Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Fia - 11 mars 2009 15:48

Jag är ju en sån där som bakar nästan allt bröd själv även om jag har perioder när jag latar mig men det är inte så ofta nu för tiden. För ett par veckor sen gick dock min ugn sönder eller snarare gick från att vara usel till sämst. Den blir aldrig tillräckligt varm  och ni sist har undervärmen gått åt skogen eller i pension. En ugn som inte är varm och där endast grillen fungerar men dåligt är inte så bra i mitt tycke iaf. Dessutom och detta är i mitt tycke det absolut jobbigaste låter den lika mkt som en traktor på tomgång... Det värsta är faktiskt att jag inte ens överdriver:(

Imorgon har vi styrelsemöte på dagis och jag står får fikat så jag har passat på att låna ugnen när vi är i Rasbo och jag var tvungen att kolla både en och två ggr för den låter ju ingenting!!!! Då först insåg jag HUR mkt vår faktiskt låter! Jag måste ha en ny ugn alltså! Jag är inte ens kinkig, det räcker med en sån som finns under spisen men såna finns väl knappt att få tag på längre iaf:D

Av Fia - 11 mars 2009 08:47

Jag bor ju i en tätort även om vi har en stor tomt och inte jättenära till stor väg men ändå måste man ju passa barnen när de är ute. Tänk vilken skillnad det är ute på landet! Vi har sovit hos mamma och pappa inatt eftersom jag var borta igår och maken behövde rycka ut på jourarbete i snöyran. Barnen fick således åka ut och sova hos mormor och jag med då. Fem i morse vaknade Ida och tyckte att det var morgon! Det tyckte inte jag som hade tvingats i säng halv tolv av att Gud eller nån talade om för mig att det var dags att sova, det blev strömavbrott;) Ute på landet blir det VÄLDIGT mörkt:D

Nåja, fem i morse vaknade Ida så det var bara att masa sig upp ur sänghalmen och sen dess har det varit fullt ös! Mamma skjutsade Emma till skolan så vi har inte ens behövt gå ut än utom Ida som åkte ut för en halvtimme sen eftersom hon börjar bli trött och därmed blir ganska hyper. Det är det som är så lätt. Här är det bara att klä på henne och släppa ut henne själv på gården och hon leker. Det finns i stort sett inga bilar att oroa sig för och ungen går ingenstans för det finns bara skog runtomkring! Så vill jag också bo! Lugnt och skönt är det också och ungarna sover som grisar här ute. Mkt bättre än inne i stan där tågen far förbi och brandbilar och ambulanser tutar.

Nackdelen är väl då de återkommande strömavbrotten och så risken för att bli insnöad eftersom vi ska över en åker/öppet gärde där det gärna snöar igen fullständigt. Fast det har blivit mkt bättre än när jag växte upp härute. Då fick vi nästan alltid gå ner till stora vägen(1,5km) för att det sällan gick att åka bil över gärdet vintertid. Det var inte roligt för det var vargavintrar då också(tidigt 80tal) med 20-25 minusgrader.

Kommer ihåg en gång när pappa och jag skulle hem över gärdet när det var snöstorm och kallt som bara den. Han drog mig efter sig i en halsduk för jag kunde inte se honom en meter framför mig och hjälp vad ont i kinderna jag hade när vi kom fram. Det är enda gången jag förfrös mig så där och det är inte roligt! Roligare var när jag fick sova hos min faster och farbror för att ingen kunde komma över alls, ens gåendes! Det hände också rätt ofta!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards