Alla inlägg den 9 februari 2012

Av Fia - 9 februari 2012 15:54

Jag trodde aldrig jag skulle säg att jag kunde bli stressad på mitt jobb. Jag hade fel. Under åren har eleverna alltid varit tunga med mkt problem och svårigheter. Ingen big deal alls. Vi stöttar varandra, hjälps åt och ffa har vi haft tid att bearbeta. Så är inte fallet längre. Vi har lika många elever som alltid, fler som står och bankar och vill in. Vi har lika mkt lärarresurser men eleverna ska gå fler dagar, läsa fler ämnen och det går inte ihop. Vi har flera grupper som fungerat bra men nu när det kommit nya ställts  på ända och ingenting fungerar eller så får vi jobba massor med oss själva. Det är egentligen heller inget problem men som läget är nu så har jag en timme i veckan i planeringstid. Resten är undervisning eller mötestid. Jag ska planera 20 timmars undervisning på en sketen liten timme. Jag tror att alla förstår exakt hur bra och väl det inte räcker. En timmes lektion*5 elever är 5 lektionstimmar. Ingen gör samma sak, inte samma sida, inte samma bok, inte ens samma ämne och absolut inte på samma nivå. Här sitter vi och undervisar Bengelska på gymnasienivå samtidigt som vi tragglar lästräning på åk 1 nivå i samma klassrum!  Dessutom ska du kunna trolla fram både ett A, B C och D-alternativ beroende på dagsformen hos eleven.  För varje elev alltså... Lycka till!


Jag längtar till helgens lugn där ingenting är inbokat mer än en match och lite träning. Imorgon är det hörselskoj för Linnéa och nu slipper jag sitta och skjutsa också för taxin hämtar som vanligt och så fritids efter det för sedvanlig hämtning på vanligt vis. Det är också skoldico efter lunch imorgon så vi får se vad Linnéa väljer, disco eller hörselskoj eller att gå klart på hörselskoj och sen vidare till discot lite sent  


Nästa vecka däremot fasar jag för redan nu. Förutom fullt ös på jobbet så är det utvärderingsmöte på Pilskolan måndag, evakueringsmöte på Gamlisskolan samma dag, onsdagen är sexåringarna kallade till möte ang evakueringen och en rad andra saker. Om man vill vara barnvakt/hämta på dagis och skola så får man gärna anmäla sig frivilligt! Bil går att låna om det underlättar...


Nu har jag nog tömt hjärnan tillräckligt mkt frö att kunna slänga ihop några lektionsplaneringar  




Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards