Direktlänk till inlägg 4 augusti 2015

Alternativ

Av Fia - 4 augusti 2015 09:28

Jag vet att jag i mångas ögon är lite alternativ. Jag gillar förstås att safta och sylta då men det stannar inte det. Jag har använt tygblöjor till mina barn. Inte till alla och inte hela tiden men ändå tillräckligt mkt för att ge ett mindre miljöavtryck. Första året tycker jag tygisar är super men sen när de börjar äta mer mat så föredrar jag vanliga. Dock har vi haft en del även efter. Jag har alltid föredragit naturmaterial framför plast. Jag vet inte varför men det har blivit så att jag använt trä, metall och glas före plast. Dels känns det bättre men sen tycker jag hållbarheten är bättre. Ett undantag är skärbrädor då jag föredrar plast framför trä eftersom de är lättare att göra rent och lättare att underhålla. Vad gäller burkar så känns det lyxigare med en glasburk än en plastburk och varför inte ta in lite lyx i tillvaron. Jag är troligen sist i världen med att höra om plastbantning men inser att det är det jag gjort i flera år utan att vara medveten om det. Jag gillar ju inte att allting, precis allting, ska packas in i plast. Bröd, tandkräm, matvaror, mjölkpaket osv i all oändlighet. När man tittar på vad man slänger i soppåsen så är 75% plast! Det känns inte bra. Lägg sen till att plasten sen hamnar i våra vattendrag och äts upp av fiskar mm som dör. Hur bra är det? Min rent instinktiva motvilja till plast har alltså ett ursprung också, inte bara en känsla. Däremot har jag inte tänkt så mkt på vad plast innehåller förrän nu. Att det var oljebaserat visste jag så klart och det känns inte vidare bra men när man läser på så blir jag inte mer välvilligt inställd till plast så jag ska nog fortsätta hitta alternativ till plast och mindre gifter i mat och natur.

Jag har funderat en del kring det här med mjukplast som i påsar tex. Jag föredrar att använda flergångspåsar nu för tiden. Bra för ekonomin men också miljön. Köper jag påsar så blir det oftast papper. Men sen har vi såna där små plastpåsar, plastfolie. Finns det bra alternativ där? Hur förvarar man brödet tex? Kan man tex sy en brödpåse av vaxduk? Ingen aning men det känns inte som en omöjlighet.  Eller är annat material bättre? Jag kommer fortsätta klura vidare på såna saker som minskar användningen av plast. Och försöka köpa bättre förpackningar men var finns det? Just förpackningar från affären känns som hopplöst. Det är hur mkt som helst! Ge mig tips om du har några. Tex tandkräm, varför finns itne det i en glasburk istället för en tub? Tuben hos oss är alltid utan kork för den trollar ungarna iväg någon av de första dagarn aoch står inte att finna igen. En burk känns bättre...

 
 
Ingen bild

Evelina

4 augusti 2015 21:34

det där med plast är väldigt intressant och jag jobbar också för att försöka få bort så mycket plast det går. Men hur lätt är det i ett barnrum?! Men vi gör vårt bästa. Har läst att det går bra att frysa in i tidningspapper eller i gamla mjölktetror, eller tex en tom mjölpåse. Inte testat men det låter bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards