Alla inlägg den 3 december 2015

Av Fia - 3 december 2015 12:45

Det här med skolbyte har de senaste åren inte varit ett lätt beslut. Förr behövde man inte ens välja utan man blev anvisad en skola och så gick man där. Enkelt och bra. Idag är det en djungel! Vilken skola, vilket program, vilken inriktning är bara början på valet. Det är till gymnasiet. Inte lätt alls utan tvärtemot en djungel.


Om man inte börjat på gymnasiet utan går på grundskolan är det inte mkt lättare. Vilken skola och vilken profil är man intresserad av. Olika skolor är bra på olika saker. Strategiska val är inte ovanliga redan på högstadiet. Sen har vi de där andra eleverna. De där som har en hemskola men som bara är det på pappret för eleven är placerad någon annanstans. Linnéas hemskola är Gamlis men hon är placerad i hörselklass. Nästa år ska hon byta skola. Hemskola alltså- den där hon inte går. Det innebär att hon måste välja skola men inte bara skola utan vi måste välja en skola som vi tror är positiva till att hon får gå kvar i hörselklassen. Kruxet i kråksången att en sån placering är inte gratis. De kostar massor. Skolor vill inte ha elever som kostar massa pengar. De säger nej(det kallas platsbrist eller att man tagit hänsyn till avstånd e dyl) om vi först talar om hur landet ligger dvs att hon är hörselskadad och nu går i specialgrupp. Å andra sidan, om vi inte talar om förutsättningarna kommer planeringen igång för sent och då skiter sig allting. Det landar som det brukar landa. Anvisningsskolan får ta emot eftersom ingen annan skola vill ta emot och sen är det upp till rektor där att besluta om placering i specialgruppen. Förhoppningsvis lyssnar rektorn på hörselpedagoger, lärarna i specialgruppen och föräldrarna men det är långt ifrån säkert. Å andra sidan, om vi har sån tur att hon får gå kvar i sin klass där hon går nu så borde hon ha större chans att få gå kvar hela högstadiet och då kan jag slappna av. På måndag ska avlämnande skola ha elevhälsomöte med hörselpedagogen och mig för att formulera oss inför skolvalet inför nästa år. Jag hoppas det blir bra för Linnéa kommer aldrig klara av en vanlig klass. Hon blir helt slut efter en timme nu när hon är på besök i sin hemklass på tisdagarna.

Av Fia - 3 december 2015 12:31

Ni andra har nog ingen större behållning av läsningen mer än möjligen som julklappstips  


Emma

  • Moppe
  • pengar till moppekörkort
  • Nike airmax Iceblade(helvita)
  • Parfym Viktor och Rolf Flowerbomb
  • Anastasia dip brow pomade
  • Anastasias contour kit
  • highlighter
  • eyeliner
  • presentkort på HM, Gina, kicks.
  • Adidas superstar, vita med svarta streck
  • låga, vita converse
  • gym/springkläder
  • gymkort

Linnéa

Böcker i massor!

  • Percy Jackson del 4 o 5
  • 5-böckerna
  • Fantasyserier
  • en dator
  • wifi till rummet
  • renovera rummet
  • en stor klätterställning
  • en hund
  • smink
  • halsband
  • armband
  • kläder strl 158-164
  • färgpennor(inte tusch), vanliga pennor, kolkritor och sudd man blandar ut blyerts med(?)
  • Top model målarböcker
Av Fia - 3 december 2015 08:54

Idag börjar vi födelsedagskavalkaden. December är den månaden som är absolut tätast på födelsedagar. Tur att man inte firar allihop för då skulle det vara snärjigt och jag skulle inte ha pengar till varken presenter eller julklappar. Jag känner ngn som fyller år idag den 3(2st), 5, 10, 12(2st), 13, 14, 17,18,19,20,23(2st),26,27,29 och så den 31. Marskatter är vi allihopa, eller iaf föräldrarna  I familjen firar vi två(tre) födelsedagar. Jag fyller år den 10 och så Erik den 23 december. Erik delar födelsedag med min halvsyster men det firas inte eftersom pappa inte har någon direkt kontakt med henne. Vi har hittat varandra via facebook nu iaf så man har lite koll men visst är det konstigt att man har en syster som man aldrig träffar. Barnen har två kusiner som de heller aldrig sett och ändå bor vi bara en timme ifrån varandra.


På tredje advent ska vi sjunga i kyrkan ihop med barnkören. Jag har oftast väldigt lätt för att lära mig sångtexter. Vet inte varför men sång och musik hör ihop och då ingår liksom texter också. Däremot kan jag inte börja säga texten utan musik. Om körledaren säger vilken sång vi ska sjunga har jag oftast ingen aning om vilken den är förrän musiken börjar spela få finns texterna bara där. Mysko men praktiskt! Så brukar det iaf vara. Nu ska vi sjunga en sång som jag sjungit på latin innan och på engelska men med helt annan text. Dessutom är inte texten helt enkel dessutom så jag får plugga. Jag har satt på spellista nu på youtube och hoppas det fastnar nåt. Fascinerande hur olika man kan tolka en sång! Ingen är den andre lik. Kolla själv! Låten jag försöker lära mig är Oh come, oh come Emmanuel!



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards