Alla inlägg under januari 2013

Av Fia - 22 januari 2013 13:35

Ida har hostat sig igenom två nätter. Innan dess var Erik sjuk. Sömn är en bristvara i vanliga fall. Inte så mkt för att barnen bråkar nätterna igenom utan för att dygnet har för få timmar. Om man vill hinna med ens det nödvändigaste så kommer nattsömnen att naggas i kanten. Det är ofrånkomligt. Om man dessutom behöver lite egentid tas det ännu mer bort från nattsömnen. Jag har ett ganska stort behov av att få vara själv. Det är då jag återhämtar mig, får energi, tålamod. Utan egentid blir jag en rätt grinig och sur människa. Egentid handlar inte om att jag måste ut och göra massa saker. Det är bara det att jag vill och behöver vara ifred ibland. Ifred med mina tankar. Skrivandet har lite den funktionen också. Jag bearbetar och skriver ner mina tankar. Jag tömmer hjärnan på innehåll.


För att återvända till nattsömnen så ledsnade jag igår kväll på idas hosta. Det går till en gräns men när hon inte får sova, medicinerna inte hjälper då står jag i valet. Åka in och inhalera eller stanna hemma? Inget alternativ betyder sömn dessvärre. Ida har fått åka in och inhalera några ggr. Rätt många faktiskt. Det är inte så dramatiskt egentligen och går rätt fort. Dessvärre fungerar medicinen i inhalatorn lite tokigt på Ida. Ventoline+Ida=studsboll. Det går inte att med ord förklara exakt hur Ida blir av ventolinet. Det går inte att förstå. Hon snedtänder nåt fruktansvärt och förvandlas från Ida med rätt gott om energi till nåt som bara kan liknas vid en studsboll med motor. Hon studsar runt i väntrummet, korridoren och kan inte stanna. Hon är som hackspetten i Kalle Ankas jul fast värre. Sist vi åkte in stod läkarna och tittade på henne i ren förundran. Sköterskorna skrattade och sade att det nog hade haft effekt. Själv ska jag efter en timme eller så försöka ta mina speedade unge och få med henne hem. Hur får man en studsboll att gå till bilen mitt bland trafiken? Hur får man henne säkert till bilen? In i bilen? Fastspänd i bilen? Hur får man en studsboll att sova hemma sen? Jag lovar, hon håller igång hela natten! Med den erfarenheten så förstår ni att jag gärna undviker. Undra om man kan be om annan luftrörsvidgande? Airomir fungerar bra hemma men räcker inte alltid till... Vad säger ni som kan?


Nåja, igår stod jag återigen i valet och kvalet mellan studsboll eller hostningar. Jag tog det tredje alternativet. Hon fick först allergitablett. Ingen effekt. Då fick hon betapredtabletterna(kortison). Vet ni, det hjälpte! Först två inhalationer till, sen tabletterna och sist nässpray(hade väl ingen stor effekt mer än psykologisk kanske...). Det tog ett tag men sen fungerade det! Haleluja! Hon fick äntligen sova. Jag fick äntligen sova. Gissa hur trötta vi var i morse då? Jag fick bokstavligen dra upp henne ur sängen och hon grät av trötthet. Ikväll ska hon få sova lite extra tidigt på egen begäran och få sovmorgon imorgon. Hon och Erik sover hos mormor inatt. Fatta vad skönt jag ska sova då?! Gissningsvis saknar jag min lilla gosegris i sängen och sover inte alls. Jag sover bäst med honom tätt intill mig  

Av Fia - 22 januari 2013 12:06

Varje morgon kommer en taxi hem till oss, hämtar Linnéa och skjutsar henne till skolan. Varje eftermiddag kommer de igen och hämtar henne och skjutsar tillbaka. Det är aldrig några problem om man vill ställa in en tur eller byta tid eller nånting. Jag är skitnöjd!


Imorgon vill Linnéa åka med en kompis hem så jag frågar om det går för sig. Svaret var lika självklart som givet men med tillägget att "Vad roligt att tjejerna har hittat varandra!" Kan man bli annat än glad över sånt? Inte jag iaf  

Jag passade också på att ändra lite tider inför torsdagen. Fritidspersonalen har bett oss föräldrar att hämta om vi har möjlighet för att de ska kunna gå på en begravning. Linnéas klasskamrat begravs imorgon och alla är inbjudna. Självklart ska personalen få åka! Det är väl självklart tycker jag och Linnéa åker hem direkt efter skolan. Det var inte heller nåt problem för taxin.


Däremot stod jag i valet och kvalet igår kväll. Jag och en mamma smsade varandra fram och tillbaka om våra tjejer skulle gå på begravningen. Det är inte ett helt självklart beslut att låta en 9åring gå på begravning av en klasskamrat. I Linnéas fall så har hon heller inte accepterat det fullt ut. I kompisens fall var det precis likadant. Imorse frågade jag LInnéa men hon sade bara att hon inte skulle gå. Inte kompisen heller. Jag tror de bestämt sig tillsammans. Vi föräldrar däremot kommer samla in pengar för A och Bklassens räkning som en minnesgåva till den drabbade familjen. Hörselforskningen kommer få ett litet bidrag.

Av Fia - 21 januari 2013 12:18

Det sade swisch och sen var helgen över. Jag ösnkar jag kunde säga att det varit toppen men tyvärr så inleddes den i fredags med vab. Erik var totalt genomförkyld. Lördagen var Karin och Emre över och hälsade på. Annars var det det vanliga städ, tvätt, disk som gällde. Linnéa lekte med en klasskompis hos oss. Fungerade finfint så det blir en repris av det på onsdag fast hemma hos kompisen. Måste fråga taxin bara om det är okej att hon åker till Rasbokil istället för till gamlis  


Igår var det dags för lille Lowes namnkalas. Vi åkte ner till stan en vända för att köpa present på Lilla Enja. En sån här:   med presentkort i. Dess värre visade det sig att det var söndagsstängt. Typiskt! Nåja, det fick bli en vända till barnens hus och köpa nåt istället. Inte vad jag hade tänkt mig. Vi fick tänka om och så blev det en förvaringslåda för leksaker och ett matset. Lite tråkigt men det är tanken som räknas och matsetet lär behövas snart iaf!


Jag passade på att fixa nya strumpbyxor till Ida och Linnéa innan vi rushade hem. Kalaset började 13:30. Jag kom hem 13:10 och alla barn var ute och lekte. De fick springa in, kasta av sig kläderna och sen ta på sig finkläderna medan jag gjorde mitt bästa med att slå in paket. Hade hoppats på att de skulle ha presentpapper på BH men jag bedrog mig. Det fick bli ljusblått julklappspapper istället. Återigen, det är tanken som räknas 


När alla var klädda åkte vi iväg och jag lämnade av resten på festen. Själv fick jag återvända hem med trött, skrikande och gråtande Erik. Han ville också gå på kalas. Det ville jag med men inte på bekostnad att vi smittar ner alla fina bebisar på plats. Inte i värsta RS säsongen och med en infektion som ger Ida astmabesvär. Think not! Jag var där i tanken. Jo, det ÄR tanken som räknas  


Hemma gav jag Erik mat som han inte ville ha. Nattade honom fastän han inte ville sova och röjde upp röran efter klädracet fastän jag inte ville. Efter ett par timmar åkte jag och hämtade kalasarna innan jag fortsatte kånka runt på Erik. Han hade ingen bra dag igår. Han var ledsen, arg och ilsk, oftast utan orsak mer än att han var förkyld. Det var som en ettåring som får tänder. Outsägligt ledsen/arg/trotsig och resten av dagen antingen bar jag honom eller försökte mildra effekterna av att ha honom på golvet. Milda Matilda säger jag! Kvart i nio brottade jag ner honom i sängen till slut och efter en flaska välling(???!?!?!??!!) somnade han( och jag). Imorse var han sig själv igen och log med hela ansiktet. Vad hände igår egentligen??????


Idag är han hemma med mormor och morfar. Tror han mår bra av en lugn dag med Offa och av att få jobba med honom. Han älskar att jobba med morfar   Ida är också hemma, eller snarare på pappas jobb. Hon har hostat sig igenom två nätter trots astmamediciner. Hoppas det ger sig idag annars får vi nog fundera en vända kring kortisontabletterna i skåpet. Jag som så sent som i fredags tänkte att hennes astma nog är borta. Bortsett från reaktion när hon träffar katter så märkte vi ingenting av infektionsastman utan jag tänkte bara att den övergått till allergisk astma som är lättare att komma åt. Jag bedrog mig  


I helgen har vi skickat iväg bilen på spa också.   Vi hoppas att den kommer fungera bättre nu. Den är väl torrare iaf, och så har bildörren tinat men i övrigt märker jag ingen större skillnad tyvärr. Jo, den stannar oftare möjligen. Jag har fått lite mer spolarvätska. Det är bra. Tyvärr smetar torkarna bara ut allting till en tät jämntjock geggamoja. Såna smällar får jag väl ta. Om jag tar tillräckligt mkt spolarvätska så späds det väl ut  Jag fick den tankad också vilket är skönt. Då slipper jag göra det själv.





Av Fia - 17 januari 2013 12:30

sade pyromanen när han tände eld   Det blir aldrig som man tänkt sig kan man också säga om man nu ska fortsätta vräka ur sig floskler   Byggjobbarna jobbar på som bara den hemma. Ursprungsplanen var att de skulle ta en vägg i taget och ge oss tid att riva panelen. Den informationen gick inte hela vägen fram om man säger så utan nu har de redan hunnit riva 2,5 vägg som är isolerade. Panelen är uppsatt nästan helt på 2 väggar och idag spikas det på den halva väggen på framsidan. Det går undan även om vi inte hinner med att riva och därmed så blir det dyrare för oss. Det är inte så mkt att göra åt. det viktigaste är väl ändå att huset blir klart och det blir det, på utsatt tid.


Handbromsen blev inte lagat igår heller. Däremot rastades laggen under vad som beskrevs som en näradödenupplevelse. Jag var inte med och lika bra är det. Jag hyser inga som helst ambintioner att åka vare sig vasalopp eller cykla vätternrundan. Det tycker jag nog mer gränsar till galenskap! Jag borde kanske men orka! Ska jag göra nåt på egen tid så inte tusan kommer det bli det iaf. Då vill jag göra nåt roligt som att sjunga eller scouta.


Bilen däremot behöver nog lite kärlek och omtanke för det är många småsaker som inte fungerar nu. Växellådan tycker INTE om kylan. Det är trög som tusan och rätt vad det är så spottar den ut växeln med en smäll. Den tjuvstannar fortfarande helt utan orsak när vi bromsar eller kopplar ur. Nu börjar man bli duktig på att höra när det är på väg och kan parera det. Iaf tror jag det för nu stannar den inte alls lika ofta men för mamma stannade den hela tiden   Ena fönsterhissen på passagerarsidan har lagt av. Värmeslingorna på framrutan fungerar inte på förarsidan. Undra om det går att fixa eller är det kört? Vore bättre om det var på passagerarsidan. Ena sätet som vi tippar för att komma in längst bak är trög som tusan. I själva bilen är det en smärre översvämning dessutom. Det är för att vi drar in snö i bilen när barnen kliver in i den. Snön smälter men den skulle behöva luftas ut med AC'n som inte heller fungerar. Värmen är inte så bra den heller. Elsystemet är väl inte så där toppbra heller eftersom den äter lampor. Bokstavligen! Tur att de är gratis från firman. Undra om vi kanske helt enkelt skulle byta bil  












Av Fia - 16 januari 2013 11:26

Igår snöade det hela dagen. Snöande innebär en sak. Jag är ensam hela kvällen. Av nån outgrundlig anledning så går alla traktorer och snöplogar sönder så fort man använder dem och bara då. Klockan 11 igår kväll ringde telefonen. Han var på väg hem. Dess värre med släp och i Knivsta precis innan en lång uppförsbacke har man satt in en rondell. Vid rondeller måste man tyvärr stanna eller åtminstone sakta farten. En lång uppförsbacke med ett tungt släp i väldigt slirigt underlag betyder att man måste ha en bra fart med sig. Två ggr hade han fastnat i backen, fått vända på en smal väg med släp och sen ta ny sats. Andra gången gav han upp. Han fick åka en annan väg hem. En utan lång uppförsbacke. Det är tur att han hittar bra på småvägarna. På nåt vis kom han fram vid Danmarkskyrka??? Nåja, han kom hem klockan halv 12 och började det andra jobbet. Att starta traktorn hemma och ploga undan all snö från vår uppfart.

Själv hade jag en lite lugnare kväll. Allt är relativt. Jag åkte från jobbet kvart i 4. Upptäcker att handbromsen frusit fast i låst läge. Jag måste hem NU. Hämtar senast 4 på dagis och fritids. Dagis är kinkiga med tiden. Jag åker med handbromsen åtdragen och frusen. Tanken var att den borde bli överhettad=tina=problem löst. Det fungerar inte så. Nu åker jag med trasig,frusen handbroms till i helgen iaf får vi se sen. Däremot kan jag konstatera att VW nog inte gillar vintrar för det verkar inte bara vara min som suger in vatten på de mest underliga ställen  Efter att ha hämtat på dagis och hämtat Emma som fick springa in på fritids och hämta Ida rattade vi hem till övriga träningsvilliga tjejer som ville ha skjuts till innebandyträningen i Stenhagen. Jag släpper av alla, rattar hem igen för att byta en nerkissad overall, laga lite mat och sen kasta in ungarna igen för att hämta tjejerna en dryg timme senare. Väl hemma sen väntade läxläsning, städning, diskning, nattning av alla barn innan jag kunde sätta mig i soffan och filosofera. Det har sina fördelar att ha fullt upp. Jag hann inte ens sakna tvn igår. Byggjobbarna har varit snälla och plocka ner den innan de rev den tredje väggen... Barnen tar det med ro faktiskt. Igår kollade de på Emil i Lönneberga och nånting mer.


Som en salut till min egen snömagiker så kommer den här roliga berättelsen. Den stämmer rätt väl in. jag tycker snön är magiskt vacker att titta på, trevlig att skotta undan när jag måste och kan men maken blir allergisk mot snön  

 

En snöskottares dagbok

 

9:e December

Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.

12:e December

Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle vara förskräckligt! Bob säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Bob är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår granne.

14:e December

Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

15:e December

50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället. Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar. Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera. Jag tycker det är löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.

16:e December

Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som fan. Frugan skrattade i en timme, vilket jag tycker var väldigt elakt.

17:e December

Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne. Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.

20:e December

Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där skiten i natt. Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två gånger. Försökte hitta en grannunge som kunde skotta, men dom var upptagna med att spela hockey sa dom. Jag tror dom ljuger. Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars. Jag tror dom ljuger. Bob säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en räkning för jobbet. Jag tror han ljuger.

22:a December

Bob hade rätt om att det blir en vit jul därför att det föll 32 cm till av den där vita skiten, och det är så kallt att det nog inte smälter förrän i augusti. Det tog mig 45 minuter att klä på mig och gå ut och skotta, sedan blev jag tvungen att pissa. När jag klätt av mig, pissat och klätt på mig igen var jag för trött för att skotta. Försökte hyra Bob att ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har tid. Jag tror att den skitstöveln ljuger.

23:e December

Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Frugan ville att jag skulle juldekorera huset i morse. Är hon knäpp eller? Varför sa hon inte det för en månad sen? Hon säger att hon gjorde det, men jag tror ta mig fan att hon ljuger.

24:e December

15 cm. Snön har blivit så hårt packad av snöplogen att jag bröt av snöskyffeln. Tror jag fick en hjärtattack. Om jag får tag på den djäkeln som kör snöplogen ska jag dra honom i hans kulor genom snön. Jag vet att han gömmer sig runt hörnet och väntar på att jag har skottat färdigt sedan kommer han längs gatan i 100 km i timmen och plogar igen det jag nyss skottat! Frugan vill att vi ska sjunga julsånger i kväll när vi öppnar julklapparna men jag är för upptagen med att kolla efter snöplogen.

25:e December

God jul. 50 cm till av den jävla skitsnön. Blev insöad. Tanken på att skotta gör att mitt blod börjar koka. Gud vad jag hatar snön! Snöplogsföraren kom förbi och frågade om en donation. Jag slog honom i huvudet med snöskyffeln.

26:e December

Fortfarande insnöad. Vad fan flyttade jag hit för? Alltihop var HENNES ide. Hon går mig på nerverna.

28:e December

Fortfarande insöad. Satmaran gör mig galen.

29:e December

25 cm till. Bob säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in. Det var det löjligaste jag har hört. Hur dum tror han att jag är?

30:e December

Taket rasade in. Snöplogsföraren stämmer mig på en miljon kronor för att jag slog honom i huvudet. Frugan åkte till sin mamma.

31:a December

Eldade upp det som var kvar av huset. Ingen mer skottning.

8:e Januari

Jag mår så bra. Jag älskar dom här små pillren dom ger mig. Varför är jag fastbunden i sängen?

Av Fia - 14 januari 2013 14:17

Har hittat massa bra bilder som jag laddat ner på jobbdatorn men när jag ska tanka ner dem här fungerar det inte. Den funktionen är spärrad. Skitdator och skitkommun som ska lägga sig i vad jag gör utanför arbetstid. Lunchrast har väl alla rätt till?!





Av Fia - 13 januari 2013 23:10

I fredags fick jag sms från bästa Hundkarin som undrade om hon fick spendera kvällen med oss. Svaret var givet och hon, dotter Bella och en av hundarna kom<3 Alltid lika roligt! Mina barn älskar henne och hennes hundar. Isolde brukar få sova i deras säng. Det blir lite trångt med två barn och en labrador i samma säng men ingen klagade. Tvärtom, Linnéa sökte sig mot Isolde och låg till slut med huvudet på hennes mage:-)

Idag har vi varit på innebandymatch och sen provianterade vi för middagen, veckan som kommer och den efterlängtade julgransplundringen. Ni kommer väl ihåg att Ida längtat sen första advent på idag;-) 20 sekunder tog det innan huset var krossat och borta från plåten. Kvar finns lite florsocker:-D Granen är också utdansad, pyntet borta och jag tyckte att det var hög tid. Jag var less på tomtarna och stjärnorna i år. Nu vill jag ha vår. Lite tidigt att hoppas på det men den som väntar på nåt gott sägs det ju;-)

Av Fia - 11 januari 2013 10:26

 och hennes syster när de pratade i telefon. De inledde samtalet så för att sen ha avverkat ämnet och kunna gå vidare på roligheter. Jag stannar där istället.


Idag är det inga roliga dagar på Linnéas skola. I tisdags ringde hennes lärare och ville prata med mig. Eftersom jag har en trasig mikrofon som lät illa och jag satt i möte så var det väl inte bästa tiden så jag bad henne ringa på kvällen istället. Under dagen hann tusen tankar flyga genom skallen. Vill de att Linnéa ska gå tillbaka till vanliga skolan igen? Vill de att hon ska flytta upp ett år tidigare till mellanstadiet? Hon läser böckerna som är ämnade för åk 3 och fyra men socialt är hon fortfarande bara 8 snart 9. Har hon gjort nåt innan lovet? Lite långsökt för då hade de tagit det innan lovet men tankarna flyr. Alla tankar handlade om Linnéa. Gissa om jag skäms idag.


Kvällen kom och telefonen hem var trasig. Min mobil var trasig. Jag sprang runt för att leta efter en annan mobil vi kunde ringa på men hittade ingen laddare. Den jag hittade laddare till var högtalaren trasig på(jag och mobiltelefoner!). Jag svor några eder och klockan tickade långt över avsagd telefontid. Till slut ringer hon på mobilen igen. Jag kopplar över till högtalaren istället för då hörs jag iaf bättre. Nervös väntar jag på domen. Då berättar hon att ett av barnen på skolan och Linnéas klasskamrat har dött under lovet. Hon bad mig berätta för Linnéa så hon visste innan hon kom till skolan.


Förstå så vidrigt att förlora ett barn. Förutom att jag kände mig som en otroligt egocentrisk person och skämdes som en hund över det så går mina tankar till föräldrarna till barnet. Jag lider med dem. Det är sorgen som inte går att föreställa sig. Vissa föräldrar lever med vetskapen att deras barn ska dö. Det är inte mänskligt. Ändå kan jag inte låta bli att undra om det är "skönare" att ändå vara lite förberedd på det mentalt än att få det som en chock kastad i ansiktet, slagen i magen. Jag vet inte och jag vill inte behöva veta. Att förlora ett barn oavsett HUR man gör det får inte ske och ändå sker det varje dag. Själv är jag åter påmind om att jag ska vara tacksam. Vi har varit nära med Linnéa som minibebis att förlora henne. Emma också även om hon visade på humör redan då och fightade sig tillbaka fortare än vanligt efter förlossningen även om det var väl dramatiskt ett tag. Vi har fått behålla alla våra barn. Jag vill gärna fortsätta göra det.


Idag är mina tankar med alla lärare och barn på skolan. Idag är det minnesstund där. Linnéa själv är arg. Det har varit hennes reaktion hittills. Tårarna kommer nog sen, i tysthet.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards