Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Studiedag idag också!

Av Fia - 27 oktober 2009 18:09

För en gångs skull måste jag säga att Uppsala Kommun som anordnat Forskning pågår som vi besökte har lyckats. Det är inte ofta som en studiedag är värd namnet men just idag var det verkligen det. Det kanske beror på att de flesta dagar anordnas enbart för lärare och då blir det lätt att det handlar om tråkigheter som skoldebatten och modeuttryck som "hållbar utveckling" och sånt. Det ger inte mig som lärare speciellt mkt utbildning eller input inför mitt yrke alls eller ens som del av en personlig utveckling.

Dagen ämne kändes inte bara vettigt utan faktiskt oerhört viktigt och intressant! Temat för dagen var "Varför mår inte våra barn lika bra som de har det" och det var föreläsare från många olika samhällsområden. Inte en enda föreläsare var tråkig att lyssna på. Okej, alla var inte strålande föreläsare som sådana men ämnena var desto viktigare och gjorde att man brydde sig om att lyssna ändå.

Jag ska inte tråka ut er med detaljer kring alla föresläsningar men några små tankar som vi diskuterat under dagen har varit:

* Olika orsaker till varför våra barn mår så dåligt när allting omkring dem är så bra??? Föreläsaren satte precis mina tankar på pränt genom att säga att orsakerna är inte alltid tex. stressen i sig utan stressen frö att faktistk känns stress!!! hetsen att alla måste vara i så bra fysisk form gör att många idag blir stressade av tanken på det eller får dåligt samvete av det och så är den onda spriralen igång. Om man dessutom läser varje dag om depressioner och andra begrepp så får man lätt intrycket att alla måste vara toklyckliga hela tiden och är man inte det är man deprimerad istälet för att se att livet har sina toppar och dalar... Ja, ni förstår tankegångarna hoppas jag. Detta är precis såna reflektioner jag själv sett ochfunderat på och det är inte dåligt för självkänslan att se att man faktistk tänker rätt ibland ocksåFlört 

* Nintendogenerationen handlade om barns användning av media idag och här fick man sig verkligen en tankeställare. Visst har jag rätt bra grepp på vilka sidor tonåringar använder på nätet och vad de gör ute. Jag är också rätt insatt i begreppet grooming och vet att de flesta tjejer utsätts för det och vilka sidor som är värst och tjejernas egen syn på dessa äckelgubbar. Det som fungerade som en väckarklocka var det faktum att ungarnas förmågor faktiskt utvecklas otroligt mkt och de får egenskaper som gör de väl rustade för framtiden bara genom att spela dataspel. Annars ses ju dessa spel som ngt dåligt... Det var också intressant att se hur användningen av datorer har påverkat ungarnas lärande. Den äldre generationen tänker väldigt linjärt och lär sig saker, en sak i taget och i ordning. Nintendogenerationen lär sig huller om buller och genom att prova sig fram eller söka information. De lär sig också att granska kritiskt eftersom de vet att deras informationskällor inte alltid stämmer så de söker många olika källor och först därefter bildar sig en egen uppfattning.

* Den bästa och mest intressanta föreläsningen handlade om våld mot kvinnor(och unga). Visste ni att det är lika vanligt att gravida kvinnor misshandlas som att de har högt blodtryck under graviditeten eller får graviditetsdiabetes????? Snacka om att det gick ett sus genom aulan då! Jag själv fick en ny respekt för min gamla bm jag hade när jag väntade Emma. Hon(Emma alltså!kl) sparkade mig så mkt så jag fick blåmärken utanpå magen... Min bm frågade varenda gång om jag ville ha numret till kvinnofridsmottagningen här i stan och gav mig lapp på lapp. Jag kommer ihåg att jag blev arg och irriterad för att hon inte trodde mig och förolämpad å makens vägnar. Idag förstod jag varför! Hon tog helt enkelt sitt ansvar som barnmorska och tro mig, det gör inte många.

 * Den sista föreläsningen jag såg sist handlade om barn som lever under ekonomisk knapphet och det är minst sagt rörande att höra om barn som utvecklar olika typer av strategier för att både dölja sina behov men ocskå hur de på olika sätt kan möta dessa behov utan att det kostar familjen ngt. De tar alltför tidigt ett alldeles för stort ansvar att bära på sina små axlar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards