Direktlänk till inlägg 28 april 2016

Utvecklingssamtal

Av Fia - 28 april 2016 10:34

Idag på morgonen har jag varit på utvecklingssamtal med Erik. Han är så där lagom oimponerad av att sitta still och svara på massa frågor får man säga. Det är inte hans paradgren kan man nog säga. Det eller hålla i en penna. Han är vänsterhänt, precis som Linnéa, och han kämpar med pennfattningen. Han håller på ett väldigt märkligt sätt som påminner om ettåringars fattning men ändå inte. Det ser himla besvärligt ut iaf. När jag började tycka att det borde ändra sig så kollade jag runt och köpte tills slut stenkritor. Små kritor som är formade som runda små stenar och dessa håller han som han ska för det går inte på nåt annat sätt men pennor... Jösses! Han kommer få knata iväg till specialläraren och få lite hjälp med det. En kompis har en tyngd på sin penna och då håller han pennan rätt iaf en stund. Kanske värt att prova? Vi får se vad som sker där.

Bokstäverna kan den lilla gossen också. Han pratar gärna bokstäver hemma men är än så länge totalt ointresserad av att kombinera ihop dem till ord och ljud. Bornholmsmodellen tränas flitigt i skolan. Vi får se hur det går annars får vi köra montessori med honom som med Emma. Hon hoppade över ljudandet och gick direkt på ordbilder istället. Det var lättare för henne. Erik är lik henne på alla andra sätt så gissningsvis lär han sig avkodning lika sent, dvs slutet av tvåan.

Precis som för Emma så är det lite svårt att sitta still. Läsa sagor går bra, ffa med kroppskontakt. Men sitta still och arbeta går väl så där. Det är mkt roligare att leka helt klart. Mkt roligare! Han springer dock inte omkring i klassen men han fladdrar väldigt mkt med armar och ben, stör kompisarna och så. Han har svårt med fokus och impulsivitet. Hört det förr? Han är ett av våra barn helt enkelt. Undra om Linnéa är en bortbyting  Henne har vi samtal med imorgon. Hon kommer få flytta upp på högstadiet ett år för tidigt. Hon har gjort nationella proven för åk 6 i år och tja det gick inte så dåligt. B i svenska, D i matte 1 år för tidigt. Engelska läser hon redan nu för åk 6 och det är alldeles för lätt tycker hon. Jag tror hon klarar målen nästa år  Mer om hennes samtal imorgon!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 4 juli 2017 18:38

Jag slutade skriva eftersom jag helt enkelt inte hade nåt att berätta. Vem vill läsa om när jag jobbar, jobbar och jobbar liksom? Ingen. Ekorrhjulet det gångna året har inte varit klokt. Vakna, jobba, hämta ungar, laga mat, skjutsa ungar och sen sova...

Av Fia - 19 januari 2017 08:52

4 novemeber började jag en jäkligt besvärlig resa. Den där man kämpar mot kroppen och vågen. Resan för att gå ner i vikt. Jag vet att jag har allting mot mig. Jag äter redan bra men ser ut som en medicinboll. Läkare, flertalet, säger att jag är en öv...

Av Fia - 28 november 2016 08:13

Vi har bestämt oss för att flytta, tror vi iaf. Huset vi bor i kräver sjukt mkt jobb. Huset är i halvdant skick. Det finns inte ett enda rum där det inte behöver fixas nånting. Vissa rum saknar värme, andra saknar förvaring som måste platsbyggas meda...

Av Fia - 19 oktober 2016 15:21

Emma har bestämt sig för att byta klubb. Hon har nu provtränat med båda klubbarna men beslutet kom i måndags då hon kände att hon litar på tränarna i ena laget. De är schyssta och tillmötesgående. Tjejerna i laget är också välkomnande och de tränar h...

Av Fia - 11 oktober 2016 13:54

Jag som alltid har sån skrivklåda har senaste månaderna inte haft tid att skriva. Hemma är det fullt ös och på jobbet är det ännu värre. Jag har vid ett par tillfällen "tagit ledigt" från kvällsaktiviteterna och ägnat kvällen åt att bara vara, ladda ...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards