Direktlänk till inlägg 17 april 2013

Hjärnskrynkling

Av Fia - 17 april 2013 13:45

Idag har jag varit till psykologen för andra gången. Jag måste säga att min tilltro till den professionen börjar öka. Min första och länge enda kontakt med psykolog fick jag när jag gick på mellanstadiet. Jag tror att mamma sökte för at jag var ska vi säga det "mindre trevlig hemma". Det kan stämma. Jag var inte världens snällaste barn i tonåren. Hade jag fått mig själv tror jag att Lundsberg hade fått en elev till  Då fick jag höra från psykologen att det var mitt fel att jag var mobbad i skolan. Jo, jag var mobbad. Jag var tjock och det räckte liksom ihop med att jag var rödhårig. Psykologen sade faktiskt rakt ut att det var mitt fel att jag mobbades eftersom jag var tjock. Jo, hon sade det! Hon sade det och skolsköterskan sade till mig i fyran/femman att jag var fet och måste banta. Finfina ord att säga till en känslig tjej i 11-12årsåldern. Det blev jättebra resultat av det. Verkligen! Jag slutade äta. Jag är fortfarande tacksam för mina fina vänner som slog larm till mamma om att jag inte åt i skolan(och inte hemma heller). Det gick aldrig FÖR långt. Däremot har jag fortfarande problem att äta ensam i offentliga miljöer. Jag är faktiskt hellre hungrig än sätter mig ensam i restaurangen på IKEA eller McDonalds eller liknande. Jag inbillar mig att folk stirrar på mig då. Idag vet jag att det är inbillning så oroa er inte. Jag är frisk  


Däremot fick vi börja hos psykolog på jobbet eftersom det varit lite jobbigt där. Idag var andra gången. Första var mer än presentationsrunda av mig, mitt liv och så. Idag trodde jag att vi skulle diskutera lite strategier kring kommunikation men det blev inte så. Vi diskuterade en hel del stress istället. Tro mig, det behövs!


Jag har nog de allra flesta symtom på utbrändhet man kan ha. Magen är kass, spänningshuvudvärken har utvecklats till migrän, sömnlösheten är total(nej, inte pga barnen), minnet är icke existerande, yrsel, ljudkänslig, matthet i kroppen. Jag är inte dum. Jag vet att jag är farligt nära. Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att komma ifrån det. Det får jag hjälp med.


Det är dock lite lustigt att många av de saker som jag får höra nu har jag vetat själv. Jag måste bli bättre på att sätta mig själv i centrum, bli bättre på att kommunicera MINA behov, ställa högre krav på den jag bor ihop med att han ska ta sin del av ansvaret, planera in egentid och Vi-tid i kalendern, släppa kontrollen lite och våga överlåta ansvaret med risk att det drabbar barnen... Skitlätt att säga, VÄLDIGT svårt att göra. Ännu svårare när man är ett kontrollfreak... Måste nog gå hem och läsa Familjens projektledare säger upp sig. Varenda ord i den boken är skrivet för mig.


Jag har fått läxa till nästa vecka också. Jag ska göra en livskompass. Jag gissar att det kommer bli en tankeställare. Vart är mitt liv på väg? Vart skulle jag vilja vara på väg?



 
 
Ingen bild

Hulda

17 april 2013 15:32

Ja du, äntligen kanske du också börjar lyssna och inte som det alltid varit, KAN SJÄLV!!!! Börja med att använda almanackan som ni fick i julklapp som Linnea så prydligt har skrivit era namn på varje månad. Alla ska skriva i den vad som ska hända, allt. Sedan finns det ett ord som heter kommunikation med den andra hälften. Jag ser mer än vad jag vill säga.

Fia

18 april 2013 08:37

Ödmjukhet är ett fint ord tycker jag;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards