Alla inlägg den 3 oktober 2013

Av Fia - 3 oktober 2013 12:33

Vi kommer och invaderar friden ikväll efter jobbet när vi hunnit köpa present   Vi tänkte också förgylla kvällen med lite läxläsning(ida och Linnéa). Ida är också riktigt duktigt övertrött redan från början så förbered dig på ett och annat utbrott. Det sägs att små explosioner förgyller livet och kvällen lär bli en festival då  


Appropå läxor så är jag ingen sån där som har åsikter om läxor trots att jag är lärare. Det får man göra som man vill med. Det finns fördelar med läxor(möjlighet till repetition och en möjlighet för föräldrar att få inblick i skolarbetet) och också tydliga nackdelar i form av stress hemma, dåligt samvete för uteblivna läxförhör, alla barn har inte föräldrar som kan hjälpa till. På jobbet så får eleverna fråga efter läxor själva. Vi ger inte per automatik eftersom de iaf sällan blir gjorda.

Däremot var Ida hemma en dag i tisdags eftersom öronen gjorde ont. Hon gick hem i måndags från fritids men då missade hon inget skolarbete. Nu har hon fått hem läxa och tja, det var rätt mkt. Hon ska göra 4 sidor i svenskaboken och 4 sidor i matteboken... Helgen är räddad eller nåt?! Ja, ja, Ida behöver verkligen träna för hon är inte klassens stjärna om man säger så. Tvärtom är det himla svårt att sitta still och fokusera. Att bara sitta still och fokusera tar faktiskt all energi så då förstår ni hur mkt hon lär sig. Hon skulle behöva få röra sig samtidigt som hon läser, tränar bokstäver och så. Typ springa i mönstret som blir ett A först för att sen följa mönstret med fingrarna och sen kanske måla det stort INNAN man pratar om hur bokstaven A låter. Skolan är inte anpassad för elever som hon. Det säger jag utan att kasta någon skugga på läraren för hon är duktig! Hon individanpassar så mkt det bara går. Däremot kan man inte tvinga små Idor att sitta still och koncentrera sig samtidigt som man ska fokusera på bokstaven A och hur den låter i olika konstellationer ihop med andra bokstäver. Jag funderar på om helgens läxläsning ska ske ute i trädgården istället? Att göra bokstäverna med kottar, pinnar och blad? Skriva och läsa korta ord/lappar ute. Jag tror faktiskt att ungen skulle må bra i en ur och skurskola egentligen men såna finns ju inte i närheten. Eller så får hon satsa på musik och teater. ungen älskar verkligen det och då kan hon inte bara fokusera och memorera texter, repliker och sånt utan hon har koll på sig själv och andra. Det där övergår mitt förstånd?!!?! Hur kan jordens virrhöna klara av den minst sagt stökiga miljön med bravur men inte en klassrumssituation där man ska sitta still. Hon får härda ut skolan och bli skådis eller liknande antar jag. Undra om det finns teater eller musiksällskap för barn? Typ kör/musikalskola fast lite oftare än en gång i veckan?


Det här med barnens aktiviteter har verkligen fått mig att reagera. Hur kan tre syskon bli så olika? Emma är fotbollsnörd. Hon är som min bror som levde, andades och åt fotboll. Linnéa älskar scouterna. Ida älskar musiken och teatern i kombination.  Eriks intressen framöver kan man bara gissa men jag tror att det blir en marinad av bollsport och motorolja. Han är väldigt lik Emma vad gäller bollintresset. Han gillar verkligen att sparka Lullull som han sade förr. Å andra sidan lockar maskiner väldigt. Ska bli spännande att se. Scouting och musikintresset vet jag kommer från mig så det ska bli kul att följa. Det är också bra att de valt varsitt intresse så ingen hamnar i skuggan av någon annan  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards