Alla inlägg den 4 december 2013

Av Fia - 4 december 2013 17:18

Att jag är lite skeptisk med barnens skola sticker jag inte under stol med. Den må ha bra rykte men jag är långt ifrån nöjd och även om den lever på sitt bra rykte så är den inte bra. Vissa lärare är fantastiska. Absolut! Ida har en nu som är sååå bra. Emmas lärare hon hade i åk 2-3 var precis lika bra. Många är okej men inte fantastiska. Sen finns det en del som inte borde jobba som lärare också... De finns överallt. Alla skolor har alla sorter. Sen beror det på om det är fler eller färre av de där fantastiska som gör om skolan är värd namnet. Vår skola ligger väl i mittenskiktet antar jag egentligen men idag fick jag ett brev som får mig att undra hur det egentligen ligger till.


Emmas klass har inte läst tillräckligt mycket historia i mellanstadiet och har således inte hunnit med Vasatiden och Stormaktstiden så våra ungar kommer få jobba med det utöver vanliga skolan för att ha en chans att klara nationella proven. Nu skiter jag högaktningsfullt i NP eftersom jag anser att en bra lärare kan bedöma eleverna utan NP men de fyller en funktion frö att veta om MIN egen undervisning håller rätt nivå och spår. Däremot tycker jag att det är riktigt illa när man inte ens uppmärksammar att våra elever inte läst tillräckligt med historia dessa tre år!!! Vilka fler ämnen gäller det? Förutom HK som de också missat helt... Idrotten har inte heller levt upp till kriterierna varken med första läraren som var katastrof eller den andre som var bättre men inte följde läroplanen alls.


Jag vet inte om jag ska bli arg, upprörd eller likgiltig inför det här heller?!?!? Det drabbar ju barnen som redan har ett fulltecknat schema. Emma sitter all sin lediga tid redan nu med läxor och läser inför prov. Ska hon trycka in ännu mer nu? Dessutom blir det lärarlöst. De får läsa in från ett kompendium... Helt ärligt, hur många kommer göra det på allvar? Visst, Emma gör det men om vi tänker de lite slarviga/barnsliga pojkarna? Tro mig, de är verkligen småpojkar fortfarande med totalt frånvarande ansvars- och framtids-tänk. 


Å andra sidan är det väl bra att de uppmärksammat det från nuvarande skolan. Faktiskt! Det bevisar väl att den skolan är värd sitt rykte som en bra skola. Såg kunskapsresultat från alla skolor i Uppsala igår och Emmas skola ligger i toppen. Bra!

Av Fia - 4 december 2013 10:24

Tack vare dig sitter jag på jobbet nu och väntar in eleverna.Tack för tabletten! För två timmar sen låg jag i sängen och kved. Lyfte jag huvudet gjorde det sjukt ont över ögat och magen åkte hiss. Nu åker iofs magen fortfarande hiss men det är lite bättre och huvudet gör också ont men nu är det fullt med bomull(jo, det känns så) och är bättre. Frågan är bara om jag verkligen borde kört bil till jobbet? Det är väl tveksamt men jag körde sakta och det var i det närmaste tomt på gatorna kl halv 10. Vi kan lägga till naproxen(visst var det det jag fick?) till listan på mediciner som jag blir lite full av  


Jag måste säga att jag verkligen hatar migrän! Det finns ingenting bra med det, alls! Jag får det lite nu och då. Oftare vid stress och stress har jag runt omkring mig just nu 24/7. Idag slog migränet till med besked. Värre än vanligt! I vanliga fall får jag aurakänningar och petar jag i mig nåt då så stannar den av och håller sig vid vanlig huvudvärk. Igår kände jag ingenting mer än lite ont i nacken och vaknade på morgonkanten av en känsla av att ögat på vänster sida höll på att trycka sig ut och ett horn växte ut från ovan ögat. Jättemysigt!


Snart är det jullov och då slipper jag iaf jobbstressen. Hoppas att jag kan få ladda batterierna i Diöshallen några dagar. Jag kommer få tillbringa fyra dagar där på lovet eftersom Linnéa spelar flickcupen för 03'orna och 04'orna och Emma för 00'orna och 01'orna. Jag är väl lite knäpp men för mig är det avkoppling att få titta på fotboll och sitta i seket för att trycka på en knapp när det blir mål och notera vem som gjorde målet  Hellre det än grilla hamburgare men jag gissar att jag hinner hamna på alla stationer i år. Omväxling förnöjer!


Om inlägget idag är helt konstigt så skyller jag på den runda vita tabletten jag fick imorse  



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards