Direktlänk till inlägg 31 juli 2014

Vad hände med vädret och värmen?

Av Fia - 31 juli 2014 10:08

Igår åkte vi till Åland. Det är en resa vi gör med barnen varje sommar. De små tycker om leklandet, de lite större uppskattar att rusa runt på båten och upptäcka samt inte minst shoppingen ombord och vi stora, tja vi gillar när barnen är nöjda:D Några gånger har jag fått höra kommentarer om lämpligheten i att ta med barnen på en resa där det kan drickas friskt. Tja, visst är vissa mer än salongsberusade men de är inte så många faktiskt och att se vuxna fulla i närheten av en trygg, nykter vuxen är inte skadligt. Dessutom är inte de vuxna fulla utan bara sjö/åksjuka;) Mina barn tycker iaf om att åka. Erik har lekt i leklandet hela tiden sån han har roat sig kungligt. Jag tror han fick lekbehovet tillgodosett igår.
Däremot kan iaf inte jag tycka att vi har fantastisk tajming. Här har sommaren varit varm eller het tom. Igår när vi åkte var det regn, åska och svalt. Å andra sidan är det ännu kallare idag. Måste jag städa då? Solen skiner men termometern visar inte mer än 18 grader. En i familjen tycker nog att det skönt men inte jag. Jag gillar värmen som varit sista veckorna. Däremot kunde det få regna på natten så träden inte blir gula redan. Det är många björkar som är törstiga och mina stackars kaniner längtar efter gott gräs. Det vi har växer inte alls eller har blivit hö på rot.
Idag skaka vi nog inte göra så mkt mer än vara hemma och packa. Emma är lite dålig idag. Det blev för mkt laktos/ mjölk igår så hon har kräkts i natt/ morse. Hoppas hon piggar på sig för hon åker på fotbollsläger i morgon bitti. Det märks att sommaren lider mot sitt slut för träningarna börjar komma igen. De har å andra sodan nästan inte haft uppehåll på hela sommaren. Det är inte många dagar kvar av sommarlovet. Imorgon är det fotbollsläger som varar hela helgen, måndag- fredag är det läger för Ida och Linnea på Alnäs och sen måndagen efter börjar jag jobba. Jag är inte alls redo för det. Det är först sista veckan som jag börjar slappna av och kunna släppa tankarna på jobbet. Jag skulle behöva en månad till för återhämtning. Det säger en hel del om arbetsbelastningen... Däremot funderar jag mkt kring hur jag ska lägga upp min arbetstid nästa läsår. Ska jag göra som förra året och sluta tidigare med resultatet att jag alltid har massa timmar innestående som jag aldrig får ut eftersom jag inte kan bokföra en halvtimme hit löper dit, ett möte där och en möte där. Sammantaget blir det massa tid son jag bjuder min arbetsgivare på. Som lärare har vi ingen övertidsrapportering. Vi har inte rätt till övertid. Å andra sidan är det bättre för barnen. De får kortare dagar. De orkar inte med heldagar på förskola och skola. Förra året hade de en heldag och den dagen var inte rolig. Hur jag än gör blir det dåligt. Får fundera lite till men kom med förslag om ni har några! Jag jobbar 80%.

 
 
Ingen bild

Lasse liten

31 juli 2014 17:16

Är "arbetsbelastningen" för hård som lärare får jag nog föreslå ett besök i den så kallade verkligheten.

Fia

1 augusti 2014 20:18

Tro mig, jag har jobbat i verkligheten(äldreomsorg, tidningsbud, förskola bla) och den är en barnlek. Kom igen när du vet vad du pratar om! En dag på mitt jobb och du ber på dina bara att få krypa ner under den sten du kom ifrån.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards