Alla inlägg den 10 november 2011

Av Fia - 10 november 2011 15:00

På begäran kommer här önskelistan för barnen och mig.


Erik

  • Fotoalbum med bilder på Erik och hans syskon och andra nära och kära( en liten till dagis och gärna en hem)
  • Fotoram till Eriks egna rum, gärna elektronisk och minne som ej kräver uppkoppling till dator
  • Bondgård med djur
  • CDspelare och skivor med barnvisor/sagor
  • Kläder, behöver det mesta(vårjacka/skalbyxor, byxor, tröjor, strumpor, mössa, vintervantar, skor)
  • Täcke och kudde
  • Påslakanset(gulligt, barnsligt men fullstort. Inga actionfigurer eller sånt "häftigt")
  • En låda att ha alla bilar i(Gärna blå med bil på, finns på Fullerö )
  • Batteridrivet tåg till brio järnvägen
  • Böcker
  • Verktygslåda
  • Little People- allt möjligt
  • Bilar och andra fordon
  • Pysselförkläde

Emma

Förbered er på ett skratt. Hon är så nördig att det nästan är pinsamt  

  • Träffa tjejlandslaget i fotboll
  • Komma med i landslaget i fotboll
  • Träffa Hedvig Lindahl(landslagsmålvakten)
  • Planscher på fotbollslandslaget, jo tjejvarianten då. Hon skulle nog bli måttligt imponerad av att få träffa Zlatan  
  • FIFA 2012(för där är damlandslaget med) för PS2
  • Målvaktsshorts(med stoppning)
  • Benskydd
  • Fotbollsskor, konstgräs och gräs i strl 40 skulle jag tro eftersom 39orna är lite för små
  • Nya målvaktshandskar

Jag kan då lägga till saker som damen ifråga behöver eller skulle bli glad av istället...

  • Böcker
  • Kläder
  • Biobiljetter
  • biljetter till en musikal i Sthlm
  • tapeter till sitt rum
  • Mössa, vantar, halsduk som matchar varandra och jackan(turkos)
  • Vinterskor(finvarianten)

Linnéa

Hon har inte författat någon önskelista mer än pyssel och Top Modelsaker än men några saker jag vet att hon behöver/vill ha är

  • Top model- allting(block, pennor, böcker osv osv osv)
  • Pyssel, tänk Panduro och hon hon blir själaglad!
  • Kläder strl 134, ffa jeans/tunika. Hon har inte alls samma klädsmak som Emma.
  • Mössa, vantar, halsduk som matchar jackan(röd) och varandra
  • Vinterskor(finvarianten)
  • Böcker

Ida


  • Vinterjacka
  • Barbiedockor
  • Vanlig docka
  • Påslakanset med prinsessor eller Bamse på
  • Finskor, vintervarianten
  • Vantar och mössa
  • Jag börjar allvarligt ledsna på Mamma Mia nu som gått i två års tid i bilen, konstant!!! Antingen hittar ni annan bra, lugnande musik till ungen eller så kommer jag kasta ut ungen. Det går inte att åka bil utan musiken men jag vägrar åka med musiken. Sagor, klassisk musik, smäktande ballader vad tusan som helst som hon blir lugn av och därmed körbar i en bil!!!!
  • Färgpennor, tuschpennor och vattenfärg med tillbehör(block, penslar, snygg förvaring osv ) OM ni köper tusch/färgpennor/kritor så kör gärna på den som går att torka bort med vatten. Både hon och Erik målar gärna frikostigt  
  • Tapetsering av hennes nya rum
  • Pyssel, man måste börja någonstans så vi kommer boka ett skåp till Idapyssel(stora indianpärlor med plattor, vävgrej, playdoh, färg på flaska(readymix) med en palett, fingerfärg, vaxduk till mammans bord ) Finmotoriskt så är Ida och Erik ungefär jämbördiga
  • Pysselförkläde
  • Bakgrejer(kavel, bakform, kakformar att stansa ut kakor med)

Av Fia - 10 november 2011 12:35

Det känns som att det är här jag bor nu för tiden. Roligt absolut men samtidigt så önskas lite mer energi på kvällarna. Jag är en obotlig morgonmänniska. Det spelar ingen roll när jag lägger mig, jag är uppe före 8. Det är bra och jag får som mest gjort på morgontimmarna men nu när jag jobbar så görs barnen i ordning och jag åker och jobbar och då hinns det ingenting hemma. När jag sen kommer hem, lagar mat, nattar barn och klockan slagit 9 är jag helt död. Jag orkar liksom inte börja röja hemma då också. Min hjärna stänger av, kroppen protesterar mot allt som inte inkluderar tvsoffan, sängen och tandborstning. Hur ska man göra då? Jag skulle behöva en dag i veckan ledigt för tråksaker som städning, tvätt osv så skulle det flyta på mkt lättare hemma. Helgerna försvinner i ett nafs ändå med besök, barnkalas, renovering, handling, matcher, skjutsning hit och dit. Tiden räcker inte till! Ibland(läs jämnt!) vore det skönt att göra som de allra flesta av våra vänner och bekanta gjort som är i samma sits som oss. Anlita städhjälp, leja bort renoveringen, hyra barnvakt via firma. Visst, en annan ekonomi då så jag kanske kan få bli VD för ett stort företag(Nordea kanske?) och så är det problemet ur världen  Nu är det färdiggnällt för idag! 


Igår när jag hade lämnat på dagis kom en av fröknarna till jobbet. Hon stannade mig och berättade att hon hade lite problem med Ida. Ida hade nämligen tagit för vana att vägra klä på sig, vägra det mesta för att få fröken att tvinga henne genom att hålla fast och klä på henne. Fröknarna och jag är rätt tighta och har i regel samma syn på saker och ting. De hade en idé men slängde förbi frågan till mig först.  Jag frågade lite mer och konstaterade att Ida bråkar för att väcka uppmärksamhet- negativ sådan. Det gör hon ibland när hon tycker hon får för lite uppmärksamhet. Tråkigt och jobbigt men det gäller att stämma i bäcken och inte ge henne chansen. Jag rådde fröken i fråga att INTE ta kampen med Ida. låt henne gå ut utan kläder om hon inte klär på sig. Ungen lär nog klä på sig när hon fryser liksom. När hon sen klätt på sig DÅ ska hon berömmas! Jag hoppas att problemet lägger sig för även hemma är det lite slashback. Det är lite mer konflikter, lite mer slag och hårda ord, mkt sämre förmåga till samarbete och städning av rummet som annars fungerat hela sommaren. Hoppas att det är snabbt övergående! Man lär sig iaf något hela tiden  


Om inte annat så har vi gladskiten som aldrig är sur, arg eller tvär. Erik måste vara den gladaste ungen på jorden. Han vaknar varje morgon på ett strålande humör, fortsätter att vara glad sen hela dagen. Vad har vi gjort för att förtjäna en sån liten solstråle i vårt liv  ?


Ikväll är det möte i Gamlis också angående skolan som ska evakueras om ett år. Skolan ska evakueras men ännu finns inga planer för var alla elever ska ta vägen mer än att en skola ska byggas, nån gång... Vad säger man liksom???? Uppsalapolitiker i ett nötskal! Kan ju vara bra att veta som förälder om vi ska behöva bussa våra elever ngnstans, vad vi har för alternativ och hur fritids ska lösas när det inte finns en toa, lokalerna är alldeles för små om det itne finns ngn skola att ta till osv osv osv. Emma lär få börja i Ärentuna ett år tidigare törs jag gissa. Hoppas jag har fel men just nu känns det som att detta blir sista året för henne i Gamlis skola. Linnéa kanske börjar på Pilskolan så hon kommer undan i såna fall men Ida börjar skolan i augusti... Mötet kommer gissningsvis bli intressant och rätt upprört har jag en känsla av. Många föräldrar är arga.


Imorgon ska jag åka till Gamlisskolan och informera en klass och hela fritids om hörselskador. Har inte förberett nånting så vi får se hur det går... Jag kan ju men i vilken ordning, vad ska jag ta upp???? Jag tror jag låter elevernas frågor styra innehållet.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards