Alla inlägg den 4 november 2010

Av Fia - 4 november 2010 08:05

Vi har äntligen fått en ny bil!!!

I förra veckan var det minusgrader på morgonen när vi skulle iväg så jag gick ut, spände fast barnen i bilen och gick in och släckte, packade med matlådan och sånt. När jag kom ut till audin klagade Ida på att hon var trött och hade ont i huvudet, Erik hade somnat och hela bilen var full med avgaser  Avgasröret som väl inte var det helaste läckte in avgaser i bilen!!! Jag öppnade dörrarna och vädrade ut så mkt det gick och åkte med fönstren nervevade ut till mamma efter att han lämnat barnen på skolan/dagis. Väl där var det bara att konstatera att bilen kunde vi inte åka i så mamma och jag åkte ut till Knivsta i två bilar, lämnade audin på service där och åkte hem igen. Jag fick låna mammas bil några dagar.

Det är bara att inse att helt utan bil fungerar inte vår familj alls så maken fick lite bråttom att fixa bil, helst igår typ och vi kunde inte vänta in bankens hantering av en låneansökan som vi hade tänkt oss för att köpa privat. Dagen efter ringde han till en bilfirma i Västerås där han hade varit och tittat på en bil, den bästa av alla vi sett och sade bara att vi skulle ha bilen. Försäljaren blev lite förvånad eftersom vi inte ens sett den ordentligt men maken sade att de skulle faxa handlingarna och han skrev under och faxade tillbaka. I lördags var vi och hämtade bilen. Otroligt skönt att ha en bil där vi alla får plats igen och ffa en bil som är HEL och där barnen kan knäppa fast sig själva. Audi i all ära(jag hatar verkligen audi för övrigt!!!!) de är inte gjorda för tre barn i bak. Sätena är skålade så tre barnstolar innebär att alla tr står och vobblar/gungar och ingen sitter bekvämt och bilen i sig har ingen som helst komfort ÖHT!!! Det är ung lika komfortabelt som att åka... ja vadå???? Jag kommer inte ens på vad som är lika obekvämt! Aldrig mer audi för mig!!!! Nu har jag genomlevt två och båda har varit lite rackiga.

Eftersom jag alltid namnger mina bilar efter registreringsskylten så har givetvis även denna ett namn: regeringsjouren  

Av Fia - 4 november 2010 07:25

Detta kommer vara ett gnällinlägg och vill du inte läsa såna så sluta läsa omedelbart  

Igår gick jag och lade mig vid elva så i hyfsad tid ändå får man nog säga och det var nog tur det. Kl 12 kom maken in och lade sig efter att ha somnat i Idas säng tidigare på kvällen och jag vet inte vad han gjorde men väckte mig gjorde han iaf. Jag hade precis somnat när nästa lite mindre människa kom intassande. Ida gjorde entré och ville ligga under mitt täcke, preciiiiiiiis intill mig. Hon hade ganska svårt att sova så hon låg och snurrade, ville kramas, snurrade lite till, kramades lite till, drog i täcket och ville nog helst av allt krypa in under skinnet på mig eftersom vi haft några dagar där vi varit riktigt sura på varandra och självklart kommer ångesten över det på natten och hon får precis som inatt svårt att somna och vill kramas/ligga nära. Efter ett par timmar somnade hon men jag hann knappt blunda innan Erik vaknade. Stoppade i nappen men han vägrade sova. Tog upp honom, ammade och han vägrade somna. Han ville leka   Han stökade runt en stund i sängen medan jag försökte vara tråkig, hålla fast och amma lite till för att  själv få sova en stund men jag gav upp. Det funkade liksom inte när Ida var som en värmesökande robot och ville ligga nära samtidigt som jag försökte amma och hålla fast Erik.


När han började klättra på ida och dra mig i håret fick det vara nog. Jag gick upp i soffan, vispade ordning en flaska välling som Erik inte åt eller ens smakade på, satte mig i soffan framför tv'n så fick väl han röja bäst han ville... Kl fem blev han trött och somnade i famnen och jag kunde äntligen krypa till kojs för att få sova ngn timme iaf, trodde jag... Klockan sex vaknade jag av att Linnéa busade med Ida och de väckte Erik... Maken var uppe så jag kastade ut ungarna från sovrummet och sov vidare den kvarten tills han åkte till jobbet. Tror ni jag har fel om jag tror att den här dagen kommer präglas av en hel del trötta barn och en lika trött mor???


Som jag skrev har Ida varit lite hmm... besvärlig senaste dagarna. Hon verkar ha hamnat i ngn ond cirkel där hon bara måste göra precis tvärtemot vad hon vet att hon inte ska, hon får fler utbrott än vanligt, gapar och skriker, kastar saker och det värsta är att förutom att jag är less på att gå och vara arg HELA tiden så mår hon själv ännu sämre i detta men det är som att hon inte kan hjälpa det heller. Hon bara måste bråka just nu. Längtar just nu efter lite avlastning så vi två får komma ifrån varandra och få lite ny positiv energi istället. Hon har liksom låst sig fast i det här negativa. Borta är den där glada ungen som även om hon är skitjobbig även i vanliga fall med sin hyperaktivitet och busandet så är hon glad.

Nu är det en ledsen liten tjej istället och det är jobbigt att se.


Jag tror att det beror på att hon börjar inse att hon har svårigheter som de flesta andra inte har. Vore skönt om psykologen kunde snabba på lite och besöka förskolan så remissen kommer in till barnhabiliteringen och VITSteamet och det iaf börjar röra på sig lite. Det blir mer och mer märkbart att Ida har svårt för sig och hon leker nästan bara med yngre än hon själv där kraven är lägre. Själv skulle jag gärna vilja veta VAD hon har för problem så jag vet vad jag kan förvänta mig av henne och vilka krav jag kan ställa på henne. Just nu famlar vi lite i luften. KAN vi förvänta oss att hon ska kunna klä på sig själv??? Det gör vi nu men resultatet är inte så strålande om man säger så utan man får lägga fram kläderna, vägleda henne i det och tala om HUR hon ska göra... Det är svårt att förklara för det är så små saker som utmärker henne och när man försöker förklara så låter det minst sagt trivialt   

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards