Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Glömde ju

Av Fia - 28 januari 2011 11:56

Veckans stora snackis här hemma, eller inte, har varit psykologmötet som äntligen blev av i onsdags morse. Jag var minst sagt oförberedd efter att ha laddat två ggr och inte fått sova så struntade jag helt i det den här gången och då kommer hon!!! Vågade väl ingenting annat kanske efter mitt mail om förtroenden som naggas i kanten och byte av psykolog osv.

Vi träffades på förskolan kl 9 och hon började med att fråga hur det var med Ida nu... Vad svarar man på en sån fråga??? Bra??? Hon mår bra men hon har ju samma problem... Jag svarade ngt i stil med att det var fullt upp bara eller nåt sånt ickesvar. Då började hon berätta om hennes slutsatser efter att ha testet och träffat Ida. Hon tyckte att Ida hade:

  •  svårt att koncentrera sig
  •  svårt att sitta still
  •  svårt att uppfatta instruktioner
  •  sämre finmotorik än väntat med tanke på åldern
  •  Ida saknade också uthållighet och orkade inte hålla på så länge i en aktivitet.
  •  Närminnet var dåligt.
  • Allting ovan betyder att Ida har en koncentrationsstörning(mest trolig ADHD av kombinerat typ)

Usch vad det låter illa när man skriver ner allting och ändå har jag säkert glömt något!!! Allt detta vet jag redan och många av mina elever har liknande svårigheter så det var inga nyheter. Jag måste ändå säga att jag blev lättad. Det låter förmodligen helt sjukt men jag blev lättad att jag inte inbillat mig, att jag inte bara tycker att hon är jobbig, att jag/vi inte gjort fel hemma och inte uppfostrat henne ordentligt som vi ofta får höra från folk i affärer. Mitt syfte med att söka hjälp var att jag ska få njuta av den underbara person som Ida är. Att få kunna SE henne som den glada, positiva, sprudlande lilla flicka hon är och inte bara se alla konflikter, alla hyss hon gör       utan få hjälp att hantera dessa. Det är bara att inse att jag är bara en liten människa med ett stort tålamod men det är inte oändligt och när det sträcks dag efter dag tar orken slut, tålamodet tryter och ilskan tar dess plats. Dit var vi på väg men nu ska vi ändra riktning åt andra hållet.


Nu kommer vi få en remiss till VITS-teamet som fortsätter utreda Ida för att se vilka stödinsatser vi behöver. Specialpedagogen kommer till förskolan för att ge tips(Tack MalinH för hjälpen även med Ida!!!). Själv ska jag krama min fantastiska dotter en extra gång istället för alla hårda ord som varit sista månaderna när orken trytit.

 
 
Ingen bild

Britten

28 januari 2011 23:38

Vadå? har jag sagt att du växer neråt som en korumpa,det kommer inte jag ihåg.Jag är 173 cm lång och bland mina syskon o förälder är det nog min pappa som är längre än mig. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards