inom fotboll? Jag ser räddningarna hon gör men också misstagen och de är rätt många. Utvecklingspotentialen är enorm. Däremot om man jämför med andra så är hon otroligt mkt bättre och vi får ofta höra efter matcher att hon ÄR duktig. Andra lag har skrivit om henne i sina magasin/tidningar. Det är absolut roligt men oron finns där. Är det kanske så att oron är större för att Emmas engagemang är större. Det är viss skillnad på att träna gymnastik för att det är roligt om än på hög nivå och att faktiskt ha siktet inställt på landslaget, leva/andas/drömma om fotboll. Fallet blir så mkt högre.


Hur som helst så är det inte mkt jag kan göra så jag gör som vanligt. Jag skjutsar på fotboll och innebandy och ser till att madam håller fötterna på jorden som vanligt  



Av Fia - 15 november 2011 14:58

Det här får du inte visa Emma mamma! Det är  


Emma önskar sig egentligen endast två saker i julklapp. Den ena är en signerad boll av ngn eller fler i landslaget och det andra är en målvaktströja som är likadan som Hedvig Lindahls. Jag satt och googlade mig igenom fotbollströjor, landslagströjor, målvaktsattiraljer och allt som hade med detta och göra. ingenstans hittade jag någonting som liknade det jag letade efter och frustrationen blev stor. Jag skrev in ett inlägg på ett föräldrasnack och fick ett halvdant svar. Jag skickade en förfrågan på facebook om tips och här kom guldtipset. Först min kusin som går i samma skola som Hanna Ljungberg. Emma hade ingen aning om vem hon var men ville gärna ha autograf när jag berättade. Nästa tips var en mailadress till Hedvig. 


Jag mailade henne och förväntade mig i ärlighetens namn inget svar men idag kom det.


"Hejsan!
 
Vad kul att hon är så intresserad! Känner igen mig själv när jag var liten :)
 
Jag ska undersöka hur vi kan göra för att lös detta på bästa sätt! Jag återkommer!

Med vänlig hälsning
Hedvig Lindahl"
 
Jag förväntar mig ingenting av detta men det vore sååå himla roligt för Emma om hon kunde få en autograf eller nåt från Hedvig, hennes stora idol  Planen blir att OM det blir ngt därifrån så kommer hon få ett stort paket med många små i där det ligger små guldkorn som en autograf, en målvaktströja, en signerad fotboll, nya målvaktshandskar, skor, nya shorts eller vad vi nu kan tänkas trolla fram. Tror det kommer bli en absolut hit!
 
Håll tummarna för att det går vägen!!!!
 

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards