Alla inlägg den 23 december 2009

Av Fia - 23 december 2009 23:23

Det blev en sån förlossning som jag nästan anade att det skulle bli. En raketvariant. Men vi börjar från början:)

Jag vaknade vid fyra imorse av att slemproppen, eller det som var kvar av den, gick. Jag hade sammandragningar en gång i halvtimmen som inte gjorde ont men vem kan sova då liksom när det är på G??? Jag gick upp, åt frukost och konstaterade att det nog skulle bli som idas förlossning. Dvs en sån som är seeeeeeeg som tusan bi örjan och ställde inte mig på bebis lagom till julafton. Dagen gick och jag åkte iväg på överburenhetskollen. Där var den en liten bebis i magen med ett rätt litet huvud fick jag veta. uppskattad vikt på strax över 3 kg, ung 3200g. Lät ju okej tyckte jag. Innan dess hade vi legat med CTGkurva som visade en värk på kanske 20 minuter, alltså inget att bry sig om. Läkarundersökningen sen skulle avgöra om jag var redo för induktion eftersom man gärna sätter igång omföderskor. Läkaren from hell undersökte och det gjorde ONT!!!!! Kändes som hon hade en dm långa naglar och hon slet i tappen för att försöka få upp mig lite till. Jag var öppen för 3 cm men tappen var 2cm lång fortfarande och jag bedömdes som omogen för igångsättning och fick åka hem. Jag försökte berätta att jag nog skulle komma tillbaka inan den inbokade tiden på juldagen men hon trodde mig inte. Fick sitta och vänta i väntrummet för en ny tid och nu kände jag att värkarna dels kom mkt tätare(var tionde) men okcså ändrade karaktär. jag fick tiden och fick åka hem. Fick några onda värkar på vägen hem så jag var nog ingen bra bilchaufför direkt;) Kom hem och mårten fick åka iväg med barnen för nu gjorde det ont och kom var femte minut. Han rusade iväg, kom hem med en hamburgare för hur det nu var så var jag hungrig. Den ligger kvar på bänken för nu är värkarna intensiva och varannan-var tredje minut och trycker neråt!!!! Tar mig till soffan för att rida ut stormen och får då en värkpaus på några minuter. Nu vet jag att det var övrgångsskedet för strax efter känner jag krystimpulser. Försöker ta mig till bilen men får tre värkar på väg dit... Mårten ringer upp förlossningen och varnar att vi kommer och att vi behöver transport för jag kan itne gå. Vi kommer fram och nu är värkarna i ett känns det som. De rusar in mig på rummet och jag suger tag i lustgasen. Den är min bästa vän:D Krystimpulserna fortsätter men blir inte mer än så. Det är inget oemotståndligt tryck att krysta än. Jag tror jag får tre värkar på rummet som jag rider ut och mellan dem pratar med bm för vi hann inte med ngn journal. Fjärde värken kollar de hjärtslagen och får då veta att de är för låga  samt att bebisen bajsat i vattnet. De ber mig vända mig om på rygg(stod lutad mot ryggstödet) för de vill kolla hur öppen jag är och jag hinner itne ens runt på sidan innan jag känner att barnet kommer. Det gör ont som tusan och bm säger tydligen här att nästa värk kommer bebisen! Det missade jag kan jag tala om  men jag trycker på för kung och fosterland och känner hur huvudet glider ut. Får en paus på ngn minut innan det är dags igen och nu kommer han ut. Vår lille son!

han är ganska medtagen i början och tar god tid på sig att skrika. Läkare(antar jag) kallas dit som konstaterar att han kommer bli fin bara han får skrika lite så de masserar honom lite hårdare och han tar det där första ilskan skriket. Sen slutar han inte skrika. Han är arg och snuttig! Suger frenetiskt på fingrarna ochs kriker däremellan men jag kan inte amma utan håller på att lagas. Sprack inte mkt alls denna gång. Några inre stygn och två ytliga eller nåt sånt sade bm. Det är ju helt okej för mig som brukar få sys längre än förlossningen varar.


När jag är ihoplappad och rengjord får jag gå på toa och sen är det amning som gäller. Han suger ofta och gärna. Helt underbart att det funkar så på en gång!


Nu är han 6 timmar gammal ung och sover som en stock.  Vi har fått komma upp till BB för en stund sen och mårten har åkt hem för att sova. förhoppningsvis får vi komma hem imorgon om allting ser bra ut en de vill ha lite koll eftersom han bajsade så mkt i fostervattnet och fick i sig lite grann. Jo, han har fått en liten tomteluva också:)


lite tekniska data för er som är intresserade så är han:

3460g tung

50cm lång

34,5cm i huvudomfång

Förlossningen tog i runda slängar två timmar från det att läkaren konstaterade att jag itne alls var mogen att köras igång;)

Och så klart: alldeles underbar! Tänk, vi har fått en liten kille!!! Det är stort.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards