Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Fia - 18 maj 2011 18:45

Undra om det är solen, den myckna utevistelsen eller något helt annat som gör att mina barn är sååå trötta på kvällarna. Idag fick jag påbörja nattningen av LInnéa och Ida redan vid sex för båda var helt slut. Då hade ändå Ida sovit en stund på soffan innan maten... Det verkar vara trenden nu för det här är tredje kvällen i rad som de är tröttare än tröttast och de grinar, bråkar och slåss från det att jag hämtar dem på dagis tills de somnat. Skitjobbiga faktiskt.


Idag började jag skriva ihop en kalasinbjudan för Ida. Hon fyller år om ett par veckor ungefär och förra årets kalas frös inne för ingen kunde komma. Lite snopet för visst att vi hade kalaset efter skolavslutningen men före midsommar ändå. Planen var att Ida skulle få ha kalas i augusti istället men tja, det blev inte så. Hon glömde bort och jag hade inte tillräckligt dåligt samvete för att påminna henne. I år däremot ska hon få ha ett och vi har valt dagen före hennes egen födelsedag och hoppas att folk iaf är på hemmaplan INNAN skolavslutningen. Börjar bra för första utdelade kalasinbjudan fick vi ett nekande svar på. De barnen var bortresta till Polen från slutet av maj till slutet av sommaren  Nåja, jag har en radda till som ska ut så det blir nog bra. Lite svinn får man räkna med var det visst några kloka gossar som sade för länge sen.


Däremot står jag i valet och kvalet kring vilka vi ska bjuda. De allra flesta är enkla men det är främst en tjej som är ett år äldre än Ida som hon tyvärr leker en del med. Tyvärr säger både jag och personalen på förskolan för den tjejen är väl inte den bästa förebilden om man säger så... Den ungen får mina horn att växa ut bara genom att jag ser henne. Det säger en del om hur trevlig hon är för jag brukar gilla de flesta människor, stora som små men den här ungen saknar något ganska viktigt. Uppfostran! Tex idag när jag hämtade på förskolan slog hon mig med ett täcke för att jag hämtade Ida   Vi kan väl säga som så att hon lär inte göra om det... Orden jag sade var rätt tama; "Jag vill inte att du slår mig med täcket!" men blicken och mimiken var inte så snäll... Hon slutade rätt snart  Det är inte så att jag inte klarar av henne utan bara det att jag inte alls har lust att uppfostra en unge till för att fungera hemma hos oss.

Problemet kring inbjudan är om jag helt enkelt kan strunta i att bjuda denna tjej med motiveringen att vi bara bjuder barn som är födda samma år som Ida men då i konsekvensens namn kan vi inte bjuda barn som är yngre heller och då försvinner nästan alla tänkbara namn på listan eller så bjuder vi alla och genomlider kalaset där vi kommer få ta till brösttoner mer än en gång och förmodligen bli riktigt, riktigt förbaskad. Får fundera några varv till kring hur vi ska göra tror jag...

Av Fia - 18 maj 2011 10:54

Som vanligt är det fullt upp så här års. Är det inte träningar, matcher, avslutningar, bröllop och tandläkar/läkar som ska planeras så är det klassresor, viktiga möten, arbetsfester osv som ska fixas. Jag matar in det mesta i både mobilen och min almanacka för att komma ihåg det och mobilen piper till med jämna mellanrum. Jag börjar inse att jag behöver en iphone. inte för att telefonen är så vansinnigt snygg för sorry, den är riktigt ful faktiskt men den har en funktion som jag storgillar och som jag inte vet att andra androidtelefoner har. En kalender på nätet som samarbetar med telefonen så matar jag in ngt på ena stället uppdateras automatiskt det på andra. Me like- A LOT! Det kanske finns andra smartphones med den funktionen eller???? I såna fall blir jag glad. Jag behöver funktionen men tycker verkligen att Iphone är fula, på riktigt! Älskade min x10mini som försvann även om just den funktionen inte fanns  


På lördag är jag som vanligt uppbokad med fotboll men mer än vanligt. Det är inte bara Emma som har match utan även Linnéa. Jag tänkte skicka iväg Emma själv med en kompis eller så för att vara med på Linnéas första match nånsin. Ska bli spännande att se hur det går. De spelar sammandrag mot Vaksala, Storvreta och Morgongåva. Än så länge är det ju inga fasta placeringar eller ens någon struktur i laget för alla springer efter bollen i en stadig klunga och glädjen är total. SÅ ska fotboll vara!!! Det ska vara glädje. Om någon känner sig manad att följa med Emma på match så säg gärna till men man bör vara morgonpigg. Samling 7:45  Linnéas lag får sovmorgon. Där ska vi vara på plats i Årsta kl 8:30 men dit ska man å andra sidan ha matsäck.


Ikväll efter jag hämtat barnen tänkte jag åka till GUSKkansliet. Linnéa behöver matchshorts och strumpor samt helst en overall också. Emma skulle behöva vind/regnoverall men främst strumpor och en matchtröja. Jag mailade Gusk förra veckan eftersom laget saknar matchtröja för målvakten och det börjar bli lite kinkigt vad gäller sånt på matcher nu. Då visade det sig att de hade en inne som vi kunde låna till laget och det gör vi så klart! Gratis är aldrig fel  Pengarna rullar så lätt ändå just nu. Linnéa behöver nya fotbollsskor också och så avslutningsklänningar, sommarskor, skor till bröllopet osv. Tack till Maria och Agneta för fina klänningarna till flickorna till bröllopet. Skönt att slippa det stressmomentet också. Emma, Erik, Linnéa skulle behöva klippa sig också... Ida klipper sig själv så bra så där tänker jag inte offra några pengar på en frisyr som varar ngn dag om jag har tur. Skulle väl vara om jag snaggade henne då  


Dagis har börjat jaga mig inför hösten också. De har en tjej som varit resurs på förskolan den gångna terminen för ett barn av lite livligare karaktär precis som Ida. Nu har vi blivit beviljade resurs även för Ida, faktiskt redan för senare delen av vårterminen trots att ansökningstiden gått ut!!! Däremot ville personalen ha in ett schema för höstterminen för att kunna prata med deras tjej för att hon ska kunna lägga sitt schema. Det går inte så bra kan man nog säga. Jag har ingen aning om jag arbetar hel eller halvtid nästa termin. Det beror på övertalighet och annat inom kommunen enligt rektor. Dessutom tycker dagis att heltid är väldigt mkt dagistid för en liten kille på 1,5 år. Visst, jag håller med men helt ärligt tycker jag inte att de har med det att göra!!! Dessutom blir det sällan några heltidstider för mig ändå för även om det står 8-16 varje dag så hämtar jag runt mellanmålet flera gånger i veckan och att vara på dagis till 14:30 är helt okej dagar om du frågar mig ffa som Erik kommer sova middag mellan lunch och mellis. Han gagnas inte alls av att jag hämtar kl 13 eller 14. Jag blir ganska sur över den inställningen från förskolan. Däremot förstår jag och delar deras inställning till små barn och långa dagar, absolut, men anser inte att de har rätt att uttrycka dem i tjänsten för att skuldbelägga föräldrar. Föräldrar som dessutom gör sitt yttersta för att ha barnen så korta dagar som möjlig och fixar hämtning med farmor, mormor, faster, kusiner, fan och hans moster typ. Svamlar jag nu eller förstår ni skillnaden? Hanna, du som jobbar med förskolan får gärna tycka till och även ni andra som läser!


Ja, ja, den som lever får se helt enkelt! Får jag jobba halvtid blir familjen glad, alla blir glada men inte ekonomin om jag inte tar ut föräldrapenning förstås... Ja, det löser sig på nåt vis.








Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards