Alla inlägg under mars 2010

Av Fia - 19 mars 2010 08:44

Pappan till sonen:
-Snart kommer storken med ett litet syskon till dig!

Sonen:
-Ditt pucko! Hela stan är full av brudar och du sätter på en stork!!!

  

Av Fia - 18 mars 2010 19:39

fyllde farmor år, 90 för att vara exakt. Jag tycker verkligen att det är en högaktningsvärd ålder. Fatta, hon har varit med om andra världskriget och var vuxen redan då! Hon födde tre barn under krigsåren! Jag är imponerad. Dessutom är hon fortfarande oförskämt pigg och ser inte alls ut som en 90åring

  

Den enda del som faktiskt är 90 år är huvudet. Gumman är dement som bara den och känner inte igen vare sig barn, namnet på maken eller nära vänner. Tex ringde en av hennes vänner upp och grattade när vi var där och de pratade. Kerstin, farmors ena dotter, frågade vem det var och gumman svarar att hon inte vet. När så vännen i telefonen undrar vem farmor pratar med så svarar hon "En bekant bara!"

Några minuter senare ringer Stig, en av hennes söner upp och grattar. dfe småpratar lite om allt möjligt men så avslutar farmor med "Hälsa nu så gott hem till mamma och pappa" Kan bli lite svårt  


En annan sak som är lite rolig är att pappa verkar brås på sin mor(dock inte vad gäller minnet än!) för han ser också oförskämt bra ut för sina snart 65 år och så är väldigt lika sin mor, inte alltid men ibland är det som att man ser farmor i honom. Pappa är dock ingen linslus så att få med honom på kort är en bedrift...

  

En vecka för sent men jag säger ändå: Grattis på 90årsdagen Farmor och jag hoppas vi firar 100 år tillsammans också!

Av Fia - 18 mars 2010 17:54

Idag har mamma och jag roat oss med storbak. lite nu och då får vi våra ryck och fyller på förråden. Dagens skörd blev småfralla, morotskaka, kanelbullar och mandelmassedito och kavring. OBS att kavringen och morotskakan inte är med på bilderna.


     Skönt att ha det gjort men det är som förgjort. Varenda gång vi bestämmer oss för att baka blir jag sjuk. Idag var inget undantag  Vaknade vid fyra inatt vid nattamningen och konstaterade att halsen gjorde ONT!!! I med lite värktabletter så kände man sig som en människa igen. Det höll nästan hela dagen(med påfyllning vid lunch) sen kom frossan. Ja, ja, det är säkert samma som Linnéa hade och då är det aggressivt men kort så jag mår säkert bättre i morgon  Det jag oroar mig för dock är att vår förkylning ska vara RS-virus. Det är ju mindre bra för Erik och så läste man att det var extra ilsket i år också. Om jag har klarat tre barn från det så hoppas jag slippa det denna gången med för jag har ingen som helst lust att sitta på sjukhuset med en liten bebis som har svårt att andas! Håll tummarna för att han ska klara sig nu. Lika bra att småtjejerna varit hemma från dagis denna vecka för annars hade de väl dragit hit ännu mer skit  


Appropå skit så har Ida och Linnéa varit ute och lekt. Ida sin vana trogen letade rätt på den lerigaste pölen hon kunde hitta och lade sig där. När hon efter två timmar kom in var hon inte vacker.... på en fläck! Hon fick lägga sig i badet.

Jag hjälpte henne tappa upp badet och gick sen tillbaka ut i köket och fortsatte baket(man ser in i badet därifrån!). Efter några minuter går jag tillbaka in för att shamponera hennes hår och synen som möter mig...

  

Tror ni som jag att hon måste varit gris i sitt tidigare liv??? Hon fick hälla ut badvattnet och fylla på nytt:D

Av Fia - 18 mars 2010 09:12

Jag är totalt ointresserad av den ädla sporten golf. Kan för övrigt inte ens se hur det kan vara en sport att gå runt på en välansad gräsyta och slå lite på en boll... På vilket vis kan det klassas som sport???? Jag bara undrar! Upplys mig gärna om golfens fantastiska förtjänster men förvänta dig inte att jag blir frälst. Grannen har redan provat och misslyckats  

Däremot kan jag inte låta bli att kommentera Tiger Woods sk comeback! Alltså, jag har fattat att jag som svenska och kvinna borde vara på Elins sida och bara prata strunt om killen men jag är ung lika intresserad av deras förhållande som jag är av alla andra par som valsar runt i Hänt Extra och likartade tidningar. Andras(kändisars) privatliv intresserar mig inte ett dyft helt enkelt. MEN alltså, jag fattar uppriktigt inte hur hans privatliv(hur struligt det än må vara!) har ngt som helst gemensamt med det som han presterar på banan????!!?! Blir han på ngt sätt mindre fantastisk som golfspelare bara för att han inte kan hålla petterniklas i brallorna mer än i den äktenskapliga sängen???

Jo, jag vet att han setts som ett fenomen och inte bara en duktig golfare och som vanligt blev fallet hårt från den av andra piedestalplacerade Woods men varför inte skilja på sak och person?? Han är en fantastisk golfare(sååå mkt kan jag erkänna!) men för mig är han just det, bara en golfare... Jag brukar itne gå runt och fundera kring om Göran Persson eller Tom Cruise är trogna eller otrogna utan jag ser personens offentliga roll. Jag kan naturligtvis förstå om man håller på med direkt olagliga saker som brott, sexuella övergrepp mm och att det även påverkar "jobbet" men att ligga runt???? Njä, låt killen spela säger jag och låt honom sköta sitt privatliv själv så gott det nu går!

Har folk verkligen så lite att göra att de orkar bry sig om totala främlingars sexliv eller privatliv??? Själv har jag jämnt skägg att hålla mig uppdaterad med mitt eget och vänners.........

....

.....

...

...

privatliv   

Av Fia - 17 mars 2010 15:28

kommer upp i tö, så sant det är sagt. I höstas kom snön rätt abrupt och överraskade oss. Både jag och maken tänkte som så att det försvinner snart(snön alltså!) men så kom det mer och mer och ja ännu mer. Det minskade aldrig heller för ovanlighetens skull så jag har gått och funderat kring om vi kommer behöva köpa helt nya grejer nu i vår men sakta men säkert så kommer det upp nya saker varje dag: två bollar, hinkar, en spade, en liten kanna, delar av en rockring, en blomkanna, snöskyffeln, en skidstav och Idas skidor... Det mesta verkar faktiskt ha hållt bra under snön, utom just rockringen då. Skidstavarna och skidorna försvann en eftermiddag när Ida och Linnéa varit ute och lekt och det sen snöade över en dm under natten  ...Det var helt omöjligt att spåra dem och var bröjar man leta liksom när hela gården är täckt med 60cm snö???? En annan dag försvann vår snöskyffel efter ett likartat snöfall! Det är mindre bra när snöskyfflar försvinner  Det blir nästan som presenter varje dag nu när snön försvinner mer och mer och fler leksaker kommer upp i ljuset  

Jag tycker att denna vintern varit helt undebar. Massor med snö, kallt och ffa inte så mörkt och murrigt som det blir när snön lyser med sin frånvaro... Ännu mer njuter jag nu när snön ger vika för solens strålar och jag faktiskt även kan glädjas åt snöslasket, overaller som står av sig själva pga lera och blöta sk vattentäta stövlar för jag vet att det är under en begränsad tid.


Nu sitter jag och väntar på att sonen ska vakna. Vi åkte till mamma och pappa idag på fm och han somnade där och sover än... Jag längtar efter tömning av tuttar så jag ska nog väcka honom   

Av Fia - 16 mars 2010 08:34

Är du, precis som jag, förtjust i programmet och vill ha det kvar? Då tycker jag att du klickar dig in här och skriver på namninsamlingen! Jag kommer sakna kärleken som lyser ut genom rutan en gång i veckan och ser ju hellre att fyran satsar på denna typ av program än alla dessa eviga dokusåpor med mediakåta människor som gör vad som helst för att få uppmärksamhet  . Fram för mer äkta vara i tvrutan!

Av Fia - 16 mars 2010 08:20

Man brukar ju säga att världen inte är så stor då man stöter på bekanta utomlands eller i andra sammanhang. Nu har det hänt igen även om Uppsala väl aldrig varit stor direkt...

När jag var liten brukade vi ofta vara hos farmor i Storvreta och efter ett tag blev det rätt tråkigt, ffa när inte mina kusiner var där. Rätt ofta brukade vi, Kalle och jag, gå ut och leka på gatan eller gå upp till skolgården. inte så sällan träffade vi på andra barn som vi började leka med. Oftast var dessa lekkamrater lite för gamla för mig och så brukade de oftast spela fotboll vilket knappast var min passion så jag kommer ihåg hur tråkigt det var när de inte förbarmade sig över mig och vi lekte kull eller hoppade hage eller nåt annat liknande.

Nu har det visat sig att dessa barn som vi brukade leka med kan ha varit en god vän till mig idag, Carina tillika mamma till Emmas vän. Hon brukade hälsa på hos släktingar på gatan precis som jag och ofta var det även två till som var där och också möjliga lekkamrater. De personerna är idag Emmas innebandytränare och förra baskettränare  . Carina kommer ihåg att hon brukade leka med barn från 12an där farmor bodde ibland och jag kommer ihåg att det var äldre barn(Carina är 40 i år) eftersom jag tyckte de var lite tråkiga och stora men passade Kalle bättre som är tre år äldre än mig. Nu vet vi inte om det stämmer till fullo men sannolikheten är rätt stor och bara tanken gör det hela rätt roligt tycker jag!

Av Fia - 15 mars 2010 12:19

Idag är alla barnen hemma eftersom det är studiedag i skolan och småtjejerna har ju en av sina ledig dagar idag. Myyyyysigt tycker jag att ha alla barnen omkring mig. Eller ja, hemma iaf för just nu är ingen inne  Emma, Linnéa och Ida är ute och leker med grannbarnen och för en gångs skull får även Ida vara med så det är frid och fröjd. Lilleman ligger och sover sen ett par timmar och njuter väl av att få sova ifred kan jag tänka.


Jag har för övrigt ändrat om tiderna för tjejerna på dagis nu. Linnéa kommer gå som tidigare, tis-ons+fredag men Ida kommer gå tis-torsdag. Linnéa är ganska less på sin lillasyster så på det här viset slipper hon henne några timmar varje vecka och får möjlighet att ta det lugnt. Det är mkt liv och rörelse när Ida är hemma och Linnéa blir väldigt trött av just ljuden så nu blir det en dag i veckan som hon är hemma själv med mig och Erik och kan greja själv. Skönt för henne och för mig som får egentid med både henne och Ida. DET är man inte bortskämd med!


Appropå Linnéa så har jag blivit kontaktad av en annan familj här i stan som har en tjej med samma syndrom som Linnéa. En liten tjej på 3.5år och så har hon en lillebror precis jämnårig med Erik. Det lustiga är att även den pojken heter just Erik  . Det är alltid roligt att utbyta lite erfarenheter men andra människor i samma sits så vi kommer träffas ngn gång framöver. Om inte annat är det nyttigt för flickorna att träffa ngn som också har ett stort och litet öra... Vad det lät hade de ung samma svårighetsgrad, dvs lätthetsgrad  , på syndromet.


Igår var et fullt upp hela dagen. Maken hade varit på fest kvällen/natten innan och kommit hem ung samtidigt med att barnen vaknade. Även om han inte var i skicka att ta hand om barnen så måste ju vardagen rulla på ändå så jag skjutsade Emma till fotbollen till 11, passade på att handla en våroverall till Erik i skarven...

  


innan jag åkte hem, åt lite lunch och skjutsade Linnéa till tennisen som började 1245. Hem igen och iväg med Emma till sin tennis(14) och iväg med småtjejerna till kyrkan(15) för där skulle Ida och Linnéa sjunga var tanken och Ida skulle få ta emot en bibel som församlingen delade ut till alla barn födda 2006. Det var iaf tanken för precis när vi skulle gå kissade Ida på sig så hon fick stanna hemma och gå ner med maken i duschen istället och Linnéa och jag gick till kyrkan. Det skar lite i mammahjärtat för Ida var jätteledsen men jag kunde inte vänta. Var sen ändå och eftersom bilen behövdes för att hämta Emma(makens uppgift!) så var vi tvungna att gå...


Det gick bra i kyrkan iaf men Linnéa ville INTE sjunga så vi tittade på de andra barnen istället och Linnéa fick gå och ta emot Idas bibel istället. Det vågade hon iaf och ta emot ljus som också delades ut.  


Jag måste säga att jag är imponerad av kantorn i vår kyrka för den glädjen och engagemanget han visar när han sjunger med alla barnen. Han har körer för barn från förskoleåldern till mellanstadiets Happy Voices och sen vet jag att han har vuxendito också. Han kan namnet på alla barnen och är kort och gott skitgo'. Jag är glad att han ska spela på dopet om en månad! Då kommer vi känna prästen och kantorn vilket kommer göra det hela ännu mer speciellt!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards