Direktlänk till inlägg 21 juli 2011

Kan inte låta bli

Av Fia - 21 juli 2011 11:58

att bli lite längtansfull efter en bebis. Hur det nu än är så är det sååå himla mysigt med en nyfödd liten krabat som ligger i famnen och snusar. Inte blir det lättare när jag ser Karins mage och läser Carolas blogg om hennes bebisbubbla. Även annars kryllar det av bebisar runt omkring mig känns det som. Karin, får jag bo hos dig om ett par månader??? Det kan väl få bli iaf liiiiite min bebis också  Jag åtar mig frivilligt de där bajsblöjorna    


Å andra sidan är livet inte lätt. Idag leker LInnéa med en kompis vars föräldrar tillbringat sommaren åt att packa alla sina saker ner i kartonger för att flytta till varsin lägenhet. När det blir så mitt i småbarnsåren är det inte roligt. Inte för att en ny bebis skulle innebära skilsmässa. Det är inte det jag menar med mina två tvära kast men man kanske ska vara nöjd över det man redan har.


Det är en sällsynt konst att bara stanna upp i nuet och njuta av det man faktiskt har utan att se framåt eller bakåt, utan att leta fel eller brister. Visst jag har hål i golvmattan, trasiga stommar i köket, fläckiga dörrar som inte går att få rena osv men jag har iaf ett kök. Inte bara har jag ett kök utan jag har väggar och tak också. Vi har mat att stoppa in i skåpen, tillräckligt med mat. Ingen behöver gå hungrig. Undra om inte det är ngt att vara tacksam för ibland? Vi är trygga och kan äta oss mätta. Det finns det miljontals familjer runt om i världen som inte kan erbjuda sina barn.


Jag kommer sannolikt inte bli lyckligare av att jag har en gigantisk pool med tillhörande poolområde eller en tennisbana med konstgräs i min trädgård(jodå en av våra grannar har både och). Jag kan inte låta bli att undra varför man måste ha allting. Visst man har pengar men måste man köpa allt bara för att man har pengar?


Jag ser inget problem i att man renoverar, köper nytt(när det behövs), anställer en städerska om man vill göra annat(som dessutom får ett jobb och lön) men varför gå till överdrift? När jag får pengar över brukar jag skänka en slant till några fonder som ligger mit varmt om hjärtat. EB är en sån. EB är en fruktansvärd sjukdom men det finns inget botemedel och ffa bedrivs det ingen forskning kring det heller för att hitta en. För barnen som drabbas skull brukar jag försöka hjälpa till med några kronor.  Barncancerfonden brukar också få pengar lite nu och då. Rädda Barnen och Röda Korset ligger också nära till hands. Barnorganisationer öht kan man nog konstatera. Förm in del känns det bättre att ge pengar till forskning eller matstöd så barn ska få det bättre världen över snarare än att jag ska leva i överflöd. Nu är risken för att jag ska leva i överflöd tämligen minimal med en lärarlön och mårtens ännu mindre lön men ändå. Trots att vi inte alltid har pengar att strö omkring oss ger jag gärna pengar lite till såna som har det sämre när jag har möjlighet.



 
 
Ingen bild

Svärmor

21 juli 2011 15:29

Vilka kloka ord Fia. Visst behöver man stanna upp och fundera över vad som är viktigt i livet.

Fia

21 juli 2011 16:48

Det är nog nåt man(jag) inte gör tillräckligt ofta.

 
Ingen bild

Berit

25 juli 2011 22:52

När man frågat också folk med väldigt mycket pengar vad som känns mest värdefullt i deras liv svarar man att det är närheten till sina kära,vänskap,omtanke, sånt som inte kan köpas för pengar.Pengar kan ställa till elände..jag tror att ett liv där man bryr sig om och lever sig in i andra människor alltid känns mer meningsfullt.Att komma till insikt om vad som är väsentligt och betydelsefullt innan, eller utan,man drabbas av elände själv..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards