Alla inlägg den 18 januari 2011

Av Fia - 18 januari 2011 11:00

Jag gillar att laga mat. Inte sån där tråkig vardagsmat som köttbullar, chickybits, blodpudding och köttfärssås utan roligare mat med lite tanke och arbete bakom. Jag gillar att sitta och bläddra i kokböcker och tänka hur maten smakar, olika sätt att variera den och sen går jag ut i köket inspirerad av alla recept och kokar ihop ngt helt eget   Mat är kul mao. Vi äter hyfsat varierat hemma och jag försöker tänka att 1dag köttfärs, 1 fisk, 1soppa, 1vegetariskt osv. Ite sällan blir det helvegetariskt i veckorna för att jag inte kommer ihåg att ta fram kött från frysen och mina ungar äter lika glatt av linsoppa och kikärtsgrytor som av köttfärssås och köttbullar. De äter sånt de känner igen som de flesta barn. Däremot hyser de en ohälsosam förtjusning över korv och köttbullar jag inte förstår för det är knappt mat i mina ögon. Köpeköttbullar, är det gott eller????!!? Det köper jag för barnen skull ibland och de får makaroner till, själv föredrar jag potatis och ngt annat till(senapssås, rödbetssallad edyl.). Mer vanligt som panikmat är i såna fall kikärtsgrytan här hemma eller färdiga kycklingspett/klubbor som man bara kokar ris till.

Nu däremot måste jag erkänna att jag har ingen som helst inspiration för mat. Jag känner mig så begränsad just nu för Emma är överkänslig mot laktos och allergisk mot soja, Erik tål inte mjölk, fisk eller soja, ägg har vi precis börjat introducera där MED STOR FÖRSIKTIGHET. Han fick smaka äggpannkaka iförrgår och inga prickar kom men väl som myggbett på ryggen igår kväll. Kan säkert varit ngt helt annat men vi får se. Lax tog det tre smakningar på innan han skrek hela natten sista gången och ägg kan vara likadant att det växer till när han utsätts för det.

Alltså jag är härdad allergimorsa och jag kan alla genvägar. Jag vet om ersättningsprodukter som havregrädde, solhavre, mjölkfritt margarin, mjölkersättningar på livsmedelsanvisning, köpt och egen gröt till små och stora barn, yosayoghurt, egenkokad välling till småpiltar på havremust och Nutra/pepticate/pfofylac osv. Jag är också van att laga mat till barn som har gluten/diabetes/nötter/baljväxter/röda frukter bär och grönsaker osv och kan men just nu har jag ingen inspiration alls. Jag känner mig vrång som dagisfröken sade om Linnéa när hon gick där och inte ville samarbeta  

Funderar på om jag skulle baka lite i helgen och prova ett nytt recept på chokladbollar utan havre... Min matberedare sade upp sig i höstas och började brinna och det var mitt allt i köket. Assistenten är bra på bröd och bullar men beredaren är jag beroende av nästan. Den använder jag när jag hackar, river, skivar, maler, blandar, mixar. Det är ett måste när man bakar småkakor, pajer och sockerkakor. Jag tror jag måste köpa en ny så inspirationen kommer tillbaka för havrebollar KAN man inte göra utan matberedarens fantastiska knivar  

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards