Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

Fia på krigsstigen

Av Fia - 25 maj 2011 12:24

  Jag börjar med att förvarna för att det finns en risk att inlägget blir lite svamligt. Det har varit en hel del sista tiden som väl inte gått min väg, eller Linnéas snarare.


Igår var det som bekant öppet hus och jag körde en snabbis där med Linnéa och Emma. Dels ville jag se Emma och hennes klass när de uppträdde(kom precis när de hade avslutat  ) men fick iaf se barnens fina arbeten. I vanliga fall har alla barn gått samman i smågrupper och bygger båtar som man sen under sista veckan har båtrace med. Superkul och förra året vann Emmas grupp. Första gången i världshistorien som en lågstadiegrupp vinner men båten var bra och samarbetet ännu bättre så alla lärare kom efteråt och berömde gruppen för fint utfört arbete. Jag är fortfarande stolt över henne  


I år struntade man i båtar och byggde en drömskola iställte eftersom Gamlisskolan kommer att rivas och man planerar att bygga en ny. Superbra tycker jag för skolan är hur nersliten som helst, väggarna är inte alls speciellt friska, den är inte handikappanpassad och ljudmiljön är fruktansvärd. Dessutom kommer nya skolan ligga på samma sida som gymnastikhallen så barnen slipper springa över en väg som trafikeras av väldigt ovarsamma långtradare och bönder.


Som vanligt är debatten kring gamla skolans vara eller icke vara stundtals livlig. Visst är den fin den gamla och farfar, morfar, fastrar och mårten har alla gått där men man kan inte behålla dysfunktionella saker av sentimentala skäl anser jag då iaf. Nu räknar ingen förståsigpåare heller att skolan kommer klara påfrestningarna som blir när man gräver tunneln där tåget ska gå sen så frågan är ändå en ickefråga i mina ögon.


Barnens drömskolor var verkligen fina och speglade deras behov, intressen och så. En hälsoskola, en lekplatsskola och en klätterskola fanns det tex. Bra förslag! Gemensamt var stora utrymmen för lek precis som det är idag. Det är det bästa med hela skolan. Den stora lekplatsen/uteplatsen där man kan springa upp i klätterställningar, gungor, sandlådor, asfalterad plan mark för hopprep, styltor, fotbollslek, innebandylek osv Barnen har otroligt roligt.


När jag ar i sexårs klassrum fick jag höra att vårt möte om Linnéa  och hennes resurs inför nästa år hade skjutits upp. Det skulle varit på tisdag men nu blir det ngn gång i augusti. Tja, jag blev arg! Det märkte nog lärare för hon var snabb att hänvisa till rektorn och som på beställning kom hon in i klassrummet precis då. Det är inte mkt som har fungerat för Linnéa under detta år i skolan. Visst hon lär sig skriva och räkna men det är för att hon själv lägger ner den energin på just det. Hon får inget stöd för att lära sig på samma villkor som alla andra, normalhörande, barn. Hon måste kämpa mkt hårdare för att uppnå samma resultat och det kämpandet förstår inte lärarna. De ser inte att LInnéa blir vrång, tvär och sur för att hon är trött utan hon är bara trotsig... De ser inte att Linnéa är askgrå i ansiktet och mår illa av trötthet. När jag tjatar så erbjuds hon en liten skrubb att gå undan i, själv, utan lärare/resurs. Klart som fan att hon inte vill gå undan själv! Hon vill vara som alla andra. Det är väl himla konstigt!!! Tänk, hon vill inte utmärka sig Varför inte bara låta Linnéas resurs använda sig av det lilla rummet för ALLA barn? DET behöver Linnéa, möjligheten att få mindre grupper=tystare miljö och en reträttväg ut från klassrummet utan att pekas ut som den där som är konstig...


Jag gick iaf fram till den stackars intet ont anande rektorn mitt bland alla människor och presenterade mig som Fia, Linnéas mamma. Jag var lite elak för jag förutsatte att hon visste vem Linnéa var  . Jag ska inte säga att jag var elak för det är jag sällan men jag var extremt tydlig med vad jag tyckte om skolans behandling av LInnéa, om hennes indragna resurs och bristen på kommunikation från skolan till hemmet. Jag talade också om för henne att jag tyckte att man inte kan börja planera för en resurs NÄR skolan redan börjat. Den ska redan finnas där!!!  Pengar ska sökas, utredningar av behov startas, personer ska komma på besök, lokaler ses över osv...

Rektor lovade mig iaf ett möteveckan före skolstart och att det ska finnas en resurs för Linnéa där från första skoldagen men vidhöll att augusti var en bra tid för att vi ska kunna sitta med läraren och schemat framför oss och se var vi ska lägga in stöten för att Linnéa ska orka. Jag avslutade med att jag då litade på hennes ord så nu är det upp till bevis. Man får inte samma förtroende två ggr av mig.


Hon hade heller inte sett ett enda papper om Linnéa och henne behov så det är en fråga som jag kommer ta upp. Var är hela förskolans dokumentation om Linnéa som lämnades vidare???? Där står uttryckligen vad hon behöver för att orka med, för att ha samma förutsättningar som alla andra. Fy den lede om den dokumentationen är borta... Då ligger skolan rätt taskigt till kan man säga för det är läkar/vårdomdömens och sånt som klassas som vårdhandlingar och ska behandlas med samma sekretess som skolsköterskans journaler. Det övriga skulle ha diarieförts.


Jag tror att jag börjar bli en mogen tant. Jag har alltid varit konflikträdd på jobbet och så men jag har barskat till mig och vågar säga ifrån när det behövs. Det här var nog första gången som jag faktiskt blivit riktigt förbaskad och visat det mot en lärare, rektor eller motsvarande. Platsen var väl inte så väl vald, eller tiden, men jag har ingenting att dölja. Linnéa är min unge och alla som känner oss vet att hon har en hörselskada. Vi har alltid varit extremt öppna mot alla om hur det är. Inte heller är jag rädd för att folk ska snacka skit om mig eller så för så länge jag vet att jag gör rätt sak struntar jag i alla andra. Linnéa har lagstadgad rätt till resurs och jag tänker slåss för den rätten också. När det gäller mina barn är jag en tigermamma.

 
 
Ingen bild

Britten

25 maj 2011 20:25

Bra att du står på dig för barnens skull. Heja Fia!

Fia

29 maj 2011 08:21

Tack!
Man har inte så stort val men det är jobbigt att saker inte bara kan fungera ändå:(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards