Direktlänk till inlägg 9 maj 2011

Allergiska barn och apoteket

Av Fia - 9 maj 2011 13:24

Har man som jag tre barn med diverse allergier blir det också en del mediciner. Igår var jag in en snabbis, trodde jag, på apoteket. Emma behövde nya antihistamintabletter och ögondroppar. Receptet går ut i morgon så det var liksom bäst att fylla på innan dess så jag slipper ringa läkaren och böka. Även Ida behövde nya astmamediciner för dels har hennes pulmicort slutat tillverkas men dosen behövde justeras ocksås amt att hennes airomir(luftrörsvidgande) var slut hemma. Eftersom vi bytte märke på kortisonet måste vi också få en ny inhalator(vortex) för den gamla nebunetten passade inte.


Jag kliver fram till kassan och börjar min beställning med första barnet. Hon plockar fram antihistaminet men konstaterar att hon måste beställa ögondropparna för den storleken finns inte i lager.Hon lägger lapparna på bänken. När hon ändå ska beställa tänkte jag att då kan jag lägga till en beställning på Eriks välling. Nu börjar det bli struligt i huvudet på stackaren i kassan. Hon gör klart Emmas beställning, beställer även pepticaten till Erik och lägger lapparna även denna gång på bänken innan vi tar nästa barn. Det fixas ganska lätt när hon väl får veta vilka mediciner hon ska ha. Medicinerna hamnar i påsen, lapparna på bänken och det är nu strulet börjar. Framför sig på bänken har hon 18 lappar men hon har ingen aning om vilken lapp som hör till vad, vilka som är beställningar och ska betalas sen eller som ska betalas nu och till vilket pris...


Fråga inte mig om det blev rätt men jag fick iaf alla mina mediciner och inhalatorer, förhoppningsvis alla saker är beställda och behövde bara betala 300:- så jag är rätt nöjd. Astmamediciner i allmänhet och kortisonpreparat i synnerhet är svindyra så jag förväntar mig alltid att få betala 1500:- eller om det är 1800:- som fribeloppet ligger på varenda gång jag hämtar ut. Oftast slipper jag. Med fyra barn varav tre allergiska köper man mediciner rätt ofta och då blir det aldrig de där jättesummorna som ska ut. Skönt!


Vi ska däremot börja ge Erik lite mjölk nu. Han skulle vara helt mjölkfri i ett halvår innan vi provade. Han har fått vara mjölkfri i 9månader men nu har vi börjat ge lite smått hemma. Vis av erfarenheten så vet jag att reaktionen kan dröja ett par veckor innan tarmarna tagit tillräckligt mkt stryk för att reagera och då tar det lååååång tid tillbaka till normalstatus så jag kör extremt försiktigt. Mamma har fortfarande order att ge mjölkfritt för då har jag koll på mängder och tillfällen. Vore sååå skönt om det växte bort fort och inte som för Emma som fortfarande inte är botad. Det räcker så väl med hans fisk, ägg och soja att ta hänsyn till. Fisken lär vi få dras med länge än. Just att slippa mjölk gör saken så mycket enklare. En hel värld som uppenbarar sig av välling, burkmat, fil, yoghurt, grädde. Just grädde saknar jag, den feta alltså. Havregrädden är helt okej att laga mat på men vispgrädde är super för att göda små spinkfisar som Erik. Han har verkligen inte ett uns fett på sin kropp just nu trots att jag berikar vällingen med solhavre och har på 3ggr så mkt smör på hans mackor som på våra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards