Alla inlägg under juni 2012

Av Fia - 29 juni 2012 15:02

Det prorammet har jag sett några avsnitt av under sommarlovet. Jag tycker det är lite intressant att se men jag har lite svårt för att se att det verkligen skulle vara världens striktaste föräldrar med i programmet?! Jag tycker att det är ganska självklara regler som föräldrarna har. Man plockar upp efter sig, hjälper till hemma och man tar ansvar för sig själv och man uppför sig som folk. Det är inte ok att gapa och skrika mot andra människor tex. Om man inte gör nåt av ovanstående så får man en konsekvens. I vårt hus kanske det inte är att gräva ett hål som man sen får fylla igen efteråt   Här hemma får man mer utstå långa, tråkiga och jobbiga samtal om vad man gjort fel, varför och hur man gör för att det inte ska hända igen.


Om inte samtal hjälper så blir det mer en konsekvens i form av indragna privilegier(lekförbud, utegångsförbud, indraget lördagsgodis eller nåt annat). Däremot om man sköter sig så får man mer frihet att leka, mer frihet att hitta på saker, trevligare umgänge med oss vuxna i huset och kanske tom få gå och bada eller nåt annat man vill göra. Jag har svårt att se att jag skulle vara världens striktaste förälder liksom? Jag tycker tvärtom att jag är alldeles för slapp! Däremot finns det en hel del vuxna i närområdet som nog tycker att jag är lite hård och som jag tycker är alldeles för slappa men det är deras val. Jag gör mina, de gör sina och så är det bra med det. Det vore kul om ni kunde berätta hur ni gör hemma! Ni är rätt många som läser men få som kommenterar så nu får ni en uppmaning  


Appropå konsekvenser så har det blivit såna idag. Mormor var här för några veckor sen och städade barnen rum. Snällt av henne. Idag kom hon tillbaka och tja städningen var ett minne blott.  Jag har tjatat och bråkat om städningen utan resultat. Vid midsommar ställde jag ultimatum men då kom någon annan in(läs vuxen i hushållet) och tyckte att jag tjatade. Den personen sade att han skulle städa vilket han inte gjort... Jag surnade till ordentligt och tänkte att om ungarna vill sova i nåt som liknar en knarkarkvart så varsågod. Jag skiter i källaren. På den vägen är det... Idag kom mormor. Vi kan väl säga att LInnéa numera knappt har några saker kvar i sitt rum. De hamnade i en stor svart sopsäck istället, eller en, tre tror jag att det blev... När mormor åkte fick tjejerna trava ner i källaren och städa undan överallt där nere och dammsuga och torka golven. Sen brann det nog i Idas skalle för hon ställde sig frivilligt att städa badrummet????? Nåja, inte mig emot även om jag gissar att jag får städa om det mesta sen  


När mormor åkte så tog hon med sig Erik som ska sova över där. Jag är så van att hela tiden ha koll på honom och hans rymningar så jag kommer på mig själv med att få panik över att Erik är borta  Emma försvann iväg hon med. Hoppas hon uppför sig borta bara annars lär hon åka tillbaka hit med vindens hastighet. Hon har varit borta hos kompis W och lärt sig massa nya alternativ för hur man inte bör uppföra sig hemma  



Av Fia - 28 juni 2012 18:15

God morgon Mamma, Blä. Det var orden jag vaknade till imorse. Att vakna till ett god morgon är himla trevligt. Ffa när det kommer från lilltrollet som klappar mig i ansiktet och drar i mina ögonlock för att jag ska vakna. Däremot inser man att morgonen inte blir så trevlig när orden följs av blä... Jag går upp och möts av en liten kille som har bajsat. Bajsat i en redan morgontung blöja. Alla föräldrar vet vad det innebär. Erik hade inte gillat känslan heller för han hade försökt kliva ur den och sen hade den fastnat runt anklarna. Jag tror att de allra flesta som läser vet precis vad DET innebär så jag avstår beskrivningen men inte räckte det med nåt skötbord idag inte utan det blev sanering i duschen och sen sanering av badrummet och några ställen till. Godmorgon Mamma liksom  


Klockan 11 träffade vi sen Karin på IKEA. De hade inga tallrikar jag gillade till Erik men det blev två uppsättningar barnbestick. Såna här    Deras plastdito var slut tyvärr så nu får jag en ursäkt att gå tillbaka  Erik fick två påslakanset också till sin nya säng. De här   Ffa det med bilar tror jag att han gillar. Vi köpte lite nya underlakan också eftersom det brukar gå åt. Senaste tiden har tre lakan gått sönder, 2 till stora sängen och ett barnlakan. När vi betalat allting gick vi ut, hämtade Ida från leklandet och sen gick vi tillbaka in för att äta lunch. Jag lärde mig att man får gratis burk om man köper en vuxenportion. Där fick jag för att jag snålade och köpte spagettin till Erik istället för en burk eftersom jag resonerade med mig själv att man faktiskt inte kan köpa burkmat till nån  som är 2,5 när det finns annat... Det där andra åt han ingenting av så dubbelt surt blev det. Lite besviken på IKEA att deras köttbullar innehåller ägg för då kan inte Erik äta. Pastan gillas inte av nåt av mina barn tyvärr även om Erik får hålla till godo ibland då, som idag.


När vi ätit travade vi vidare till barnens hus för att kika på mer tallrikar och flaskor till Erik. Jag har inte hittat den perfekta flaskan än till honom som han förstår sig på. Nu köpte jag NUK så får vi se om det funkar och en aventpipmugg att ha i sängen eftersom han dricker en hel del på nätterna. Underlättar när det är en spillejfunktion på det då. Erikf fick nya sandaler också eftersom de förra verkar sköna men han tar av sig dem hela tiden. HELA tiden... Superfit hade han i vintras och gillade och det fick bli såna igen. Vi får se vad han tycker om dem. Såna här köpte vi   Jag har lite svårt för sandaler till pojkar måste jag erkänna. Det känns lite gubbvarning då men samtidigt så har man ju en varmfotad gosse som får skavsår när vanliga skorna är för varma. Vad gör man då?


Efter barnens hus gick vi tvärs över till skopunkten för att kolla in skor till bröllopet på lördag. Ida valde såna här   och Linnéa såna här   . Det var viktigt att det var klackskor. Allting annat ratade hon. Sen ville hon absolut ha dessa fast vi sade att det skulle bli svårt att hitta klänning till. Hon var bestämd. Blir kul imorgon när hon hittar en blommig klänning och jag säger nej...


Efter skopunkten åkte Karin hem men vi andra hade tänkt att göra Gränby osäkert. Det blev inte så eftersom Erik började gnälla i bilen(toktrött) och Emma ringde för att kolla om jag kunde hämta henne så hon kunde gå på träningen. Det fick bli en tur till Bälinge istället och nu äntligen hade tjejerna lekt klart. Tog bara sisådär 4 dagar  Vi får åka och shoppa klänningar imorgon istället. Funderar lite på Thun's...


Nu måste jag nog ta tag i disken och lite annat tråk innan fotbollen börjar.



Av Fia - 27 juni 2012 23:53

Året är 2010 och Figo, Ronaldo och Zlatan har alla hamnat i Real. Av någon anledning är de ute och åker bil tillsammans med Kluivert. Kluiverts körkapacitet är ju inte så lysande och efter några pilsner så drar han rätt in i ett träd. Alla fyra dör.

Som alla förstår så tar Kluivert steget direkt ner i helvetet. Figo, Ronaldo och Z tar sig dock upp till pärleporten där de välkomnas av Sankte Per som direkt leder dem in till vår Herre. De tre stegar fram mot Gud som sitter på sin tron. Gud säger då: ”Figo, vad är det bästa med fotboll?” Figo bugar sig och svarar: ”Det bästa med fotbollen är att jag har kunnat sprida glädje till folket, tjäna pengar till mitt uppehälle och få se hela världen”. Gud ansåg att det var ett bra svar då han sa: ”Bra Figo, kom och sitt på min vänstra sida”.

Gud tittade sedan på Ronaldo och sa: ”Och du Ronaldo, vad är det bästa med fotbollen? Ronaldo svarar lite försynt: ”Herre, jag kommer från fattiga förhållanden och har lyckats visa mina medmänniskor att det finns en väg ut ur det hela och att man inte behöver vara dömd till ett liv i misär. Samtidigt har även jag kunnat sprida glädje till folket”. Gud svarade: ”Bra svarat Ronaldo, kom och sitt på min högra sida.”.


Gud tittade sedan på Zlatan och sa: ”Vad tycker du då Zlatan?” Zlatan tittar upp, harklar sig, spottar på marken och säger: ”Du sitter på min stol”.

Av Fia - 27 juni 2012 22:58

Jag har nog med all tydlig önskvärdhet berättat och uttryckt hur jag tycker om Expert och deras reklamslogans överensstämmande med verkligheten. Har ni missat det? Läs tillbaka senaste halvåret  Nu fungerar datorn tillfredställande. Det kan jag inte klaga på alls faktiskt. Däremot undrar jag hur de tänker när de skickar iväg en dyr dator som varit inlämnad så länge och vi får tillbak den med ett windows som inte är äkta???? Okej om de själva har ett medan de jobbar men installerar man inte en äkta variant innan man skickar hem datorn liksom? Vårt är inte äkta men det var det när vi lämnade in den. Som sagt, expert är mkt men inte är det bra.


Nu är jag tillbaka från bokcirkeln och hann hem till fotbollens andra halvlek. Nu är de inne på fjärde(förlängning) och fortfarande inga mål. Ska det bli straffar idag igen? Spännande! Däremot måste jag säga att jag föredrar när två lag med olika spelstilar möts. Det blir liksom mera spännande då. Nu är det två passa-passa-passalag som spelar istället för att spela lite mer fysiskt och i mitt tycke roligt. Förra matchen när Englad åkte ut hände det mer på 2 minuter än det gjort den här på 113 minuter.  Jag fick också nöjet att natta Erik. Han sprang omkring glad som en fågel när jag kom hem och fortsatte kvittra nonstop i min famn. Sen lagom till matchens ordinarie speltid tog slut tog batterierna slut. Han somnade på 15 sekunder-bokstavligen  


Jag tycker bokcirkeln blir trevligare för varje gång. Kanske för att vi börjar lära känna varandra allt bättre nu efter ett år. Bokdiskussionerna blir iofs mindre då i motsvarande grad men vad gör det  Tack Linda för dagen om du läser här och tack för din excellenta tipspromenad även om jag kom på delad sistaplats.


Det har blivit lite manfall hemma ikväll också för LInnéas kompis F fick hemlängtan och kvar har vi bara tre barn. Känns lite tomt! Imorgon ska vi träffa Karin och Emre på IKEA. Jag försöker komma på vad jag behövde därfrån som var så viktig härodagen???? Bestick var det men sen då? Jag misstänker att jag nog kommer hitta saker att köpa... Det finns grejer att köpa till köket så det löser sig nog. Några nya tallrikar till Erik och lite mer barnbestick skadar inte heller. Han får inte äta på våra tallrikar för dem har en tendens att gå sönder närhan blir arg och kastar den omkring sig. Plast gör dessutom mindre ont  Nya uppläggningsfat, skålar behövs. Glas, jo igen... Finns det inte snygga, billiga plastglas att köpa nånstans?



Av Fia - 27 juni 2012 14:04

Igår somnade inte Erik förrän halv 10 och var på strålande humör i princip hela tiden   Imorse vaknade han och Ida redan strax efter sju och ingen av dem hade sovit klart. Ida slocknade redan vid 11 efter att Erik bitit henne i armen, hårt! Hon har märken efter tänderna och hela bitområdet är blått och svullet. Hon fick lite xylokainsalva för att iaf ta bort det värsta. Erik hängde in lite längre och somnade efter gröten runt tolv och sover sen dess. SKÖNT! Jag hoppas att han är på lite bättre humör när han vaknar. Det vanliga solstrålehumöret vore inte helt fel  Om han bara är på bra humör gör det ingenting att han är vaken lite senare.


Idag har vi iaf kunnat få lite solstrålar på kroppen. Vi vaknade till strålande sol som sen dess gradvis försämrats men hej, vem klagar denna sommar när solen iaf skiner en stund. Jag är tacksam för det lilla! Ida och Erik har varit ute en stund på fm och livet är så mkt enklare då när de får springa av sig iaf lite energi.


Jag har insett att jag måste sätta mig ner med familjen och diskutera semestern för året. Frågan är bara när? Vi har inte ätit middag tillsammans en enda gång på.... evigheter??! Det enda jag vet är att LInnéa vill åka till Legoland/Grönan. Jag till Växjö/Ramkvilla och hälsa på en kompis. Emma har inte sagt nånting alls... Vi får se vad det blir men vi bör liksom ta tag i detta nu så vi kan planera resten av sommaren också.

På lördag ska min moster gifta sig och jag har inga kläder att sätta på mig... Måste fixa det med och skor till mig och barnen. Lite shopping, vad tråkig  Kanske ska göra det imorgon när vi ändå ska till IKEA? Då har jag nån som kan hjälpa till att hålla ordning på vildingarna.


Ikväll är det dags för bokcirkel igen. Det blir lax på grillen för då slipper jag åka och handla idag iaf. På vägen dit ska jag väl byta lite barn så får vi se vem som vill komma hem, stanna kvar eller byta hus att leka med.



Av Fia - 26 juni 2012 19:44

samtidigt som Erik ska sova. Det var planen iaf. Han bad att få gå och sova och är ruggigt trött men efter tre minuters vila fick han jordens vredesutbrott och har sen dess skrikit, kastat nappen, slagits men han kommer inte upp från sängen. Ännu värre utbrott blir det när jag är så elak att den bortkastade nappen stannar där den hamnade. Han måste lära sig att inte kasta bort saker liksom. Han gör likadant vid matbordet när nåt inte passar och då åker han ifrån bordet. Oftast inser han att han faktiskt var hungrig och kommer tillbaka. Ikväll verkar det ta längre tid att komma ner i varv. Lite övertrött kanske? Borde inte vara det eftersom han ändå sovit middag idag...


Idag har vi varit ungefär lika aktiva som igår. Jag har varit hemma och röjt, tvättat och lagat mat. Jag fattar inte hur mkt kött folk hade med sig till midsommaraftonen. Vi äter fortfarande av det! Först var vi 16 personer på själva festen, sen dagen efter var vi 7 personer som åt och sen dess har vi ätit oss igenom fläskfilén, entrecoten, karrén, korvarna och allt vad det var. Nu är det nog bara en middag kvar och det tackar vi för. Jag börjar ledsna  Enda gången vi inte ätit köttet var i förrgår när vi var tvungna att göra en akututryckning med några korvar som behövde ätas upp eller slängas. Igår åt vi potatispannkaka också(rester av potatisen). Sen ska vi äta nåt godare... För imorgon ska vi grilla med bokcirkeln  Jag tar nog med mig lite grönsaker och grillar istället. Halloumi kanske, det är gott. Det kommer iaf bli vegetariskt! Lite bröd och tzatziki på det så är jag fullständigt nöjd.


Imorgon har jag inte läst en enda av böckerna vi skulle ha läst. Jag har inte haft lust men det ska bli intressant att lyssna på recensionerna iaf. Jag är lite nyfiken på Alla monster måste dö som handlar om Norkkorea. Den har jag inte hittat lättillgänligt och inte orkat jaga nere på stan.


Idag har jag också införskaffat ett par stövlar. Det fanns bara vita kvar och i storlekarna runt min. Tog den större och hoppas att det ska funka. De såg inte så stora ut i storleken. Måste prova dem i lugn och ro. Det var inte läge med två barn som betedde sig som kalvar på grönbete. Snälla, låt solen lysa imorgon så de får gå ut för annars blir jag tokig!



Av Fia - 25 juni 2012 20:19

Regnet det bara öser ner. Singing in the rain. Vem fasen är det som sjunger alla regnsånger och dansar alla regndanser hela tiden?????!? Sluta, omedelbart! Jag deppar snart ihop i en ganska blöt hög över allt regnande. I morse när jag slog på tvn för att muntra upp mig över vädret fick jag höra att vi denna månad slår ALLA tidigare rekord över regnmängder som någonsin uppmätts sen man började mätningarna. Jippi liksom. Ska det få mig att bli glad att det just nu regnar mer än det gjort på 250-300 år? Think not! Jag deppade ihop ännu mer och kröp ner under täcket i soffan och låg där tills det var dags för lunch(nåja, nästan iaf).


För att liva upp tillvaron lite så bestämde jag mig för att ge mig ut på jakt efter ett par gummistövlar. Lär ju behövas liksom och de enda skor jag har nu är ett par ballerinaskor och foppasandaler. Eftersom jag ogärna har foppa på mig offentligt så fick jag dagen till ära bada i alla vattenpölar med mina ballerina... Japp, jag var blöt! Först åkte vi till granngården där jag vet att det funnits gummistövlar som jag gillar. Slut! Vidare till Ö&B och Rusta. Slut! Coop då??? Slut! Där gav jag upp för nu måste jag leta vidare på skoaffärer och sportdito och idag var ingen bra dag att släpa runt på Ida i 17 affärer. Ingen bra dag alls. Föreställ er en duracellkanin som är instängd i en bur liksom... Det blev inga skor idag men då har jag ju nånting att göra imorgon med. Leta stövlar är ju det roligaste jag vet  


När jag givit upp hoppet om skor idag, iaf med vettet någorlunda i behåll, så vände vi kosan mot Bälinge och för att hämta upp Linnéa som sovit över hos en kompis. Där fick jag lite kaffe och vuxenprat innan jag åkte hem med rätt antal barn men av nån anledning är LInnéa kvar där... Vi fick en W med oss hem istället. En mkt blöt W som ville följa med Emma på fotbollsträningen  







Av Fia - 24 juni 2012 19:39

Här sitter man vid datorn efter sex månaders torka på spotify och kollar igenom mina listor. Inser att det behöver redigeras en del men mer ommöblering snarare än ta bort nåt. Emma däremot sitter bredvid och dissar ALLA mina låtar jag lyssnar på. Vad är det för fel på Jay Smith(in the ghetto), Helene Sjöholm, Björn afselius, Tommy Körberg och Dolly Parton undrar jag? Fast alla i samma lista???? Lite olika stil där kan man nog konstatera  Hur ska man egentligen arrangera alla listor? Jag gillar vitt spridda stilar ju och det enda jag ogillar är nog faktiskt R&B(för mkt vailande för mig som gillar rena toner), rap och jazz. Jazz förstår jag inte alls mig på. Kan inte komma på en enda låt där som jag gillat. Däremot gillar jag rock, pop, country, blues osv men som sagt inte alls allt inom alla genres.


Kom ju precs på att datorn kan följa med mig ner i tvättstugan nu! Har fått hålla till godo med mobilen men det är lite drygt för där måste man ju klicka igång varje låt för sig. Nu kan jag vika tvätt och ha roligt. Tjoho!  


Idag har jag mest varit hemma och röjt. Jag försöker upprätthålla ordningen från midsommar. Det fungerade på fm och jag hann för en gångs skull packa upp ett par kartonger som stått drällande sen köket revs. Det såg bra ut hemma och jag åkte iväg på fotbollsmatch eftersom Emma spelade mot Vaksala idag. En vänskapsmatch. Det blev en lite oortodox match minst sagt som började som 3*20min men när den var slut förlängde vi med en period till. Tjejerna spelade faktiskt lika bra som Vaksala. Periodvis låg Emmas lag och tryckte på och fick in massa målchanser. Vi fick nog in säkert 20 fler målchanser än Vaksala som nog bara fick in 10 totalt. Vad hjälper det när de gör mål på sina och bollen vägrar hitta in bakom deras målvakt??? Emma spelade inte direkt på top idag. Hon insåg nog varför jag tjatar om att sova ordentligt inför match   Hon missade bollar hon aldrig missar annars. Lite synd eftersom tryckte mot vårt mål annars var minst sagt svagt periodvis. Ja,ja nästa gång tar vi dem! På dem igen bara  Nästa gång blir det inte 4-1 till dem.


Efter matchen åkte vi en snabbis att handla eftersom mjälken, tandkrämen, tandborstarna och toapappret tagit slut. Sån handling är verkligen bara tråkig!


När vi efter handling och avlastning på återvinningsstationen kom hem möttes vi av kaos... Linnéa och hennes kompis F hade öppnat bageri när jag var borta. De hade bakat och sålt chokladbollar och chokladrutor. Fine! Men köket var i upplösningstillstånd, resten av huset med eftersom Ida och Erik farit fram med hjärtats lust utan nån som tjatat om undanplockning. Lunchen stod fortfarande framdukad och någon satt och tittade på speedway. Gissa vem som fick många sura blickar??? Fy vad arg jag var! Jag tror jag faktiskt skulle kunna skilja mig över såna här saker...


Här på bloggen annonseras just nu rätt aggressivt för att man ska skapa ett konto på mylovebasket och att man kan tjäna pengar genom att starta ett konto och blogga om produkterna där. Sorry, ni kommer inte få nåt sånt hos mig. Jag tänker inte göra om mig till modeblogg. Jag skriver för min egen skull fortfarande och har inga tankar på att tjäna pengar på det bara fö ratt. Däremot om det var nåt jag faktiskt skulle gilla kan jag omvärdera saken. Nåt som har anknytning till det jag skriver om här. Däremot gör jag gärna reklam för sånt som jag gillar och då gör jag det lika gärna gratis  


Sitter och funderar på om jag skulle avsluta dagen med en fotbollsmatch och repris på frukosten... Älskar jordgubbar och det är dessutom nyttigt och den kombinationen är inte så vanlig    

   








Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards