Direktlänk till inlägg 21 juli 2015

Hem och vända

Av Fia - 21 juli 2015 16:12

Igår var semestern slut för den händige mannen. Vi andra fortsätter fram till den 10 augusti när jag börjar jobba, Erik och Ida börjar på fritids. Måste försöka få den händige mannen att ta några dagar föräldraledigt så han kan skola in Erik på fritids eller ska man köra ändå? Han är van vid miljön men inte personerna men å andra sidan är Ida där med honom som trygghet. Vi får diskutera oss fram till en llsning. Än känns det som väldigt långt kvar till jobbstart även om jag inser att det inte är det.

I år har jag verkligen gjort det som jag inte gjorde på hela sommaren. Jag har stängt av jobbet helt och hållet. Nästan ialla fall. En av mina kollegor, den bästa kollegan eftersom hon även är min vän, har tagit ledigt ett år för att jobba i Casa Blanca på skandinaviska skolan. Jag kommer sakna henne men hoppas vi får komma och hälsa på. Det vore faktiskt himla roligt. Eller om bara jag och Ida ska åka. Ida är kompis med hennes dotter. Vi får se. Vi tänkte försöka spara in lite pengar och åka iväg nästa sommar men kruxet är att vi måste köpa två nya bilar och tja, pengar växer inte på träd här heller  Vi får se hur det går. Vi får ta en familjediskussion. Om vi inte åker till Gothia och hoppar några cuper kan vi ha råd ändå. Matcher finns det massor på hemmaplan ändå med vanliga laget och damlaget om hon bara får ordning på sina skadebekymmer som hon dragits med hela våren. Vi ska till läkaren så får vi se vad hen säger.


Efter en vecka i Göteborg och tråkväder hemma så har jag och barnen bestämt att vi drar vidare. Vi åker till Öregrund imorgon och hoppas på bättre väder. Annars får vi väl baka oss igenom dagarna. Det fungerar det med  Vi har plockat blåbär ett par dagar också sen vi kom hem. Idag kokade jag sylt på det och så blev det en stor blåbärspaj också. Min safta- och syltargen börjar vakna till liv som varje sommar. Jag önskar mig faktiskt en konserveringsapparat tror jag och en stor jäkla gryta på typ 20 liter. Vi hade en men den gick det hål på och är nu i kastrullhimlen. En passertillsats till assistenten och en frysbox står på listan över lämpliga inköp. Äppelmos gör vi varenda år och det blir oändligt mkt enklare och mindre kladdigt med en passertillsats än med mosvaggan jag använt senaste tio åren. Den är iofs kult att använda eftersom den kommer från min mormors mormor men tja, det finns modernare lösningar också   Gör man nån liter varje år skulle jag nöja mig men jag gör sisådär 15 liter minimun varje år, oftast mer, runt 25-30. Ungarna älskar verkligen äppelmos och det är gott till mkt förutom pannkakor, potatisbullar så väl som salt fläsk, i bakning tex bullar och rulltårtor. Det år faktiskt åt så mkt här hemma. Är den sen slut väntar vi till nästa höst och det är inte optimalt. Jag föredrar att det räcker hela året. Köpa äppelmos finns inte på kartan. Det smakar inte bra.


Appropå syltargenen så har jag några experiment i år. Mamma och pappa har ett växthus och jag har lagt beslag på halva det. Där växer det gurka, squash, tomat, grönkål, aubergine och hemma har vi en tomatplanta och en aubergine som växer bättre här mot husväggen än i växthuset. Jag hoppas på många grönsaker från dessa plantor. En gurka är nog redo att skördas redan i morgon. Gissa om vi ska äta den med vördnad.


Som sagt, imorgon drar vi nog ut till Öregrund. Ungarna trivs där och huset kan behövas lite vård efter att ha stått tomt i snart ett år. Pappa ska hjälpa till att dra ut husvagnen eftersom jag inte ´får köra husvagn med mitt körkort och min bil. Det krävs lastbil eftersom det blir för tungt. Då ska vi nog passa på att plocka lite mer blåbär också och göra mer sylt. Första laddningen blev väldigt bra även utan förtjockningsmedel. Frågan är om det är de omogna bären som innehåller mer pektin naturligt eller vad det är men lika glad är jag. Tre liter finns iaf av blåbärssylt i frysen nu tillsammans med flädersaft och rabarbersaft. undra om jag inte är född i fel tidsålder? Borde jag inte vara en hemmafru på 50talet på landet istället  Jag håller som bästa på att planera för hur jag ska hinna före fåglarna till körsbären i trädgården. Det blir världens godaste saft av dessa körsbär! Fullständigt oätliga men underbara som saft. Jag ska vinna i år med! Hittills har vi knappt fått ihop mer än nån enstaka liter av saften. I år är det massor med bär så jag hoppas på några till iaf.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards