Direktlänk till inlägg 8 april 2015

Hundar och bättre morgondagar

Av Fia - 8 april 2015 10:43

Alla vi som har träffat äldre hundar vet att det finns inget som helst korn av sanning i uttrycket att man inte kan lära gamla hundar sitta. Det handlar bara om att tala om för hunden vad jag förväntar mig av den. Hundar samarbetar alltid om de förstår vad de ska göra. Däremot kanske de inte alltid förstår men det är en annan sak.

Tänk om människor vore lika enkla! Jag tänker inte hänga ut någon här men det finns en person i min närhet som är mer korkad än ja vadå? Hen beter sig periodvis som om hen har krupit upp från en sten som den befunnit sig under senaste seklet. Total avsaknad av takt och ton och verkar totalt oförmögen att tänka efter före man pratar. Resultatet? Konstanta, uppslitande konflikter som sker helt i onödan och som inte drabbar hen heller för hen är perfekt och gör aldrig något fel. Allt är alla andras fel- alltid!!! Tänk vilken skada avsaknaden av självinsikt kan göra. Lägg sen till att när man tar upp det med hen så får man till svar att "Jag kan inte ändra mig, jag är för gammal" eller "Man kan inte lära gamla hundar sitta". Det måste vara oerhört trevligt att aldrig vara orsaken till någonting eller behöva ta på sig något som helst ansvar för sin situation och aldrig behöva göra fel. Det måste vara oerhört ensamt på toppen eftersom ALLA, precis alla, människor gör just fel(utom hen förstås då!). Det är okej att göra fel. Be om ursäkt och gå vidare. Däremot är det inte okej att aldrig lära sig något av sina misstag utan bara fortsätta som om det aldrig hänt och förvänta sig att jorden ska fortsätta snurra runt en själv. Som sagt, det blir väldigt ensamt och blåsigt på toppen.


Idag har vi haft en sån där riktig skitmorgon och jag vet inte ens varför. Det brukar flyta på bra nu för tiden men i morse hade vi besök av bålgetingen Ida. Ingenting fungerade som det skulle, allting var fel och hon gjorde precis allting utom det hon borde göra. I vanliga fall kickar medicinerna igång men idag märkte jag ingen som helst effekt av dem.  Hoppas hon får en bra dag på skolan iaf. Å andra sidan var hon inte ensam om att inte fungera. En viss tonåring kom inte upp ur sängen imorse och om hon vill åka med mig till skolan så åker vi halv8 senast. Halv8 satt hon osminkad, utan kläder och plattade håret. Min mascara hade hon lånat och slarvat bort. Jag blev skitarg ska jag ärlig erkänna eftersom det vid det laget inte krävdes så mkt för att tålamodet skulle ta slut. Jag åkte- utan henne. Lämnade Ida på skolan, Erik på dagis och sen stod hon i rondellen och hoppades att jag skulle hämta upp henne när jag var klar med min mascara. Jag gissar att hon har en lång promenad framför sig hem från skolan eftersom hon förmodligen glömde cykelnyckeln- igen. Imorgon kanske hon kommer ihåg den efter att ha fått gå hem från skolan.


Jag säger som en viss schlagerkung- Imorgon är en annan dag.


Inser att jag inte är så superpositiv idag. Jag har haft spänningshuvudvärk sen i lördags som vägrar släppa. Jag skyller på den. Ikväll ska vi sjunga och då mår jag alltid bättre  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards