Direktlänk till inlägg 24 september 2015

Regn, höst och kyla

Av Fia - 24 september 2015 13:21

Sitter på jobbet och regnet smattrar mot rutan. Då är det skönt att man slipper gå ut. Däremot jobbar jag i en gammal byggnad från 1700-talet som är K-märkt och det innebär att fönstren är gamla, huset är otätt och det är ganska kallt inomhus. Det går inte att få varmt inomhus på vintern. Redan nu märker man att klädlagren ökar på jobbdagarna. Idag har jag polotröja och en tunn ullkofta över och det är på gränsen att man tycker det är lite kyligt och då är inte vintern här än.

Idag har jag laddat lite för vintern. Det blir lite fler plagg i ull i vinter. Idag har jag beställt fyra toppar från Cubus att ha som underställ typ. De har 25% på sina underkläder dit mina tröjor klassas så då blir det okej pris också.


Igår var det föräldramöte på Emmas skola. Det blev en viss uppståndelse där när rektor informerade om att praoen är inställd tillsvidare pga ett domstolsbeslut som kom i veckan där en rektor bedöms som ansvarig för att en elev på praktik blivit biten i ansiktet av en hund. Rektor hinner av förklarlig anledning inte åka ut och besöka varje enskild praktikplats för att göra en miljöbesiktning så praoen ställs in tillsvidare. De skulle fortsätta ta reda på mer fakta, kontakta kommunjurister och så för att få mer kött på benen så förhoppningsvis blir det på vårterminen istället.


Ett annat ämne som kom upp till diskussion var läxor. Jag vet inte om skolan har mycket eller lite läxor generellt. En vanlig vecka ser ut så här:

 
Vecka 39

Måndag

 

Tisdag

 

Onsdag

Engelska: glosor höger spalt på sista sidan i pedagogiska planeringen

I taket lyser stjärnorna tom s. 148+loggbok

Föräldramöte

Torsdag

 Spanska, Ks grupp: adjektiv (förkryssade i textboken)

Spanska, Js grupp: adjektiven på s. 6-7, även de under bilderna

Spanska, Cs grupp: 23 adjektiv på s 6-7, från confiable-aburrido

Franska: verbet prendre + färdsätt stava och förstå s. 15 tb.

Fredag

 Orienteringsdag i Hammarskog

En läxa i vardera svenska, engelska och språk känns inte som helt orimligt? Jag vet att de oftast har SO också.

Jag har inte reagerat på många läxorna utan tycker det är bra med möjlighet att repetera. Repetition är själva nyckeln till inlärning och att få in nåt från korttidsminnet till långtidsminnet så jag tycker det är bra. Däremot var det många som tyckte det var för mkt läxor. Att kraven var för högt ställd på våra barn. Och nån vittnade att deras barn som gått ut kunde långt mkt mer än andra barn från andra skolor nu på gymnasiet. Hm, i mina öron låter det bra? Jag valde skolan tillsammans med Emma för att jag vill att mina barn ska få en bra grund att stå på inför gymnasiet. Att välja en högstadieskola enbart för att man ska få lätta betyg är inte så vettigt tycker jag om betyget inte visar faktiska kunskaper. Det är väl i såna fall på gymnnasiet man ska göra det valet men vad vet jag? Jag är bara lärare  


Emmas klass serverade fika före och efter föräldramötet också och jösses vad klassen bakat! Det var tre bord fullproppade med godsaker. Själv hade jag korkat nog glömt plånboken hemma. Ibland blir jag lite trött på mig själv men det fick gå ändå. De fick iaf ihop nästan 2500:- till klasskassan. Det är inte illa pinkat för ett föräldramötesfika  Det fikabröd som fanns kvar plockade barnen ihop påsar av som man sålde när alla gick hem. Smart!


Under mötet fick jag sen ett sms om att jag fick köpa med mig toapapper hem och att Erik kräktes. Realitycheck kan man nog kalla det. Han kräktes en gång igår och har sen dess mått toppen. Han själv säger att han svalde en kula precis innan och inte fick upp den... Jag har ingen aning men den händige mannen intygade att han mådde finfint, åt jättebra och senbara kom det från en blixt på klar himmel. Vi märker väl om ett par dagar om det spridit sig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards