Alla inlägg den 9 november 2009

Av Fia - 9 november 2009 18:10

utvecklingssamtalet alltså! Efter att ha tittat på skolans variant av IUP så kunde jag konstatera att jag inte förstod så mkt och det var jag ärlig nog att säga när läraren frågade. Fast hon höll med mig faktiskt:D Hon har inte varit med och gjort den. Men det var som jag misstänkte att den sträckte sig ända till femman. Emma har faktiskt, så när som några få saker, klarat tvåans kurs redan nu och det är ju ändå en termin kvar:D Det som restade var att kunna alla geometriska figurer som är kvar från tiden innan lärarbytet. Det skulle man jobba med redan i ettan och vår lärare hade precis avslutat det mastodontarbetet med sin förra klass och var mer än lovligt less på det så hon har medvetet väntat sen det uppdagats att trots att alla skolor i hela kommunen skulle ha jobbat med det så har inte klassen lärt sig det... De har säkert jobbat med det under förra regimen men som sagt, inlärningen då var ju minst sagt låg. Nu kommer hon jobba med tvådimensionella figurer samtidigt som de nosar på de tredimensionella och det verkar vettigt! Emma har annars lärt sig hur mkt som helst sen lärarbytet och hon stormtrivs fast det visste vi ju redan! Nu spanar vi vidare och nosar på treans kurs och vad hon kan förbättra för läraren, precis som jag, anser att allt kan utvecklas och bli bättre och det finns ingenting som heter att man är klar med ett år utan man jobbar vidare och utvecklar det man redan kan!

Inom skolans värld finns det två slags mål, strävansmål och mål att uppnå. Det sista är precis vad det låter som. Dit ska alla nå. Strävansmål är lite högre mål och där finns det utrymme för att förbättra de befintliga kunskaperna. Det är bara sååååå himla skönt med en lärare som inser att uppnåendemålen inte är själva målet utan faktiskt minsta acceptabla nämnare... Herregud, nu börjar jag verkligen låta som den lärare jag ärFlört

På Emmas utvecklingssamtal kom vi dock fram till att Emma ska jobba lite med att hitta på historier/sagor och utveckla dem, inte sluta så fort... Hmm, antar att det nog itne är min fantasi hon fått då för jag fick alltid i uppdrag att begränsa mig istället:D Vad skulle hon mer förbättra? Jo, hon skulle berömma sig själv mer! Vi hade en lång diskussion om att Emma inte tar åt sig beröm och det är nu jag nog nästan blev förälskad i läraren. Hon måste ha läst Jesper JUul!!! Hon sade då att Emma inte ska berömmas utan måste träna på att berömma sig själv och att vi inte ska säga att hon är duktig utan faktiskt säga åt henne att nu har de varit duktiga och att de ska berömma sig själva. Berömmet i sig blir alltså meningsbärare, inte ett sökande efter godkännande! Ja, hon uttryckte det så mkt bättre och den käre Jesper också men ni förstår vad jag menar hoppas jag. Detta behöver jag själv jobba på!

En annan sak som kom upp var kompisar. Emma är en bra kompis och ställer alltid upp. Det vet jag sedan innan men alla har inte kommit lika långt och tyvärr har ett par tjejer i klassen lite tråkig attityd, oftast ang kläder och valet av garderob!!! lite sjukt när de bara är åtta men så är det. Vi tog upp detta och pratade om att vi hemma pratar mkt om hur man är som en bra kompis och hur man inte bör göra. Vi diskuterar också hur man kan göra om ngn är dum mot en själv... Det är inte lätt men återigen kom läraren till räddning och sade precis sånt som Emma behöver höra men som jag aldrig tänker på själv. Oftast är det väldigt osäkra tjejer som håller på så här och är man modig nog att välja sin egen väg(underförstått som Emma) så är de gärna lite på och kollar hur säker man är... Jag tror att Emma behövde få höra att det egentligen är synd om tjejerna som håller på så här! 

Ja, som ni hör så gick det riktigt bra på utvecklingssamtalet!

Av Fia - 9 november 2009 07:44

Nu har vi nog sjukat oss klart för ett tag framöver. Emma var hemma från skolan från måndag förra veckan till idag. Hon har haft halsfluss. Inte ofta man ser henne riktigt risig, så risig att hon inte orkar göra ngt men nu var hon det. Dock blev hon raskt kry igen då hon fått kåvepenin och redan dag två var hümöret på plats:D I fredags var hon rätt uttråkad men eftersom hon fortfarande smittade(till kvällen) fick hon inte leka. Däremot fick hon följa med till Linnéas simskola och hon insåg nog då att helt i form var hon inte eftersom hon blev rejält trött. I helgen har hon också fått ta det lugnt men som sagt,  idag är hon tillbaka i skolan och den är efterlängtad! Idag ville hon ta med sig en kompis hem från skolan men jag har sagt att det får bli på fredag istället. Emma har bara två lägen när det gäller lek. Antingen fullt ös eller inget ös och i det läget drar jag i bromsen istället.


Egentligen ska man inte skratta men vi har ett litet internt skämt här hemma och de senaste dagarna har det interna skämtet blivit verklighet. Ida har ju alltid varit som en virvelvind så vi har kallat henne vår lilla orkan. Gissa vad orkanen som härjar borta i sydamerika/Karibien/nordamerika heter... Just det, orkanen Ida. Jag vet att vi borde skämmas men vi skrattar lika gott varje gång de säger det på nyheterna:)


Idag ska vi iväg till skolan och gå på utecklingssamtal med Emma. Ska bli spännande att se hur hon ligger till. Vi har iofs fått hem papper, deras motsvarighet till IUP(individuell utvecklingsplan) men jag tycker den är minst sagt rörig och svår att tolka för om den inte fungerar upp till femman/sexan blir jag minst sagt orolig för då ligger Emma inte bra till... Vi på högstadiet/gymnasiet har mkt mer konkreta och tydliga iup-er men å andra sidan har vi hållt på med det i rätt många år. Här har man precis börjat... Vi får se vad som sägs. Ungen har iaf lärt sig läsa och även om hon är lite lat i matte och gärna kollar på föregående tal och följaktligen gör lika rätt( eller fel!) som där så går det bra.

Jag återkommer om rapport! 

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards