Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Det här med mat

Av Fia - 10 augusti 2014 15:33

Imorgon börjar vardagen igen och därmed också den där vardagsmaten som ska hamna på bordet vareviga kväll. Den där maten som ska vara god, nyttig, innovativ, älskas av alla och helst oxå vaara klar samtidigt som man kommer hem eller helst före. Man har sina vanliga klassiker. Korvstroganoff, köttfärssås, tomatsoppa, pannkaka, broccolisoppa. Ni kan själva de där klassiska vardagsrätterna. De är varken innovativa eller speciellt nyttiga men de har fördelen att alla äter iaf. Om man orkar och hinner kan man alltid blanda i morötter i pannkakssmeten eller dylikt men de äts iaf. Nu i sommar har vi fått tänka om. 2 av fyra barn har gått och blivit vegetarianer. Jag själv äter gärna vegetariskt så jag gråter inte men när en unge är allergisk mot soja och mjölk, en annan mot fisk ( inte så vegetariskt jag vet) och ägg så minskar utbudet ganska ordentligt. Hur gör man goda, hållfasta biffar utan ägg? Upplys mig!

Nu måste jag hitta nya vatdagsfavoriter och det gör ju absolut ingenting om de är nyttigare än de gamla:) Pasta med ärtpesto gillar de flesta faktiskt. Det har vi ätit innan också. Pannkaka är ett evighetsjobb. 2 liter smet tar över en timme att steka och äts upp på mindre än fem minuter. Think not! Tjockdito i ugn funkar inte heller. Vår plåt är för liten så alla blir inte mätta. Vi behöver en plåt till i såna fall. Tomatsoppan funkar fortfarande. Den här veckan ska vi prova några nya varianter, risbiffar tex. Och idag gjorde vi enchiladas av rester från gårdagens middag som var kikärtsgryta med marockanska dofter. Det blev nog godkänt båda gångerna för igår fick jag höra från händige mannen att det faktiskt var gott, med väldigt förvånat tonfall och idag till lunch var jag en mästerkock enligt både Ida och Linnea. Jag tänker inte säga emot:D

 
 
Ingen bild

anonym

11 augusti 2014 17:52

Till biffar kan du använda mjölkfri creme fraiche ta i lite potatismjöl eller skorpmjöl om du tycker det blir för löst. Använder inte ägg till mina biffar eller köttbullar. Lycka till.
Heléns mamma.

Fia

11 augusti 2014 20:18

Tack!
I vanliga köttfärsbiffar har inte jag heller ägg men grönsaksdito är svårare då inte det binder ihop sig. får laborera lite för cf och potmjöl kanske funkar där med:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards