Direktlänk till inlägg 30 september 2009

Uppföljningsmöte med resursteamet

Av Fia - 30 september 2009 14:44

Idag hade vi ett nytt möte på förskolan med resursteamet, kurator samt hörselpedagogen. Det är alltid lika tervligt att träffas för alla kvinnor(jo, det är bara kvinnor) är mkt trevliga men man blir lite mörkrädd ibland. Om två veckor ska resursansökan för nästa termin lämnas in men pga kommunens omorganisation så vet ingen idag till vem eller ens vilken myndighet som den ska lämnas int ill, ännu mindre till hur ansökan ska formuleras. Orsaken? Det är nya regler som gör att privata förskolor inte får söka resurs på samma instans och på samma premisser som vanliga kommunala!!! Resultatet kommer bli katastrofalt eftersom ingen fristående förskola kommer vilja ta i våra barn med tång, ett problem som redan finns inom skolan! Jag blir så arg och ena stunden skulle jag kunna ställa upp i kommunvalet med bara denna enda fråga som min profilering för att nästa bestämma mig för att inte rösta alls. Om man säger att barn och gamla alltid är de som får sämst villkor så är man rätt ute men den här kategorin spelar tyvärr inte ens med i samma liga. De glöms bort fullständigt. Fast det finns väl inte barn med svårigheter inom moderaternas världsbild kanske????  Fast å andra sidan är inte sossarna bättre heller.

Som läget är nu iaf så kommer vi skicka in ansökan enligt förra rutinerna för då kan iaf ingen säga att vi inte skickat in den i tid!


Dessutom fick vi veta att vår underbara resursperson som alltid jobbat för oss istället för mot oss inte ens vet om hon kommer finnas kvar nästa termin och ännu mindre om det kmmer ske en överlämning av existerande ärenden. Här har vi katastrof nr två eftersom det är nästa termin som resursen ska lämnas in för höstens och Linnèas första termin på 6års. Har vi otur så måste vi börja från början med att informera alla inblandad personal från början för att sen börja om igen lagom till hösten. Nu flyter det på eftersom alla inblandade parter har följt LInnéa från den tysta lilla musslan som var helt isolerad från alla andra till att vara ledaren i gruppen som läget är nu. Ingen vill se att LInnéas förutsättningar backar från dagens utgångsläge även om det sjävlklart kommer ske förändringar iom skolstarten. Det är oundvikligt.


När jag på förra mötet tog upp detta med skolstarten och mina funderingar tyckte alla att jag var ute i alldeles för god tid. Jag motiverade mig med att saker tar lång tid att påverka och nu sitter vi här i slutet av september och allting ska ske innan jul... Jag var inte fel ute men det visste jag redan:) Vi beslutade dock att vi skulle ha ett till möte innan jul där alla iblandade parter inkl skolan ska vara med. Det blir hörcentralen(hörselpedagogen samt kuratorn) som sammankallar och vi andra blir rektorn, bitraädande rektor, personal från 6års, förskolläraren, kuratorn, hörselpedagogen, resursteamsledaren för skolan samt resursteamet för förskolan. Många människor för en liten flicka kan man nog tycka:D

Upplägget kommer då vara att jag börjar berätta LInnéas historia från början til idag, förskolan fortsätter att berätta om deras arbetsmetoder som fungerar bra och bör fortsätta även inom skolan, resursteamet tar vid och berättar om vilka behov som LInnéa har idag(med hjälp av förskolan och mig) och vad som krävs rent praktiskt för att Linnéa ska klara skolan. Det är så små saker som krävs men som gör så otroligt stor skillnad för henne så vi får verkligen hoppas att skolan itne strävar emot. Det som skulle göra underverk är att:

  • LInnéa får vara i en lugn miljö
  • möbeltassar på alla möbler och helst bullerdämpande bord(filtmatta under duken fungerar också bra)
  • visualiserad information av dagens planering(flanotavla med bilder)
  • förberedelse några minuter innan andringar i aktiviteter
  • Äta i matsalen på tider där det inte är några andra klasser mer än hennes egen eftersom bullret därinne mkt väl kan sänka henne resten av dagen
  • resursperson som går in och minskar grupperna ngn timme varje dag

Om Linnèa får dessa enkla redskap från skolan kommer det fungera strålande men annars kommer hon behöva tekniska hjälpmedel, resursperson större delen av dagen och det kommer ändå inte fungera strålande... Tänk att ngt så enkelt kan vara så svårt ibland! Det ska bli ett spännande möte i slutet på året!


Eftersom jag vet att rektorn är otroligt ekonomiskt sinnad har jag mitt lilla ess i rockärmen. Får vi det inte att fungera för LInnéa på skolan kommer vi ta henne därifrån och sätta henne i parkskolan. DET kostar pengar för hemskolan *flinar elakt*.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards