Direktlänk till inlägg 30 mars 2009

Reflektioner

Av Fia - 30 mars 2009 18:49

Har läst lite på Aftonbladets hemsida och har följt bla fattigbloggen med intresse.

http://blogg.aftonbladet.se/30258 

Tycker det är lite intressant att en välbetald människa fått för sig att lägga om allting under en månad och bara klara sig på socialbidragsnormen.  Fast jag måste erkänna att jag tycker hon är rätt gnällig. Det stora problemet i hennes liv verkar vara att få mat på bordet. Normen för en dag och en person är 53:- om dagen och hon har svårt att hålla sig till det. Eftersom jag tycker det låter rätt högt har jag roat mig med att räkna ut vad vi har ätit för här hemma idag, inklusive en hemmalunch och en matlåda och vi har ätit lite över den normen idag och vi är fem personer!!!!!!!!!! 53:-/dag och person är ju jättemycket pengar eller man klarar sig ju definitivt på det iaf utan att behöva snåla eller  sluta lyxa till det på helgen!

Ja, vad har vi ätit idag då??? Kan också tillägga att jag hellre räknat uppåt än neråt när jag summerat.

Frukost:

Emma: piroger 2st(hemmagjorda) och te= 3:-

Linnéa och Ida: Välling 1 liter på en dag(det är mindre egentligen)= 5,20:-

Maken ingenting

Jag åt en tallrik fil= 2,50+1,60 för flingorna

Lunch åt barnen på dagis men jag åt piroger= 2:- plus ett glas mjölk=  1,75:-, maken åt matlåda från söndagsmiddagen som var lite dyrare= 20:-

Mellanmål var

mjölk/solhavre= 3,50+4:- Solhavre är lite dyrare

Hembakat bröd med frukt och nötter vilket totalt inkl brödet till middagen blir 4,5:-

Middagen var

Linssoppa som kostade  totalt 16,9(använde färdigkokta linser så det går att få ner kostnaden rätt rejält där!) och räcker för 5 personer och ev en matlåda. bröd till det som räknades in i mellanmålet och så mjölk/solhavre igen= 10,5+4

Summa för vår dag blir: 79,45 eller 15,89:-/person. Nu vet jag att maten kostar mer när man är ensam men knappast såna skillnader! Det finns ju utrymme för mer vidlyftiga middagar än linssoppa iaf;) Om du är intresserad av vad soc tycker är rimlig summa pengar för oss i familjen så googlade jag lite och kom fram till att 174,3:- per dag var lagom och då har jag räknat på att barnen äter lunch i skolan. Emma gör ju det men inte alltid småsyskonen. Det innebär en matkostnad på ung 5300:-/mån och vi sätter oftast in 5000 men då räcker det även till blöjor, rengöringsartiklar och enstaka klädesplagg, sånt man köper när man handlar i stora butiken helt enkelt... Visst, vi unnar oss sällan helt kött mer än till helgerna och äter rätt mkt vegetariskt men vi äter nyttigt och varierat och inte så ofta skräpmat som färdiga köttbullar och korv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards