Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

18månaderskontroll

Av Fia - 29 juni 2011 18:02

Idag var det dags för Eriks bvcbesök men eftersom jag bestämt mig för att ha nästa vecka helt ledig så började vi dagen på spädbarnslabbet för att hjälpa till med lite forskning. Jag har fyllt i anmälningslappen dit säkert 100ggr och sen lagt den ngnstans för att postas. Den har aldrig kommit iväg... Nu för ett tag sen såg jag att man kunde anmäla sig på nätet och det gjorde jag. Mkt smidigare att slippa fylla i och ffa posta en lapp. Det tog inte så speciellt lång tid innan de ringde och idag var det dags. Erik skulle vara med i forskning om minnets utveckling. Testet gick till så att han fick titta på en film på 2,5minut medan en sensor registerade hans ögonrörelser. Efter det fick vi gå till ett annat rum där han fick dra ut några lådor där forskaren hade gömt några fingerdockor. Erik struntade fullständigt i de fjantiga dockorna. Han var mer intresserad av att ta reda på varför vissa lådor satt fast och andra inte  Han fick också lägga massa duplo i en hink och sen den andra. Här var han mest intresserad av hur hinkarna satt fast i brickan och hur hårt...  Den sista uppgiften var roligare. Där hade de en glaskub med en öppen sida och en groda som sade kvack. Grodan var rolig att tugga på och därför blev erik lite mer motiverad att pröva. Experimentet gick ut på att forskaren tog grodan och satte in den i kuben från olika håll, dvs vände på den så öppningen var åt olika håll och sen fick Erik ta ut den för att ta en tugga. Jag hoppas de desinfekterar sakerna mellan kunderna???? När vi var klara med dessa saker så fick vi gå tillbaka till rummet med filmerna och se en nästan likadan film innan vi var klara. Som tack för besväret fick man 100kr på Barnens Hus eller akademibokhandeln.

Efter besöket på labbet var vi förbi jobbet en sväng med lite pärmar och sen vidare för att köpa lite mer kläder till Erik. De tröjor och shorts han har räcker inte alls till. Han blöter lätt ner en 5-6 ombyten på en dag ute vid favoritstället, den vattenfyllda hinken  Det är ungefär det antal med ombyten vi har totalt... Nu blev det en skjorta, ett par shorts, ett set med linne och shorts, en body och ett gäng med sommarpyjamas till det. Funderade på badbyxor eller soldräkt men snålade ur där. Den han har i 74/80 är för liten med blöja men fungerar utan... Å andra sidan är de i större strl smartare med badbyxor och tröja snarare än heldräkt.

När vi shoppat klart åkte vi hem, åt lunch, grejade lite hemma och barnen vilade en sväng innan vi åkte till bvc. Vi har haft världens bästa sköterska, på allvar, men hon hade slutat sen mottagningen blev privatiserad. Den vi fick nu är säkert bra men jag ogillar folk som pratar bebisspråk bara för att man har småttingar med sig och... nej hon hade för stora fotspår att kliva i helt enkelt. Å var bäst! Funderar nästan på att leta rätt på henne och byta mottagning  Hon var en sån som lyssnade på oss föräldrar snarare än tittade på tester och kurvor.  Nu blev det lite prat om vikten igen. Erik är en spinkfis, en riktig spinkfis men så pigg och aktiv som han är så rinner liksom allting av honom.  Han mätte upp stolta 82cm över havet och trycker mer markyta med enorma 9,6kg. Vad säger man??? Han är lång och smal iaf. Han ligger tydligen under nedersta kurvan på vikt, längden följer samma kurva som alltid men huvudet rasar också nerför kurvorna. Det sista oroar inte mig det minsta, jag har ett jättelitet huvud tydligen. Tur jag har så mkt hår då   Eriks mat berikar vi nu med olja/fett, vällingen görs på havremjölk och vällingpulver, tom fruktpuréerna har vi olja i men vad hjälper det, han springer av sig allting. Motoriken var iaf bra! Han är snabb som en vessla, klättrar som en bergsget och har full fart hela tiden. Lillprinsbus!

 
 
Ingen bild

Marianne W

30 juni 2011 12:37

Vi ska också på minnestest på spädbarnslabbet på måndag! Säkert samma test, så nu vet jag hur det går till, tack! :)

Fia

4 juli 2011 07:20

Ha det skoj på spädbarnslabbet idag så får vi se om vi ses lite senare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards